Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Gheorghiță, Ana"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 9 of 9
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    ABORDAREA CLASICĂ A SUBIECTELOR „RUPTE” DIN ISTORIE CA MODEL PENTRU CREAȚIA LITERARĂ MODERNĂ
    (Pontos, 2019) Gheorghiță, Ana
    În Realismul secolului XX este valorificat din plin genul romanului istoric, care aduce în prim-plan evenimente mai îndepărtate în timp decât cele două Războaie Mondiale. De cele mai multe ori, subiectele sunt inspirate de evenimentele derulate anterior secolului XX. Revenirea romancierilor la trecutul îndepărtat nu este una întâmplătoare. Intenția scriitorilor contemporani era, pe de o parte, de a evada din prezentul apăsător spre alte realități, demult uitate, învăluite în mister, idealizate și chiar mistificate într-o anumită măsură, iar pe de altă parte, de a trasa prin intermediul evenimentelor istorice, paralele cu situația din societatea prezentă.
  • Thumbnail Image
    Item
    CERCETAREA MULTIASPECTUALĂ A CROMATICII ÎN LITERATURA DE SPECIALITATE CONTEMPORANĂ
    (CEP USM, 2024) Gheorghiță, Ana
    Cromatica reprezintă un domeniu de studiu inedit, a cărui originalitate nu poate fi contestată, la fel ca şi importanţa culorilor pentru amplificarea semnificației conținutului și fondului de idei ale unei opere artistice. Opinia în cauză, argumentată și dezvoltată, se regăsește în lucrările a numeroși cercetători, precum Michel Pastoureau, Élodie Ripoll, Manlio Brusatin etc. De-a lungul anilor s-au realizat multiple studii despre culoare, însă acest concept, la fel ca și definițiile sale cel mai frecvent utilizate, nu sunt suficient de stricte și, în consecință, nu ne putem aștepta la o acceptare generală a lor. Cu toate acestea, majoritatea teoreticienilor literari consideră că, în fond, culoarea reprezintă una dintre cele mai importante caracteristici ale operelor de artă. Din câte se pare, conținutul disimulat în culoare este destinat să ofere necesarul de informații utile, care provoacă emoții pozitive, exprimând nevoia de frumos.
  • Thumbnail Image
    Item
    CROMATICA ROMANULUI REALIST FRANCEZ DIN SECOLUL AL XIX-LEA
    (2024) Gheorghiță, Ana; Pavlicenco, Sergiu
    Scopul lucrării: abordarea multiaspectuală a elementelor cromatice conținute în câteva romane realiste franceze din secolul al XIX-lea prin prisma impactului acestora asupra funcțiilor expresive ale culorilor și a interpretării textelor literare.
  • Thumbnail Image
    Item
    CROMATICA ROMANULUI REALIST FRANCEZ DIN SECOLUL AL XIX-LEA
    (2024) Gheorghiță, Ana
    Scopul lucrării: abordarea multiaspectuală a elementelor cromatice conținute în câteva romane realiste franceze din secolul al XIX-lea prin prisma impactului acestora asupra funcțiilor expresive ale culorilor și a interpretării textelor literare.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIALOGUL CULTURILOR CROMATICE: EVOLUȚII ÎN TIMP ȘI SPAȚIU
    (CEP USM, 2017) Gheorghiță, Ana
    Fiecare dintre culori, de-a lungul existenţei umane, s-a acoperit de semnificaţii care, în timp, fie s-au confirmat şi consolidat, fie au evoluat, de multe ori spre sensuri surprinzătoare şi total neaşteptate, în conformitate cu evoluţia moravurilor, a tehnologiilor sau a evenimentelor istorice, obţinând conotaţii noi. Cercetătorul francez Michel Pastoureau afirmă că o culoare poate fi analizată plenar doar opunând-o uneia sau mai multor culori. La fel, atestăm puternice mutaţii cromatice medievale, în urma cărora de la trei culori de bază (alb, negru, roşu) s-a ajuns la şase (alb, roşu, negru,verde, galben, albastru). Astfel, odată cu noile epoci ale civilizaţiei umane sunt lansate şi noi faze în istoria culorilor.
  • Thumbnail Image
    Item
    ELEMENTE CROMATICE ÎN PREZENTAREA ASPECTULUI FIZIC AL PERSONAJELOR CÂTORVA ROMANE REALISTE FRANCEZE DIN SECOLUL AL XIX-LEA
    (Editura USM, 2024) Gheorghiță, Ana
    With the passage of time and with the socio-political world evolution, people also change – not just figuratively, but also directly – from a physiognomic point of view. Like the fine arts, literature presents the proof of this finding truth. And if fine artists have left as a legacy image of their era people, using for this purpose shapes and colors, then writers have used words and colors. They have encoded in these ones meanings and symbols worthy of being discovered and interpreted specially for their cognitive and artistic values. The colors integrated in French realist novels of the 19th century possess multiple meanings that travel through space and time. It is not accidentally that realist authors pay considerable attention to the characters’ physical appearance. Not only in fine arts, but also in literature, the way colors are understood and interpreted has an essential role to play in conveying the message to addressee.
