Browsing by Author "Saharneanu, Eudochia"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item CONDIŢIA EPISTEMICĂ ÎN ŞTIINŢELE SOCIOUMANE MODERNE(CEP USM, 2007) Saharneanu, EudochiaAu début du XXe siècle les sciences ont connu un développement explosif et ont ouvert de nouvelles perspectives sur le monde, sur la condition de l’homme. Certains philosophes se sont posé la question de savoir s'il était possible d'isoler des faits d'observation, bases de la généralisation et de la connaissance. La philosophie comme discipline a le rôle de déterminer et de proposer au public les réalisations scientifiques. La philosophie cultive et détermine les capacités de jugement chez l’homme; elle représente aussi une construction méthodologique pour les sciences sociales. L'article analyse la condition epistémologique en sciences sociales. Il identifie la capacité des sciences sociales à jouer un rôle significatif dans la compréhension de la condition humane.Item CRIZA IDENTITĂȚII UMANE ÎN POSTMODERNITATE(CEP USM, 2015) Saharneanu, EudochiaPostmodernismul, inaugurat la încputul anilor '60, recunoaşte natura traumatizată, alienată a existenţei umane. Într-o societate care se caracterizează prin „acceptarea totală a efemerului, fragmentării, discontinuităţii şi haoticului” [13, p.110], identitatea umană este decentrată, deconstruită, devalorizată. Principalele coordonate pe care s-a desfăşurat acest proces de postmodernizare a concepţiei despre om sunt: căutarea subiectivităţii individului, psihanaliza şi teoriile limbajului, hipertehnologizarea societăţii. O analiză a acestora va arată modul în care a contribuit fiecare la conturarea relativismului antropologic postmodern.Item GENEALOGIA PUTERII: ASPECTE TEORETICE SI PRACTICE(CEP USM, 2020) Saharneanu, EudochiaScrierile lui M.Foucault reprezintă o ilustrare foarte bună a felului cum funcționează puterea în calitate de practică, în viața cotidiană și cum structurează alte practici. Foucault atenționează asupra faptului că nu există o teorie generală a puterii. Puterea nu este un apriori, nu este anistorică, din contra, o teorie a puterii poate exista și poate fi inteligibilă doar atunci când face apel la un set de practici. Astfel înțeleasă, puterea este o matrice generală a relațiilor de forțe într-un timp și într-o societate anume. În jocul puterii răsar mereu agenți care îi subminează stabilitatea, care determină noi manifestări de forță, noi tipuri de relații, apariția unor noi ideologii. Datorită acestui fapt Foucault vorbește despre efectele puterii și nu propriu zis puterea la general. Puterea nu este un privilegiu, un atribut, ci un exercițiu dezvoltat între forțele eterogene, adverse sau converse. Puterea se exercită, nu se deține, este o practică, nu un capital fix, cu toate că există instituții ce administrează puterea, puterea nu este o forma, ci un complex, o rețea de forțe. Un exemplu elocvent de înțelegere confuză cu privire la exercitarea puterii sunt partidele politice. Prin comercializarea campaniilor electorale apare pericolul depolitizării politicului. Cu toate că încercările partidelor de a se vinde cât mai bine este de înțeles, nu trebuie uitat că spectacolul creat de atacuri permanente și discursuri negative scot în totalitate substanța politicului, dezgustând un public care dacă vrea circ se duce la circ, dacă vrea divertisment se duce la spectacol, dacă vrea luptă privește un film. Publicul care se uită la politicieni vrea politică, vrea fapte concrete, vrea dezbatere.Item NEW TENDENCIES TOWARDS IDENTITY RECONFIGURATION BETWEEN INTERCULTURALISM AND TRANSCULTURALISM(CEP USM, 2021) Saharneanu, Eudochia; Scutelnic, SorinNowadays, due to the impact of information technologies, humanity has begun a movement of transcendence from cultural-axiological space and of the intercultural relations into other, far more extensive and harder to reach spheres. Under these circumstances, new identities are built, and the methodologies ensuing from interculturalism may be inefficient and incomplete to represent this new transcultural identity. Therefore, we need a new paradigm, which can propose different methodological research and which can explain the spiritual-value dimension.Item SPAŢIUL COTIDIAN CONTEMPORAN: INTERPRETĂRI FILOSOFICE(CEP USM, 2007) Palamarciuc, Viorica; Saharneanu, EudochiaA présent, dans le contexte social contemporain, la vie quotidienne est un des domaines les plus privilégiés. Ayant comme point de départ la complexité de définir le quotidien de l’existence humaine, nous nous proposons d’étudier les métamorphoses spatiales et les nouvelles formations spatiales, qui sont en dépendance de la perception de l’altérité. Les espaces contemporains sontencore définis par le problème de la délimitation entre publique et privé.Item UMANIZAREA VERSUS DEZUMANIZAREA LUMII CONTEMPORANE(CEP USM, 2008) Saharneanu, EudochiaThe humanity as a humanism does not present itself like a spontaneous natural product but it is its creation, this was the reason of economic, social, political and spiritual reality formation of the human, and this socialization process was spiritually sublimated in human values, changing gradually, the manners of human manifestation. The necessity of social surviving of community produced the structural appearance of human activity this means, the biological selection was transformed in social and cultural configuration of being, and this thing expresses what is formed only by human ratio-nally. The human history was able to guarantee the own continuity, even if there were some damaging ruptures, this is the reasoning of social, economic, cultural, politic, moral practice of humanity as well like the humanism aspects of it.