Browsing by Author "Cristei, Maria"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item ADAPTAREA LA TEHNOLOGIE: FIGMA VS. SKETCH ÎN DESIGNUL UX/UI PENTRU MEDIUL ONLINE(CEP USM, 2024) Cristei, MariaThe paper describes the concepts, methodology and tools used in UI/UX design, with an emphasis on the online environment, and emphasizes their importance in creating quality design. The article also covers a detailed analysis of Figma with other tools, such as Sketch, highlighting its ability to facilitate team collaboration, flexible project sharing, and efficient integration of the development process.Item APLICAREA STATISTICII MATEMATICE ÎN CERCETAREA FENOMENELOR SOCIALE(CEP USM, 2022-10-26) Cristei, MariaCunoştinţele statistice nu sunt o raritate în arealul specialiştilor din domeniul ştiinţelor socio-umane. Statistica oferă acestor specialiști instrumente și tehnici pentru ordonarea, gruparea, sistematizarea, concentrarea sau corelarea datelor empirice. Analiza statistică a datelor nu se substituie analizei teoretice, ci oferă o bază pentru testarea, analiza și interpretarea ipotezelor sau pentru sistematizarea semnificațiilor inerente datelor sociale. În lucrarea de faţă sunt tratate aspecte ce țin de proiectarea unui demers de cercetare a fenomenelor, relațiilor sau proceselor sociale, și de evidențiere când și cum intervin tehnicile statisticii matematice în derularea acestui demers.Item IMPLEMENTAREA ALGORITMILOR INTELIGENŢEI ARTIFICIALE ÎN JOCURI COMPUTAŢIONALE MULTIAGENT(CEP USM, 2014) Cristei, Maria; Dîrzu, LilianItem MOTIVAŢIA – ELEMENT ESENŢIAL ÎN FORMAREA COMPETENŢELOR PROFESIONALE(CEP USM, 2017) Cristei, MariaÎn articolul de faţă este realizată o analiză calitativă, legată de motivaţia studenţilor în procesul de formare/de zvoltare profesională în învăţământul superior. Datele prezentate în articol sunt rezultatele unui studiu prin aplicarea metodelor sociologice de cercetare a studenţilorde la diferite specialităţi aleFacultăţii de Matematică şi Informatică din cadrul Universităţiide Stat din Moldova.Item PREZICEREA PERFORMANŢELOR STUDENŢILOR FOLOSIND ÎNVĂŢAREA AUTOMATĂ (Machine Learning)(CEP USM, 2017) Cristei, Maria; Marin, Ghenadie; Stelea, VictorÎn prezent, învăţarea automată (machine learning) ocupă un loc important în inteligenţa artificială, preocupându-se de dezvoltarea algoritmilor ce permit unui sistem informatic să înveţe date, reguli şi algoritmi. Învăţarea automată presupune în primul rând identificarea şi implementarea unei modalităţi cât mai eficiente de reprezentare a informaţiilor, în sensul facilitării căutării, reorganizării şi modificării acestora. În acest sens, în prezentul articol se descrie utilitatea şi aplicabilitatea tehnicilor de învăţare automată supervizată la problemele de predicţie şi implementarea acestora în dezvoltarea aplicaţiilor informatice. Aplicaţia elaborată este unică prin felul ei de executare a modelului machine learning de predicţie. Metodologia folosită în aplicaţia elaborată este mixtă, cuprinzând tehnologii complexe de ultimă oră: mediul de dezvoltare Jupyter Notebook, limbajul de programare Python împreună cu cele mai populare librării ale acestuia utilizate în machine learning, instrumente de dezvoltare a aplicaţiei web Flask.Item PROCESAREA IMAGINILOR DIGITALE CU IMPLEMENTAREA ALGORITMILOR ÎNVĂŢĂRII NESUPERVIZATE(CEP USM, 2018) Cristei, MariaLucrarea de faţă prezintă elaborarea unei aplicaţii informatice de procesare a imaginilor bazată pe algoritmi de analiză, de segmentare în baza modelului de culori, cu implementarea metodei de învăţare automată nesupervizată K-means şi a algoritmului de detectare a contururilor Canny, în vederea îmbunătăţirii calităţii imaginilor de înaltă rezoluţie şi extragerii datelor relevante pentru utilizarea ulterioară a acestora în analiza automată sau pentru interpretarea prin afişare. Utilizarea aplicaţiei elaborate la prelucrarea şi analiza imaginilor biomedicale (tomografii computerizate, radiografii, rezonanţă magnetică, ultrasunete şi altele) face posibilă îmbunătăţirea contrastului, codarea intensităţii (nivelurilor de gri) imaginilor monocrome în culori, detectarea contururilor şi recunoaşterea formelor specifice, contribuind astfel la determinarea mai uşoară a unor anomalii. De asemenea, acestea pot fi utilizate pentru monitorizarea pacienţilor şi pentru descoperirea/ identificarea de boli şi tumori, îmbunătăţind astfel actul medical.Item PROGRAMAREA APLICAŢIILOR GRAFICE PRIN IMPLEMENTAREA ALGORITMILOR INTELIGENŢI(CEP USM, 2017) Cristei, MariaÎn prezent, programarea grafică ocupă un loc important în mediul de dezvoltare a societăţii şi în rezolvarea multor probleme real complexe. Elemente grafice pot fi create folosind majoritatea limbajelor de programare cunoscute în prezent. Unul dintre acestea este Java, care la ora actuală este unul dintre cele mai folosite limbaje de programare. În acest sens, în prezentul articol se descrie elaborarea unei aplicaţii grafice cu date reale, prin implementarea algoritmilor genetici în rezolvarea problemelor real complexe, şi anume: a problemei ,,Comis Voiajorul”, ce oferă posibilităţi majore oricărui tip de utilizator dornic de a cunoaşte un traseu, sau distanţa acestuia, folosind harta geografică în timp real. Aplicaţia de concepţie proprie prin implementarea algoritmilor genetici este mult mai puternică în funcţionalităţile pe care le conţine faţă de alte soft-uri existente, acest lucru fiind demonstrat prin analiza comparativă efectuată în cercetare.Item SISTEMELE SOFTWARE DE INSTRUIRE CA SUPORT INDISPENSABIL ÎN FORMAREA ŞI DEZVOLTAREA COMPETENŢ ELOR PROFESIONALE (Preliminarii pentru un studiu calitativ elaborat)(CEP USM, 2016) Cristei, MariaÎn amplul proces de restructurare şi de modernizare a activităţii instructiv-educative un rol esenţial are introducerea unor forme şi metode moderne şi eficiente de desfăşurare a activităţilor de predare/învăţare/instruire. În activităţile de predare/învăţare sunt utilizate din ce în ce mai mult mijloace didactice bazate pe utilizarea calculatorului, precum şi realizarea şi implementarea sistemelor software de instruire. În acest sens, în prezentul articol menţionăm necesitatea implementării sistemelor software destinate învăţământului superior şi accentuăm rolul lor în procesul de formare şi dezvoltare profesională a viitorilor specialişti. Datele prezentate sunt rezultate ale unui studiu prin aplicarea metodelor sociologice de cercetare printre studenţii de la diferite specialităţi şi diferiţi ani de studiu ai Facultăţii de Matematică şi Informaticăa USM.