  • Thumbnail Image
    Item
    GUSTAVE FLAUBERT: ÎNTRE SENSIBILITATE ROMANTICĂ ȘI IMPARȚIALITATE REALISTĂ
    (2023) Gheorghiță, Ana
    Arta obiectivă a unui romancier este ilustrată prin eforturile sale de a părea absent din narațiune, când, de fapt, prezența sa discretă se materializează plenar în ideile și concluziile conținute în fiecare rând scris. Stilul flaubertian este marcat de tendința spre impersonalitate și imparțialitate, aceste calități manifestânduse prin efortul intelectual al scriitorului de a se transpune în personajele sale. Gustave Flaubert a creat la confluența dintre două moduri de gândire și de percepere a lumii – romantismul și realismul, reușind să-și elaboreze propriul stil artistic, bazat pe combinația inconfundabilă dintre metoda științifică a realismului, însoțită de documentarea precisă și rigurozitatea descrierilor, pe de o parte, și imaginația debordantă, atenția sporită acordată trăirilor sentimentale ale personajelor, pe de altă parte. Astfel, atestăm în creația lui Gustave Flaubert două tendințe distincte: prima, care constă în admirația pentru Hugo și influența lui Chateaubriand, datorată adolescenței scriitorului petrecute în plină epocă a romantismului, și a doua, care se manifestă începând cu anul 1849, când disciplina realistă va înfrâna, dar nu va învinge definitiv, această natură pasionată și entuziasmată, deoarece inima sa va rămâne pentru totdeauna plină de tandrețe și sensibilă la orice zvâcnire de romantism. The objective art of a novelist is illustrated through his efforts to seem absent in the narrative, when, in fact, his discreet presence is fully materialized in the ideas and conclusions contained in each written line. The Flaubertian style is marked by the tendency towards impersonality and impartiality, these qualities being manifested by the writer’s intellectual effort to transpose himself into his characters. Gustave Flaubert has created at the confluence of two essential ways of thinking and perceiving the world – Romanticism and Realism, managing to develop his own artistic style, consisting of the unmistakable combination between the scientific method of Realism, accompanied by precise documentation and descriptions rigor, on the one hand, and the overflowing imagination, the increased attention paid to characters sentimental feelings, on the other hand. Thus, we attest in Gustave Flaubert’s creation two distinct tendencies: the first, which consists in admiration for Hugo and Chateaubriand’s influence, due to the writer’s adolescence spent in full Romantic era and the second, which is manifested since 1849, when Realistic discipline will restrain, but will not definitively overcome this passionate and enthusiastic personality, because his heart will forever remain full of tenderness and sensitive to any Romantic impulse.
  • Thumbnail Image
    Item
    JULIEN SOREL: LE PRÉCURSEUR DE L’HOMME NOUVEAU DE L’EUROPE ET LA VICTIME D’UNE COMBINAISON CHROMATIQUE FATALE
    (CEP USM, 2016) Gheorghiță, Ana
    Le roman de référence de Stendhal „Le Rouge et le Noir” met en évidence une tend ance nommée „beylisme”, par l’intermédiaire de laquelle le personnage central, Julien Sorel, reprend, dans une certaine mesure, les caractéristiques de la personnalité stendhalienne. Situé à la frontière entre le Romantisme et le Réalisme, celui-ci représente un héros controversé, d’un côté étant doué de qualités exceptionnelles,comme l’intelligence, la beauté, la ténacité, la volonté et l’ambition saine, mais de l’autre côté étant dominé par une haine profonde envers ses contemporains. Victime d’une combinaison chromatiqu 44e fatale (le rouge symbolisant la carrière militaire et le noir – celle ecclésiastique), Sorel projette lui-même sa mort.
  • Thumbnail Image
    Item
    REALISMUL LITERAR FRANCEZ ABORDAT PRIN PRISMA VALORILOR MORALE ALE GENERAȚIILOR ACTUALE
    (CEP USM, 2019) Gheorghiță, Ana
    În literatura franceză din a doua jumătate a secolului al XIX-lea atestăm o pleiadă de tipuri umane inedite, care ne oferă o vastă paletă a valorilor și antivalorilor morale, iar uneori chiar și a ambelor sub masca aceluiași personaj. În societatea contemporană, arivismul ia diverse forme, unele diferite de cele din secolul al XIX-lea. Întâlnim ariviști în orice sferă socială sau structură ierarhizată, oricare ar fi ideologia socioeconomică aplicată. Filosofii, sociologii și alți experți ai lumii moderne susțin că una dintre cauzele arivismului din societatea contemporană este excesul de concurență

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify