Browsing by Author "Curoş, Liudmila"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item ADAPTAREA POLITICILOR EDUCAȚIONALE A STATELOR DIN PARTENERIATUL ESTIC LA VALORILE EUROPENE(Print-Caro, 2023) Curoş, LiudmilaParteneriatul Estic (PaE), Politica Europeană de Vecinătate, conțin posibilități noi pentru vecinii săi din Europa de Est. La baza acestui parteneriat stau principiile implicării comune, diferențierii și condiționalității, iar valorile fundamentale precum democrația, statul de drept, respectarea drepturilor omului, precum și principiile economiei de piață, dezvoltării durabile și bunei guvernări. Aceste domenii pot fi dezvoltate și implementate cu succes doar printr-o educație de calitate, o educație pe tot parcursul vieții și o mobilitate academică prosperă. În articol sunt descrise proiectele promovate de UE pe teritoriul țărilor PaE ce sporesc calitatea educației, economiei și în general al vieții. Sunt analizate 3 variabile: digitalizarea procesului de predare-învățare, mobilitatea academică și promovarea proiecte educaționale pentru tineri și aportul adus de ele în sporirea competitivității pe piața forței de muncă internațională. Digitalizarea: Conexiuni digitale rapide îmbunătățite între cele UE și PaE sprijină cercetarea și educația digitală. La moment, asigură până la două milioane de oameni de știință, studenți și cadre universitare locale din peste 700 instituții cu acces la cercetări globale. Ca exemplu: Programul EaP Connect în desfășurare (€13 milioane), care interconectează comunitățile de Cercetare și Educație din întreaga regiune și cu omologii lor europeni printr-o rețea de internet în bandă largă de mare capacitate. Viitorul program UE privind mediul cibernetic - CYBER (€7 milioane) pentru a consolida securitatea cibernetică în țările partenere și pentru a crește încrederea în utilizarea serviciilor digitale în beneficiul cetățenilor și afacerilor. Autorul descrie proiectele UE implementate cu succes în țările PaE: Școala Europeană a Parteneriatului Estic din Georgia; Organizația Tinerilor Ilumi niști din Azerbaidjan; Proiectul european (TEMPUS) „Innovating Teaching and Learning of European Studies” (INOTLES), menționând că dezvoltarea sistemului educațional din țările din cadrul PaE depinde de calitatea lecțiilor învățate din ultimii zece ani și de capacitățile acestora de a rezista provocărilor care urmează.Item AVANSAREA PROCESULUI DE INTEGRARE EUROPEANĂ PRIN INTERMEDIUL EDUCAȚIEI ȘI AL ÎNVĂȚĂMÂNTULUI(Print-Caro, 2023) Curoş, LiudmilaÎn articol se descrie rolul multiform al educației în contextul integrării europene a Republicii Moldova, subliniind impactul acestea asupra promovării valorilor europene, promovării mobilității, combaterii stereotipurilor și discriminării, și susținând formarea unei cetățenii europene active. Sunt menționate, de asemenea, schimbările transformatoare care au loc în diferite segmente ale societății din țările europene, cum ar fi: economia, piețele muncii, sistemele sociale și politica. Autorul accen- tuează modul în care educația din Republica Moldova se adaptează la aceste schimbări prin reforme profunde pentru a se alinia la obiectivele economice, sociale și politice. Se subliniază rolul semnificativ al Uniunii Europene în sprijinirea educației și formării, încurajarea multilingvismului, promovarea angajamentului civic și promovarea cercetării și inovării. Autorul subliniază importanța valorilor europene în formarea gândirii tinerii generații și în stimularea unui sentiment de identitate europeană alături de identitățile naționale și etnice. Autorul conchide că investițiile în educație sunt esențiale pentru dezvoltarea viitoare țări parte componentă a unei Europe unite care susține valorile comune, încurajează cooperarea între statele membre și pregătește cetățenii să participe activ la proiectul european.Item DIGITALIZAREA ADMINISTRAȚIEI PUBLICE ÎNTRE DORINȚĂ ȘI NECESITATE(Print-Caro, 2024) Curoş, LiudmilaÎn era avansării tehnologiilor informaționale, caracterizată prin împânzirea tot mai profundă în aproape toate aspectele vieții private, economice și politice, adaptarea la tendințele moderne, ritmurile și noile paradigme impuse de acestea a devenit o provocare nu doar în ceea ce privește progresul și modernizarea, dar și în ceea ce privește evitarea pericolului de a cădea în irelevanță și ineficiență. Astăzi, un nivel rezonabil de competențe digitale sau transformat din dorințe în necesitate, nu numai pentru viața profesională dar și pentru cea privată. Iar pentru viitorul țării este fundamental să creeze și să aplice i strategie digitală, care să exploateze tehnologiile informației și comunicațiilor (TIC) pentru a stimula inovația și dezvoltarea. Este esențial ca toți cetățenii, atât ca persoane fizice cât ți juridice, și toate instituțiile guvernamentale să utilizeze în mod optim datele guvernamentale pentru a îmbunătăți serviciile oferite cetățenilor și pentru a răspunde cerințelor unei societăți în schimbare. În contextul unei piețe a muncii competitive și a necesității de a fi aliniați cu progresele globale, digitalizarea societății devine imperativă pentru orice țară. Vrem sau nu digitalizarea înseamnă progres și creștere, servicii și odihnă, VIITOR.