Browsing by Author "Osoianu, Cătălina"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item EVALUAREA SUMATIVĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PROFESIONAL-TEHNIC: GENERALITĂȚI(CEP USM, 2023) Osoianu, Cătălina; Bîrnaz, NinaÎn această lucrare analizăm aspectele teoretice, fundamentale generale ale conceptului de evaluare sumativă în învățământul profesional-tehnic, cu scopul familiarizării cu elementele distincte ale procesului de evaluare sumativă. Evidențiem faptul că anume cadrele didactice trebuie să aleagă adecvat sau să elaboreze metode de evaluare, să administreze și să interpreteze rezultatele evaluării, să utilizeze rezultatele evaluării valorificându-le în adoptarea de decizii, să dezvolte și să aplice procedeele de notare, să comunice rezultatele evaluării având în vedere diverse categorii de audienţă, să recunoască și să evite implicaţiile non etice, ilegale, efectele distorsionate ale unor proceduri de evaluare și astfel, prin competențele analizate în lucrare și funcțiile evaluării summative putem facilita acest proces.Item Methods and didactic assessment tasks through the prism of socio-cultural theory(CEP USM, 2024) Osoianu, Cătălina; Bîrnaz, NinaThis study examines a range of effective teaching methods in the educational process in accordance with the meaning of socio-cultural theory. The present research, elucidates the defining aspects of the socio-cultural theory proposed by L. S. Vîgotski, highlighting the characteristics of the proximal zone of development and the relevance of scaffolding in the educational process. The relevance of this study lies in identifying the types of scaffolding and, in accordance with these, formulating teaching tasks and adapting effective teaching methods to the evaluation process. The findings of this study suggest that pupils and students develop their thinking and reasoning skills more effectively when the teaching tasks and evaluation methods correspond to the proximal zone of development.Item PROIECTUL – METODĂ EFICIENTĂ DE COLABORARE ÎN CADRUL EVALUĂRII SUMATIVE(CEP USM, 2024) Osoianu, Cătălina; Bîrnaz, NinaThis article emphasizes the importance of the project as one of the effective methods for collaboration and relationships in summative assessment. Relationships within the group of students are facilitated by the quality of interrelationships in different educational contexts, and the summative assessment process can provide an excellent source of student expression and involvement. In this context, we reflect on the defining aspects of summative evaluation through the prism of the project, we valorize the steps that ensure the smooth running of the method, we present the criteria for project evaluation and a number of advantages of using the project as an evaluation method. Thus, in order to make the summative evaluation process more efficient, the application of the project method strengthens the balanced relationship between students and teacher.