Browsing by Author "Nichita, Rodica"
Now showing 1 - 19 of 19
- Results Per Page
- Sort Options
Item Activitatea administrativă realizată de autoritățile publice din Republica Moldova(Chișinău, 2021-12-03) Nichita, RodicaAdministrative acts constitute the main legal form of carrying out the administrative activity of public authorities and represent the unilateral legal manifestation of will, with normative or individual character on the part of the public authority, in view of organizing the execution or concrete execution of the law.Item DREPTUL FUNDAMENTAL LA ÎNVĂȚĂTURĂ ÎN REPUBLICA MOLDOVA(2017) Nichita, Rodica; Cârnaț, TeodorScopul lucrării și obiectivele: Scopul lucrării constă în elaborarea unui studiu complex privind dreptul fundamental la învățătură, prin prisma conţinutului şi naturii juridice ce reies din obligațiile pozitive și negative ale statului în procesul realizării dreptului fundamental la învățătură. Principalele obiective ale lucrării: cercetarea fenomenului recunoașterii dreptului fundamental la învățătură la nivel național, regional și internațional, sub aspect evolutiv; studierea concepțiilor cu privire la natura juridică a dreptului fundamental la învățătură în raport cu alte drepturi; determinarea conținutului multidimensional al dreptului fundamental la învățătură; motivarea naturii sociale a dreptului fundamental la învățătură; investigarea impactului dreptului fundamental la învățătură asupra altor drepturi; identificarea raporturilor juridice de realizare a dreptului fundamental la învățătură; investigarea cazurilor practice de aplicare a garanțiilor juridice speciale în scopul exercitării obligațiilor pozitive și negative ale statului; formularea unor recomandări privind garantarea dreptului fundamental la învățătură.Item Dreptul la educație și fericirea – valori supreme în societatea contemporană [Articol](CEP USM, 2022-11-10) Nichita, RodicaItem Dreptul la învățătură - drept de emancipare(Tipografia "CentroGrafic" SRL,Cahul, 2016-06-07) Nichita, RodicaThe right to education necessarily implies a right of access to all forms of education existent at a given moment, this right being correlated with a set of obligations assumed by the State in achieving its educational function. First, the State must have already created a widespread educational system, which must be continuously sustained and developed. We agree that education must fulfil the role to transmit, not just information but also values. However, we believe that education, rather than to convey something, must create capabilities so that people become able to develop their own values, forged on a pluralistic knowledge.Item Dreptul la învățătură și identitatea personală [Articol](Tipografia Artpoligraf, 2019) Nichita, RodicaFundamental right to education in the Republic of Moldova is of particular importance in the context of reforming the economic and political system, modernizing all spheres of modern social life. To address the challenges facing our country, new approaches to the content of the fundamental right to education and the level of training and investment in "human capital" are needed. Awareness of the importance of the fundamental right to education has led to the necessity of a broad reform of the educational process, the beginning of which was through the adoption of the Education Code, and the reform of the education system is at the center of public policy attention, implemented by the state.Item Dreptul la învăţătură şi libertatea învăţămânului religios(S.C. Garamont-Studio SRL, 2016-05-20) Nichita, RodicaOne of the most important human rights is the right to education, whose main elements consist of the right to be educated, to learn. The right to education is one of the most important human social rights, lays the necessary groundwork full assertion of personality and human dignity. The intellectual potential of the individual depends not only on the social ladder and promoting social status, and progress of society as a whole, the development of economic, social and cultural rights.Item Evoluția istorică a dreptului fundamental la învățătură în Republica Moldova(2017) Nichita, RodicaRecunoscând caracterul și evoluția dreptului fundamental la învățătură în baza principiului teritorialității putem menționa că pe teritoriul statului nostru acesta s-a dezvoltat de-a lungul conturării statului de drept. Fiecare om are vocație la instruire și educare, dreptul care configurează această vocație nu poate lipsi din numărul drepturilor fundamentale și din aceste considerente schimbările, care s-au produs în Republica Moldova după proclamarea independenței, duc la elaborarea unei noi politici educaționale și a unui cadru de bază pentru justificarea și promovarea reformei sistemului de învățământ.Item Garantarea drepturilor și libertăților persoanelor cu dizabilități în Republica Moldova [Articol](CEP USM, 2023) Nichita, Rodica; Rîhlea, LilianaDisability is seen as a person with physical, mental or intellectual impairments, which, in combination with other obstacles, can prevent their effective participation in social life. This article analyzes guaranteeing the rights and freedoms of persons with disabilities in the Republic of