Browsing by Author "Guţu, Vladimir"
Now showing 1 - 20 of 31
- Results Per Page
- Sort Options
Item AXIOMATICA ŞI NORMATIVITATEA ÎN EDUCAŢIE(CEP USM, 2013) Guţu, Vladimir; Ni, AlexandruÎn articol se abordează două probleme prin comparaţie: problema axiomelor în educaţie şi problema normei în educaţie. Axiomatica determină, în mare parte, dezvoltarea teoriei educaţiei şi stabilitatea cadrului normativităţii. În acelaşi timp, normele în educaţie validate în timp pot deveni axiome.Item AXIOMATICA ÎN EDUCAŢIE(CEP USM, 2013-09-26) Guţu, VladimirItem CADRUL DE REFERINȚĂ AL EDUCAȚIEI NONFORMALE A ADULȚILOR: ABORDARE ANDRAGOGICĂ(CEP USM, 2022-11-10) Guţu, VladimirItem CADRUL METODOLOGIC DE INTERVENȚIE A ÎNVĂȚĂTORULUI DE SPRIJIN ÎN REALIZAREA INSTRUIRII INDIVIDUALIZATE A COPIILOR CU CES(2021) Guţu, Vladimir; Cheia, FlorinConceptele de integrare şi de incluziune sunt idei centrale şi o atenţie deosebită este acordată barierelor şi problemelor incluziunii şi echităţii în educaţie, participării părinţilor şi altor servicii de sprijin. Toţi cetăţenii au drept egal la educaţie, la toate nivelurile şi toate formele, indiferent de gen, rasă, naţionalitate, religie sau afiliere po litică şi indiferent de statutul social sau economic. Perspectiva individuală asupra copilului este aceea care defineşte dificultăţile şco lare sub aspectul caracteristicilor individuale ale copiilor (deficienţe, context social sau particularităţi psihice); astfel, această perspectivă a creat în diferite ţări diferite moda lităţi de abordare a copiilor cu dificultăţi de învăţare. Spre exemplu, un grup de copii poate fi identificat ca ,,special” atunci când nu realizează acelaşi progres cu ceilalţi şi necesită o educaţie de remediere într-o şcoală specială. În al doilea rând, copiii cu dificultăţi de învăţare pot avea nevoie de un proces de predare-învăţare individual ca răspuns la problema lor. În al treilea rând, copiii cu aceleaşi probleme pot fi puşi să în veţe împreună în grupe clase/ sau şcoli speciale. Aceşti copii pot fi consideraţi ,,diferiţi” de ceilalţi ,,normali” în ceea ce priveşte aspectul beneficierii de formele obişnuite de educaţie. Din această perspectivă, educaţia are la bază etichetarea şi segregarea. Conceptul de cerinţe educative speciale (CES) aspiră la depăşirea tradiţională a separării copiilor în diferite categorii printr-o abordare non-categorială a tuturor copiilor. Această sintagmă conturează un ,,continuum” al problemelor speciale în edu caţie, care cuprind un registru larg, de la deficienţele profunde la tulburările/dificultăţile uşoare de învăţare – copii care se află de cele mai multe ori în şcolile obişnuite.Item COMUNICAREA DIDACTICĂ VERSUS STRATEGIA DIDACTICĂ: ABORDAREĂ DIHOTONOMICĂ(Tipografia "Centrografic", 2016) Guţu, Vladimir; Țurcanu, CarolinaIn the article dealing with the communication given teaching and trends of development of this concept. At the same time it addresses the interaction and interconnection dichotomy teaching communication strategies and teaching strategies. It establishes the existence of several models of interaction between these two phenomena, which led to formulate a regularity: the type of communication determines the type of teaching strategy.Item CONCEPŢIA MANAGEMENTULUI CALITĂŢII ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL GENERAL(CEP USM, 2013) Guţu, VladimirÎn articol este fundamentată concepţia managementului calităţii în învăţământul general. Accentul este pus pe stabilirea principiilor managementului calităţii, pe funcţiile şi activităţile de asigurare şi promovare a calităţii învăţământului la nivel local. Un loc aparte în concepţie se atribuie indicatorilorşi descriptorilor de calitate privind activitatea cadrului didactic, activitatea instituţiei de învăţământ, funcţionalitatea învăţământului la nivel raional.Item CONCEPTUAL AND METHODOLOGICAL FRAMEWORK OF IDENTIF YING ADULT’S LEARNING AND EDUCATION NEEDS(CEP USM, 2022) Guţu, VladimirThis article addresses the issue of identifying the learning and education needs of adults, primarily non-formal edu- cation. Different concepts and models are analized to identify the learning and education needs of