Browsing by Author "Mărgărint, Tatiana"
Now showing 1 - 10 of 10
- Results Per Page
- Sort Options
Item ABORDARI ONTOLOGICE ALE REFORMARII SISTEMULUI PENITENCIAR ȘI UMANIZARII DETENȚIEI. CAZUL REPUBLICII MOLDOVA(Institutul de Cercetări Juridice şi Politice al AŞM, 2020) Mărgărint, TatianaÎn articol ne propunem să abordăm subiectul reformării sistemului penitenciar și umanizării detenției care pot duce la resocializarea cu succes a deținuților din Republica Moldova. Considerăm că în procesul desfășurării reformelor, Administrația Națională a Penitenciarelor trebuie să asigure condiții adecvate de detenție, hrană suficientă, asistență medicală de calitate, reformarea procesului de educare și resocializare a condamnaților, perfecționarea resurselor umane pentru activitate în instituțiile penitenciare, atitudine în baza principiilor dreptății și umanității față de condamnați. Datorită efortului maxim de umanizare a detenției, vor fifi returnate persoane care se vor reintegra ușor în societate.Item ASPECTE EPISTEMOLOGICE PRIVIND DREPTUL LA EDUCAȚIE A COPIILOR ÎN SITUAȚIE DE STRADĂ(CEP USM, 2022) Mărgărint, TatianaCercetarea dată își propune o evaluare a gradului respectării drepturilor copiilor în situație de stradă în școli. Acestor copii li se încalcă dreptul la educație de calitate de către unele cadre didactice, aceasta deoarece ei au rămas în urmă cu însușirea materiei, nu dispun de rechizitele necesare la ore, sunt din familii social-vulnerabile, resping prin igiena lor precară etc. Unele cadre didactice etichetează, discriminează, ignoră copiii din această categorie. Încălcarea dreptului la educație în cadrul instituțiilor de educație este o ilegalitate gravă care necesită a fi pedepsită. Managerii instituțiilor sunt responsabili de gestionarea cazurilor de discriminare, etichetare, ignorare a copiilor în cadrul lecțiilor. Ședințele cu profesorii ar trebui să reflecte și această componentă – drepturile copiilor în situație de risc și a copiilor în situație de stradă. Unele instituții de învățământ: gimnazii, licee se declară a fi prietenoase copilului și ar fi extraordinar dacă această prietenie ar viza toți copiii fără de excepție.Item ASPECTE PRIVIND PREDAREA DISCIPLINEI EDUCAȚIA PENTRU SOCIETATE: CAZUL ELEVILOR DIN CLASELE LICEALE(CEP USM, 2020) Mărgărint, TatianaÎn cadrul proiectului Abordarea epistemologică a dezvoltării personale și a educației pentru societate: de la strategiile transdisciplinare la finalitățile pragmatice ale societății actuale din Republica Moldova ne-am propus desfășurarea unei cercetări calitative privind predarea disciplinelor Dezvoltarea personală și Educația pentru societate elevilor din clasele liceale. Am realizat 30 de interviuri cu elevii din clasele liceale care studiază aceste discipline și 15 interviuri cu profesorii care predau aceste discipline. Analiza interviurilor ne permite să constatăm că mulți dintre elevi consideră majoritatea temelor de la disciplina Educație pentru societate actuale, deoarece formează anumite deprinderi, abilități. Unii elevi menționează despre: repetarea unor teme la alte discipline; predarea lor mai multe lecții la rând; abordarea lor la diferite discipline paralel. În general, predarea orelor de Educație pentru societate sunt caracterizate de elevi ca fiind interesante, interactive, se lucrează în grupuri, cu fișe, este cerută opinia proprie, nu este o supraîncărca re cu informație. Majoritatea elevilor apreciază activitățile realizate sub formă de proiecte, jocuri de rol, dezbateri etc. Absența manualelor de Educație pentru societate este văzută de unii elevi ca un neajuns, dar sunt elevi care afirmă că cele predate de către profesori și ceea ce pregătesc elevii individual este suficient