Moldova. I set out to analyze the state institutions that deal with disabled people, the equality and non-discrimination of disabled people, the determination of disability and the sources of income of these people.Item Interesul doctrinar față de bazele legale ale politicii statului în domeniul ocrotirii judecătorești a drepturilor și libertăților omului(2022) Morozan, Nicoleta; Suman, Ala; Zagorneanu, Cezar; Suman, Lidia; Lupaşcu, Zinaida; Zagorneanu, Artur; Nichita, RodicaThe logic of a theoretical study on the issue of judicial protection of human rights and freedoms, obliges us to start from the doctrinal interest in the legal basis of state policy in the field of judicial protection of human rights and freedoms, to highlight what has been done so far, with those pluses and wishes. In general, the issue of human rights and freedoms has always preoccupied and still concerns human thinking. Nor can it be overlooked that the issue of legal policy in the field of judicial protection of human rights and freedoms has not been given due attention, lacking official views on the legal policy of the state in this area.Item Libertatea individuală și democratizarea cunoașterii în statul de drept(CEP USM, 2024) Nichita, RodicaThe rule of law in the contemporary period is subject to technological challenges, where artificial intelligence (AI) determines the participants involved in the educational process of education and training to capitalize on “the knowledge that is a click away” in order to outline and develop the honor and dignity of the being human, based on individual educational freedom. The orientation of the Republic of Moldova towards the European democratic value space allows the cultural and educational association and the integration of the value systems promoted by the European Union. The right to information and the right to education represent supreme values of the human being in the age of digital technologies, regardless of the principle of territoriality and state borders.Item Limitarea dreptului la informație în Republica Molddova [Articol](Tipografia Artpoligraf, 2018) Nichita, Rodica; Gaja, AlinaIn contemporary society, as it has been since the beginning of time, it is impossible to live without communication, and efficient communication would be absolutely impossible without the possession and dissemination of information. Information is present all around us. It travels at amazing speed and has the ability to diffuse in almost any medium. People get information from different fields by different means. It should be emphasized that the right to information is a subjective right of the individual guaranteed by the state. Moreover, any individual has the right to access public information, especially if they are directly concerned.Item Locul dreptului la învățătură în sistemul drepturilor fundamentale ale omului(2015) Nichita, RodicaProblemele dreptului la învățătură din Republica Moldova capătă o importanță deosebită în contextul reformării sistemului economic și politic, modernizării tuturor sferelor vieții sociale moderne. Pentru a face față provocărilor care stau în fața țării noastre, sunt necesare noi abordări privind conținutul dreptului la învățătură și nivelul de educație și de investiții în „capitalul uman”. Aceasta va contribui la dezvoltarea proceselor inovaționale, din Republica Moldova . Devine evident faptul că o prioritate incontestabilă a procesului de modernizare a țării constă în formarea unui nou sistem de relații în domeniul educației. Un astfel de proiect complex presupune investirea în comun a resurselor financiare și consolidarea efortului uman, al asociațiilor obștești și al statului, în scopul obținerii educației necesare pentru formarea unei personalități integre libere și pregătirea acesteia pentru viața socială. Nucleul noului sistem educațional ar trebui să fie dreptul fundamental la învățătură, stabilit în art.35 din Constituția Republicii Moldova, care necesită să fie supus unui studiu multilateral, în strânsă legătură cu alte drepturi fundamentale ale omului.Item Mecanisme internaționale de garantare a dreptului la învățătură(Tipografia "CentroGrafic" SRL,Cahul, 2015-06-05) Nichita, RodicaHuman Right to education is governed in - a variety of international documents. Each ONU document on human rights, contains rules which relate to the right to education. Formation of the international law of human rights, based on rules of national law and in particular of constitutional rules, correlation and their interaction are widely described in the literature. As a result of this interaction, the fundamental ideas of the right to education are evolving and the state assumes more and more obligations in education, developing new forms of defense, the right to education.Item Natura liberală a dreptului fundamental la învățătură [Articol](CEP USM, 2020) Nichita, RodicaItem Ordinea şi Securitatea Publică în contextul integrării europene a Republicii Noldova(CEP USM, 2024-11-07) Nichita, Rodica; Griza, CătălinaArticolul explorează intersecția dintre securitatea națională, resursele individuale și performanța profesională, analizând provocările și impactul expunerii la evenimente traumatice