adults. A concept is grounded and a methodology is developed in this regard. The factors that generate the learning and education needs of adults are described in detail: external factors – national educational policies, institutional educational policies, educational reform projects, etc.; internal factors – the need for compensation, recapitulation, complementary knowledge, the need for retraining, the need to realize one's own interests and options, the need to capitalize on free time, etc. The emphasis is on establishing the tools for diagnosing needs, on forms and methods to carry out this process. At the same time, the way of obtaining and interpreting the data is argued. The proposed concept opens new perspectives for the development of formal and non-formal adult education and, first of all, of diversifying adult continuing education programs.Item CONCEPTUL MANAGEMENTULUI STRATEGIC(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2002) Guţu, Vladimir; Cangea, PetruItem CONTENT OF LEARNING AND EDUCATION FOR ADULTS FROM CURRICULAR PERSPECTIVE(CEP USM, 2022) Țurcanu, Carolina; Guţu, VladimirThis article addresses the issue of design, organization and implementation of adults’ learning and education contents from a curricular perspective in formal and non-formal education. It bases a concept and the structure of contents for adults’ learning related to the fields, profiles and types of formal and non-formal activities, in which adults are included. It identifies a set of principles and procedures specific to the organization of contents in the diversification of forms, technologies and purposes of adults’ training and education. Emphasis is placed on the organization and structuring of contents in relation to the form of educational process organization (formal-non-formal education), the type of learning and education (professionalization, lifelong vocational training, qualification, retraining, personal development, etc.); projected/expected outcomes, largely determined by the educational needs of adults.Item CONTINUITATEA ÎN ETAPELE DE FORMARE PROFESIONALĂ (Aspecte ale formării tânărului specialist chimist)(CEP USM, 2011) Dragalina, Galina; Velişco, Nadejda; Guţu, VladimirThe article is dedicated to the problem of Education in Republic of Moldova, the development and implementation of curriculum in chemistry, the aspects of Professional Formation. There are reflected the objectives of Professional Orientation on the high school and superior stages. Special attention is paid to the concept of the Initial and Continuously Professional Formation, structure, functions and implementation modality of this formation in chemistry.Item CURRICULUM CENTRAT PE COMPETENŢE: ORIENTĂRI DE OPTIMIZARE/DEZVOLTARE CONTINUĂ(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014) Guţu, VladimirArticolul este dedicat problemei optimizării/dezvoltării curriculumului educațional actual. Accentul este pus pe trei aspecte: factorii determinanţi ai dezvoltării/optimizării curriculare; conceptul dezvoltării/optimizării curriculare în contextul proiectării, implementării şi monitorizării curriculumului; orientări de optimizare/dezvoltare curriculară cu referire la Planul-cadru de învăţămînt, curricula pe discipline, manualele şcolare. Se argumentează o nouă abordare a competenţelor în structura curriculumului educaţional.Item EDUCAŢIA FORMALĂ, NONFORMALĂ ŞI INFORMALĂ: CADRUL COMPARATIV(CEP USM, 2020) Guţu, VladimirItem EVALUAREA REZULTATELOR ACADEMICE: PROIECTAREA MATRICEI DE SPECIFICAȚII ȘI SCHEMEI DE NOTARE(Universitatea de Stat din Tiraspol, 2016) Guţu, Vladimir; Kandov, PinhasIn the article, but the question of defining the concept of matrix design specifications and grading schemes. The focus is on the correlation of cognitive levels and types of items. It proposes a methodology for designing and applying the matrix of specifications and grading schemes. Bring examples of tests, respectively – array of specifications and grading schemes.Item FUNDAMENTALS OF CURRICULUM FOR EXTRACURRICULAR EDUCATION AND LEARNING(CEP USM, 2021) Guţu, Vladimir; Şevciuc, Maia; Ţurcanu, CarolinaThis article substantiates the concept of