Browsing by Author "Harea, Crina"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item CU PRIVIRE LA VALOAREA EDUCATIVĂ ȘI IMPORTANȚA ORELOR DE GEOGRAFIE ȘI ISTORIE ÎN FORMAREA INTELECTUALĂ A REGELUI MIHAI I, ÎN ANII DE LICEU(CEP USM, 2023) Harea, CrinaLa data de 20 iulie 1927, regele Ferdinand I al României va trece la cele veșnice, cedând tronul tânărului rege Mihai I. În ciuda vârstei sale fragede, Mihai a fost popular și a primit o educație aleasă, sub o Înaltă Regență. Regele Carol al II-lea și-a manifestat preocuparea pentru educația lui Mihai, implicând profesori entuziaști. Printre aceștia, dr. Ion Conea, un geograf plin de inițiativă, a avut un rol important. În școala regală, Mihai a primit o educație ino- vatoare, cu lecții pe teren, sinteze și analize geografice și istorice, dezvoltându-și cunoștințele despre țara sa și pregă- tindu-se pentru viitoarea sa misiune regală. Lucrarea lui Ion Conea, care prezintă această perioadă, reprezintă o sursă valoroasă pentru înțelegerea formării intelectuale a regelui Mihai I și a abordărilor pedagogice moderne utilizate în acea perioadă.Item DIMENSIUNEA PERSONALITĂȚII ISTORICE A LUI SIGISMUND DE LUXEMBURG(CEP USM, 2021) Harea, CrinaThe goals of this graduation thesis are to emphasize two different perspec tives regarding the political activity of Sigismund of Luxembourg. On the one hand he is an emblematic late medieval emperor who takes the responsability to protect the Church and to lead the Crussade against the Ottoman. On the other hand, he takes the first steps towards the modernity by encouraging the centralisation of the political authority within the kingdom of Hungary.Item IMAGINEA CAVALERULUI MEDIEVAL ÎN LITERATURA EPICĂ OCCIDENTALĂ(CEP USM, 2019) Harea, CrinaItem IMAGINEA DUȘMANULUI ÎN MENTALUL COLECTIV ROMÂNESC DIN TRANSILVANIA (JUMATATEA SEC. AL XIX-LEA– ÎNCEPUTUL SEC.AL XX-LEA)(CEP USM, 2019) Harea, CrinaThe enemy image was clearly outlined in the mentalities of Roumanians in Transilvania in the period 1848-1918. During the Revolution in 1848 we deal with specific beliefs and a particular mental image regarding an ideological enemy, that has been identified with a specific ethnic group. In the wartime (1914-1918), we notice that Romanians have created a negative image regarding the political enemy, who went to war against the Austrian- Hungarian Empire.Item IMAGINEA DUȘMANULUI ÎN MENTALUL COLECTIV ROMÂNESC DIN TRANSILVANIA (JUMATATEA SEC. AL XIX-LEA– ÎNCEPUTUL SEC.AL XX-LEA)(CEP USM, 2019) Harea, CrinaThe enemy image was clearly outlined in the mentalities of Roumanians in Transilvania in the period 1848-1918. During the Revolution in 1848 we deal with specific beliefs and a particular mental image regarding an ideological enemy, that has been identified with a specific ethnic group. In the wartime (1914-1918), we notice that Romanians have created a negative image regarding the political enemy, who went to war against the AustrianHungarian Empire.Item „O ALTFEL DE SINTEZ Ă A ȚĂRII ȘI A NEAMULUI ROMÂNESC ”. PRINCIPII PEDAGOGICE MODERNE PUSE LA BAZA FORM ĂRII INTELECTUALE A REGELUI MIHAI I(CEP USM, 2024) Harea, CrinaPrezenta comunicare pornește de la considerentul că, pentru înțelegerea obiectivă a complexei și complicatei biografii a ultimului suveran al României, Mihai I, este de o extremă importanță studierea faptului „cum a învățat a-și cunoaște țara Măria Sa Mihai” (dr. Ion Conea). Altfel spus, este necesară reintegrarea în circuitul științific a unor lucrări, devenite între timp, rarități bibliografice, în care sunt expuse în detaliu și cu un talent deosebit, principiile pedagogiei românești și europene moderne, foarte avansate în anii interbelici, care au stat la baza formării intelectuale a regelui Mihai I. Un alt obiectiv, la fel de important al prezentei comunicări, constă în evocarea personalității profesorilor entuziaști ai vremii, care și-au pus toate cunoștințele, abilitățile și talentul pedagogic „în serviciul unui nobil și înalt ideal: creșterea unui viitor Domn de țară între cei care o înfățișează în toate ramurile nației și cu ochii asupra tuturor ținuturilor care formează patria” (N. Iorga). Așa cum se constată din analiza efectuată, fiind interzise în anii comunismului sovietic dar care și-au găsit o evoluție recentă în forma unui filon istoriografic relativ autonom, lucrările consacrate formării intelectuale a regelui Mihai I în anii de liceu constituie o importantă sursă de documentare și de cunoaștere a modului în care pe parcursul anilor ‘30, Marele Voevod de Alba Iulia, - viitorul suveran al României, - a primit „cea mai temeinică și mai completă pregătire” în domeniul istoriei și geografiei României Întregite.