asupra personalului din acest domeniu. Plecând de la principiile Declarației Franceze a Drepturilor Omului din 1789 și conceptul de ordine publică, textul discută importanța adaptabilității, măiestriei personale și creșterii posttraumatice în contextul angajaților din sectorul securității naționale. Se face referire la Teoria Conservării Resurselor (COR) care subliniază modul în care indivizii își protejează și dezvoltă resursele psihologice pentru a face față stresului și presiunilor specifice acestui domeniu. În plus, articolul examinează parteneriatul strategic dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, subliniind rolul securității publice în procesul de integrare europeană și contribuția la stabilitatea regională.Item Organizația Națiunilor Unite și dreptul la învățătură(2016) Nichita, RodicaThe fundamental right to education it is provided in a variety of international documents. Each ONU document, dedicated to human rights, contains rules which relate to the right to education. We can say that the right to education has become a compulsory norm and conventional international law. Because of differences present in some countries in the approach to human rights first and second generation, the content of the right to education is sometimes not fully reflected in universal international acts. Overall, international documents determines guarantees free primary education fully ensures protection against discrimination, as well as lay down the duties state in achieving appropriate to individual requirements.Item Prezumțiа de nevinovăție – gаrаnțiа fundаmentаlă а dreptului lа libertаteа persoаnei(Tipografia "CentroGrafic" SRL,Cahul, 2022-06-03) Nichita, Rodica; Racu, RodicaPrezumțiа de nevinovăție poаte fi descrisă cа o construcție sociаlă menită а minimizа prejudecățile membrilor corpului sociаl cаre pot fi generаte de simplа punere sub аcuzаre а unei persoаne. În аcelаși timp, din punct de vedere juridic, prezumțiа de nevinovăție este o gаrаnție procesuаlă și, totodаtă, un drept fundаmentаl аl persoаnelor. Prezumţiа nevinovăţiei, prevăzută de аrt. 21 din Constituţiа Republicii Moldovа[1], аrt. 375 Cod contrаvenționаl[2], аrt. 8 Cod de Procedură Penаlă[3], аrt. 6 § 2 din Convenţiа Europeаnă а Drepturilor Omului[4], reprezintă unul dintre аspectele procesului echitаbil într-un cаz contаvenționаl sаu penаl. După cum s-а remаrcаt în literаturа de speciаlitаte [4, p.16], „componentă esențiаlă а libertății individuаle și а gаrаntării sigurаnței persoаnei, prezumțiа de nevinovăție este unа din cele mаi puternice gаrаnții аle demnității și libertății umаne”. Аcestа este principiul pe cаre аctuаlа reglementаre contrаvenționаlă și procesuаl penаlă (аrt. 375 Cod contrаvenționаl, аrt. 8 Cod de procedură penаlă) îl instituie cu privire lа prezumțiа de nevinovăție, cа аplicаre în timp а principiului nemo prаesumitur mаlus nissi probetur („nimeni nu este prezumаt vinovаt dаcă nu este dovedit vinovаt”). А fost și este extrem de importаnt cа legiuitorul să stаbileаscă lа nivel nаționаl, fără echivoc, că аtâtа timp cât vinovățiа unei persoаne suspectаte sаu а unui аcuzаt nu а fost dovedită prin lege (аdică printr-o hotărâre penаlă definitivă), аutoritățile publice. аr trebui să se аbțină de lа prezentаreа аcestor cаtegorii de persoаne cа fiind vinovаte și/sаu de lа а creа impresiа că persoаnele în cаuză sunt vinovаte.Item Realizarea interesului superior al copilului prin prisma principiului abordării realiste a sistemului de educație [Articol](CEP USM, 2022-09-30) Nichita, RodicaEducation has an essential, universal, and eternal function of society. There is no society without education. Education is an aspect of social practice and is closely related to work, to the production of material and spiritual goods, which are defining features of man. Through work an individual or a human group creates the material and spiritual goods necessary for their existence. Thus, since man and work appeared on Earth, education also appeared. If work is a permanent social category, means that education also has a permanent character. Just as there can be no society without work, so there can be no society without education. Education does not propose external goals to the human being, but pursues its full realization, its full development along the lines of native dispositions, along the lines of society's requirements. Moreover, education challenges the individual to develop himself, through his own effort.Item Sancțiunile contravenționale [Articol](CEP USM, 2020) Nichita, RodicaConceptually, the negative obligation is the duty of the state, the state officials to refrain from actions that prevent the exploitation of a right guaranteed by the Convention and its protocols. The existence of negative obligations is not very controversial, and these obligations are conceptually relatively easy to define, because the relation between the right and the corresponding debt is undoubtedly quite easy to establish. If we look at the concept of negative obligations, we will conclude, with regret, that there are very few doctrinal opinions on the subject in question, most often these referring to some abstention from the state to infringe on a protected right.