the curriculum for extracurricular education and learning from the perspective of competencies. In this sense, the curriculum is structured on domains and profiles of extracurricular education and learning, ensuring the conceptual continuity between the curriculum for general education and the curriculum for extracurricular education and learning. At the same time, a taxonomy of competencies is proposed: key competencies for lifelong learning; general competencies in the fields of extracurricular education and specific competencies in the profiles of extracurricular education and learning.Item ÎNVĂŢĂMÎNTUL CENTRAT PE COMPETENŢE: ABORDARE TELEOLOGICĂ(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2011) Guţu, VladimirItem ÎNVĂȚAREA ȘI EDUCAȚIA ADULȚILOR UNELE EXPERIENȚE INTERNAȚIONALE(Tipografia „Print Caro”, 2021) Guţu, VladimirThis article addresses the issue of adult learning and education in different countries and from different perspectives: organizational, structural, content. The emphasis is on the analysis of experiences and traditions of adult education in Germany, Great Britain, Denmark, Romania and the identification of development trends in this sector of education. It should be mentioned that the analysis is performed in the context of lifelong learning.Item LOGICA ŞI STRUCTURA ACTIVITĂŢII DE ÎNVĂŢARE(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2013) Guţu, VladimirÎn articol este analizată structura activităţii de învăţare şi structura activităţii de cunoaştere din perspectiva corelării componentelor activitate, acţiune, operaţie cu formarea de competenţe. Interconexiunile elementelor activităţii de învăţare prezentate sînt complexe şi diversificate. În lucrare este abordată și importanța motivației pentru activitatea de învățare, specificîndu-se cele două tipuri de motive: conștientizate (interesul, dorinţa de a cunoaşte ceva nou, de a-și aprofunda cunoștințele într-un domeniu dat) și mai puțin conștientizate (îndeplinirea solicitărilor venite de la profesor, părinţi; tendința de a obţine note mai mari; dorinţa de a fi lider etc.). De calitatea relaţiilor stabilite în cadrul procesului de instruire depind și rezultatele, deoarece implică conexiuni la nivel de proces de predare (elevul intră în relații cu cunoștințele noi), proces de învățare (profesorul se află în relații cu cunoștințele) și proces de formare (profesorul se află în relații cu elevul). Abordarea dată deschide noi oportunităţi în promovarea unui învăţămînt centrat pe elev, orientat spre formarea de competenţe şi spre asigurarea calităţii şi durabilităţii în educație.Item MODEL PSIHOPEDAGOGIC DE PROIECTARE A COMPETENŢELOR PENTRU DISCIPLINA ŞCOLARĂ(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2014) Guţu, VladimirÎn articolul dat se fundamentează în plan psihologic, pedagogic şi teleologic un model/referenţial al proiectării competenţelor generale pentru disciplina şcolară. Modelul se axează pe: teoriile psihologice ale învăţării, structurarea teleologică a finalităţilor de învăţare, potenţialul formativ al conţinuturilor disciplinei şcolare, dar şi pe definirea modernă a competenţelor de format. În articol se descriu pe larg etapele şi procedurile de proiectare a competenţelor generale pentru disciplina şcolară, aplicînd modelul/referenţialul propus.Item OBIECTIVELE EDUCAŢIONALE VERSUS COMPETENŢE: ABORDARE TELEOLOGICĂ(CEP USM, 2010) Guţu, VladimirThe problem of education oriented on training and developing skills is controversial and debated within the scientific and educational community. Moreover, it is also a priority in promoting educational policies: competencies based curriculum, skill standards, skills assessment etc. It should be noted that some ideas of competencies based education have arisen from the study of labour market and from the requirements submitted to contemporary specialists. These requirements relate to the ability to work together, to take autonomous decisions, to accept and promote innovation and to cope with stress situations etc.Item OBIECTIVELE EDUCAŢIONALE: CLARIFICĂRI CONCEPTUALE ŞI METODOLOGICE(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2001) Guţu, Vladimir