pentru a înțelege și a se implica în activitățile organizate la disciplina respectivă. Majoritatea elevilor își doresc un manual colorat, cu informații din diverse domenii, care să motiveze tinerii să trăiască, să studieze, să fie de succes. Sunt elevi care au probleme cu autoaprecierea, cu faptul cum se simt ei în societate, cum se simt ei singuri pe ei și ar fi util să fie discutate aceste teme. Să fie în manuale recomandări care ar ajuta elevul să fie productiv, să-și păstreze sănătatea, să fie în armonie cu sine și să reușească să își atingă scopurile.Item METODE CALITATIVE ÎN CERCETAREA SOCIALĂ: GHID METODIC(Editura USM, 2023) Mărgărint, TatianaCursul universitar Metode calitative în cercetarea socială își propu- ne să prezinte detaliat modalitățile de realizare a cercetărilor calitative, ca scop principal fiind familiarizarea studenților anului II de la specialitățile Antropologie și Filosofie cu cele mai importante metode și tehnici de cercetare socială, precum și dezvoltarea, pe baza cunoștințelor teoretice și empirice, a competențelor necesare unui cercetător al domeniului social, unui antropolog. Acest curs este unul de bază în pregătirea studenților ca specialiști în domeniul antropologiei, filosofiei; astfel, acesta se concentrează pe aplicații practice menite să contribuie la o mai bună înțelegere și cunoaștere a metodelor studiate. Cunoștințele dobândite în cadrul acestei discipline pot fi aplicate la elaborarea tezelor de licență, a proiectelor de cercetare.Item MODELE DE SUPRIMARE A FENOMENULUI SUBCULTURII ÎN MEDIUL PENITENCIAR(CEP USM, 2019) Mărgărint, TatianaItem PARTICULARITĂȚI ALE COMPORTAMENTULUI RITUAL ȘI TABUULUI ÎN FUNCȚIONALITATEA SUBCULTURILOR(2022) Mărgărint, TatianaScopul și obiectivele cercetării. Scopul prezentei cercetări constă în fundamentarea particularităților comportamentului ritual și tabuului în funcționalitatea diverselor subculturi din perspectivă ontologică, implicit evidențierea dimensiunilor semnificative ale existenței umane în subcultura penitenciară, a modului specific de a construi relații interumane și de a percepe lumea din jur.Item PARTICULARITĂȚI ALE COMPORTAMENTULUI RITUAL ȘI TABUULUI ÎN FUNCȚIONALITATEA SUBCULTURILOR(2022) Mărgărint, Tatiana; Bogatu, EugeniaScopul prezentei cercetări constă în fundamentarea particularităților comportamentului ritual și tabuului în funcționalitatea diverselor subculturi din perspectivă ontologică, implicit evidențierea dimensiunilor semnificative ale existenței umane în subcultura penitenciară, a modului specific de a construi relații interumane și de a percepe lumea din jur.Item RESOCIALIZAREA PERSOANELOR DEȚINUTE ÎN PENITENCIARELE DIN REPUBLICA MOLDOVA. ABORDARE ANTROPOLOGICO - FILOSOFICĂ(CEP USM, 2020) Mărgărint, TatianaResocializarea deținuților reprezintă un segment al executării pedepselor care necesită o atenție sporită. Efortul comunal deținuților, al angajaților din penitenciare, al societății etc. poate oferi la finalul detenției persoane resocializate care se vor reintegra cu ușurință în societate. Angajații trebuie să facă tot posibilul pentru resocializarea celor care sunt în custodia statului, iar pentru a ceasta e nevoie de calificare și dezvoltare de competențe. Profesionalismul angajaților îl înțelegem ca obligație de a îndeplini sarcinile de serviciu cu responsabilitate, corectitudine, pricepere, eficiență etc. Indispensabile pentru resocializarea deți nutului sunt menținerea legăturilor cu lumea de dincolo de zidurile penitenciarului: familia, prietenii, ONG-urile etcItem SIMBOLISTICA OBIECTELOR ÎN CADRUL RITUALULUI ORGANIZAȚIONAL(CEP USM, 2014) Mărgărint, TatianaItem SIMBOLUL ÎN POEZIA ŞI FILOSOFIA LUI LUCIAN BLAGA(CEP USM, 2015-06-26) Mărgărint, Tatiana