Browsing by Author "Gherjavca, Svetlana"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item GESTIUNEA DEFICITULUI DE RESURSE FINANCIARE ÎN CADRUL ÎNTREPRINDERILOR AUTOHTONE(CEP USM, 2016) Cobzari, Ludmila; Gherjavca, SvetlanaDeficitul de resurse financiare este cauzat de o serie de factori de diferită natură. Cunoaşterea factorilor de influenţă şi acţiunea lor permite managerilor să acţioneze în a şa manieră,încât să minimizeze efectele negative ale acestora. Totodată, identificarea factorilor de influenţă joacă un rol important în determinarea cauzelor, în special a lipsei sau deficitului de resurse financiare , precum şi în găsirea soluţiilor de depăşire a situaţiilor de criză.Item GESTIUNEA ȘI OPTIMIZAREA RESURSELOR FINANCIARE ALE ÎNTREPRINDERILOR DIN INDUSTRIA DE PRELUCRARE A CĂRNII(2017) Gherjavca, Svetlana; Cobzari, Ludmila;Scopul cercetării constă în fundamentarea teoretică şi metodologică a direcțiilor privind optimizarea gestiunii resurselor financiare ale întreprinderilor autohtone.Item GHID METODIC PRIVIND REALIZAREA STAGIILOR DE PRACTICĂ ȘI ELABORAREA TEZEI DE LICENȚĂ PENTRU PROGRAMUL DE STUDII : 0412.1 FINANȚE ȘI BĂNCI(CEP USM, 2022) Mulic, Andrei; Ștefaniuc, Olga; Ulian, Galina; Filip, Angela; Gherjavca, Svetlana; Gheorghiţa, Eugenia; Bruma, InesaDomeniul de formare profesională „Finanţe şi Bănci” are drept scop fundamental pregătirea viitorilor specialişti în sfera financiarbancară. Realizarea acestui obiectiv ţine de necesităţile societăţii contemporane în dezvoltarea economiei naţionale, în care domeniul de formare profesională „Finanţe şi Bănci” deţine un loc deosebit, direcţiile prioritare de pregătire a specialiştilor fiind: activitatea bancară, asigurările, investiţiile, finanţele publice, fiscalitatea, finanţele întreprinderii şi pieţele de capital.Item INTERCONEXIUNEA DINTRE MARKETING ȘI MANAGEMENT FINANCIAR(CEP USM, 2024-11-07) Gherjavca, Svetlana; Antoci, NataliaIn a market economy and fierce competition, the success of a business depends largely on the organization and implementation of an efficient financial management system. In order to ensure maximum efficiency, the basic objectives of financial management are to maximize revenues (often sales) and optimize expenses. In this context, the active involvement of marketing in the financial management system is inevitable. The purpose of this paper is to draw attention to the importance of the correlation of marketing and financial management activities in the management systems of economic entities. The research used the following scientific research methods: theoretical generalization, scientific abstraction, system analysis, comparative analysis. The research allowed us to conclude that both the marketing activity is based on calculations and analysis of indicators, decision making and financial management activity needs the results of marketing studies to achieve its objectives.Item ROLUL CREDITULUI BANCAR ÎN FINANŢAREA ÎNTREPRINDERILOR AUTOHTONE(CEP USM, 2010) Gherjavca, SvetlanaThe capital physically, in the form of means of production, cannot be poured from one branch into others. This process is carried out usually in the form of movement of the monetary capital. Therefore, the credit in market economy is necessary, first of all, as an elastic mechanism of a modulation of the capital from one branch into others and equalizing the rate of return. The credit resolves the contradiction between the necessity of free transition of the capital from one branch of manufacture into others and fixedness of the industrial capital in a certain natural form. It also allows overcoming the limitation of the individual capital. At the same time the credit is necessary for continuity maintenance of the circulation of funds of the operating enterprises, service of the realization process of the industrial goods, especially important in the conditions of formation of market relations.