Browsing by Author "Barcari, Dina"
Now showing 1 - 10 of 10
- Results Per Page
- Sort Options
Item ANTROPOLOGIA VIZUALĂ: GHID METODIC(Editura USM, 2023) Barcari, DinaCursul Antropologia vizuală este adresat studenţilor specialităţii Antropologie, care tinde să ofere acestora o nouă perspectivă de cercetare atât în domeniul etnografic, cât şi sociocultural. Cursul este o parte componentă a antropologiei socioculturale, însă tinde să se îndpărteze de aceasta prin instrumentele cercetare ale vizualului. Disciplna Antropologia vizuală oferă noi oportunităţi de analiză a filmului și fotografiei, precum și a căilor metodologice, științifice de a le cerceta. Cursul vizează prezentarea teoretică şi practică a domeniului de cercetare a vizualului, filmului etnografic, filmelor documentare de ecranizare băştinaşă, spoturilor de prezentare a Republicii Moldova în cadrul aderării la Uniunea Europeană (cum are loc prezentarea poporului autohton peste hotare şi cât de bine se conformează aceste prezentări cu realitatea actuală a R. Moldova), precum şi a problemeleor sociale prezente în Republica Moldova – din perspectiva cercetării antropologice. În cadrul cursului se va atrage atenție asupra interesului antropo logic pentru fotografia etnografică și alte practici fotografice asociate disciplinei. Se vor lua în considerare arhivele fotografice antropologice prin care s-a contribuit la dezvoltarea disciplinei începând cu secolul al XIX-lea. Ceea ce se va stimula prin acest curs este reconsiderarea fotografiei și a filmului etnografic ca imagine citită dincolo de interpretările oferite de către antropologi.Item CERCETAREA ANTROPOLOGICĂ ȘI IMPLICAREA SOCIALĂ(Tehnica-UTM, 2020) Barcari, DinaParticularitățile disciplinei și cuno ștințele de teren plasează antropologul într-o pozi ție de dilem ă între cercetarea științifică și participarea la dezbaterile sociale. Uneori poate fi dificil pentru cercetător s ă rămână indiferent. Ca fiin ță umană aflându-se în situații particulare ale terenului său de studiu poate avea cazuri de subiectivitate. Faptul că lucrează cu diverse probleme sociale care se regăsesc într-o situație de extremă necesitate, îl împinge să se gândească la ce este, ce are, ce poate pierde și, în final, ce el poate deveniItem DECONSTRUCȚIA IDENTITĂȚII RELIGIOASE ÎN CONTEXTUL MULTICULTURAL CONTEMPORAN(2023) Barcari, Dina; Țapoc, VasileScopul tezei constă în deconstrucția identității religioase și examinarea fenomenului religios ca sursă în formarea identității culturale sub influența contextului multicultural contemporan, în special, în evidențierea practicilor religioase și a modului de a forma comportamentul uman prin educația religioasă.Item DECONSTRUCȚIA IDENTITĂȚII RELIGIOASE ÎN CONTEXTUL MULTICULTURAL CONTEMPORAN(2023) Barcari, DinaScopul tezei constă în deconstrucția identității religioase și examinarea fenomenului religios ca sursă în formarea identității culturale sub influența contextului multicultural contemporan, în special, în evidențierea practicilor religioase și a modului de a forma comportamentul uman prin educația religioasă.Item IMPACTUL INDUSTRIILOR CREATIVE ASUPRA SECTORULUI ECONOMIC ȘI CULTURAL(CEP USM, 2021) Barcari, DinaItem PERSPECTIVA ANTROPOLOGICĂ ASUPRA EDUCAȚIEI MULTICULTURALE. CONTEXTELE CARE CONTRIBUIE LA UN DIALOG INTERCULTURAL(CEP USM, 2020) Barcari, DinaConceptul de educație multiculturală a fost introdus pentru prima dată în educația publică de subculturile de clasă din Statele Unite, pentru a evidenția pluralismul cultural și egalitatea în educația publică. Scopul acestora a fost crearea unui sistem educațional pluralist. Educația multiculturală rămâne încă o idee alternativă pentru subculturi, antropologi și educatorii de pluralism cultural. Conceptul de educație multiculturală utilizat în economie și politică este diferit de modul în care a rulat acest concept utilizat în sistemele școlare, în care relațiile de putere rămân în mod substanțial nealterate și în cazul în care elaborarea de politici e diferită.Item ROLUL COMUNITĂȚII ÎN CONSTRUCȚIA IDENTITĂȚII RELIGIOASE(Artpoligraf, 2015) Barcari, DinaComunitatea joacă un rol important în construcția identităţii religioase prin impunerea unor norme, valori, semnificaţii, credințe, dogme religioase. Folosirea valorilor religioase în cadrul comunității duce la stabilirea unor strategii prin care credincioşii tind să-şi conserve identitatea ca grup sau popor, în faţa unui real sau presupus atac al celor care aparent îi ameninţă. Uneori asemenea atitudini defensive se pot transforma în acţiuni politice ofensive care duc la alterarea mediului social, politic şi chiar a celui economic. Aderarea la o comunitate religioasă, se înscrie în mod tradițional într-o tradiție religioasă și se transmite din generație în generație. Fiecare religie presupune o mobilizare permanentă a memoriei colective. În societățile tradiționale, în cazul în care lumea simbolic-religioasă este structurată pe un mit reflectând atât despre originea lumii cât și despre cea a grupului, memoria colectivă este complet conținută, de fapt, în structurile, organizarea, limba, practicile de zi cu zi. Într-o zonă de conviețuire a diferitelor culturi și confesiuni religioase, acestea sunt capabile să creeze situații comunicative în care participanții recunosc în mod reciproc alteritatea și diversitatea. Pluralismul, una dintre caracteristicile specifice ale societății contemporane, insuflă individului o negociere a identității religioase care este capabil de a construi identitatea religioasă în baza diferitor tradiții religioase fiind un pericol pentru comunitate, dacă nu se ajunge la un consens în recunoașterea reciprocă a valorii acestora. Astfel, comunitatea construiește identitatea religioasă a omului în baza unor tradiții, norme, valori, relații sociale conservate și transmise din generație în generație.Item SEMNIFICAŢIA ANTROPOLOGICĂ A RAPORTULUI SĂNĂTATE–BOALĂ(CEP USM, 2013) Barcari, DinaItem TECHNO-SOCIAL-CULTURAL PROJECTIONS OF THE PHENOMENON OF HUMANITARIAN CRISIS IN CONTEMPORARY(CEP USM, 2024) Barcari, DinaA humanitarian crisis is a generalized emergency affecting an entire community or group of people in a region, involving high levels of mortality or malnutrition, the spread of disease and epidemics etc. In general, the humanitarian crisis derives from problems already identified in a society, such as persistent inequality, poverty, lack of basic services, etc. Large-scale internal and cross-border movements caused by crises also create vulnerable populations that can become victims of trafficking. The aim of the study is to analyze the phenomenon of the humanitarian crisis through the perspective of the social and cultural factors of a community. In this research, the method of content analysis is used, through which the humanitarian situation in the contemporary world will be clarified.Item TRANSFORMĂRILE DIN VIAȚA PRACTICII RELIGIOASE ÎN MEDIUL URBAN(CEP USM, 2019) Barcari, DinaSocietatea actuală se definește prin consumerism, globalizare, tehnologie avansată, care atrag după sine puternice transformări socioculturale ce se reflectă în plan comportamental și atitudinal. Toate aceste fenomene sunt întâlnite și în orașul de astăzi, care este al unei societăți urbane, în conjuncție cu fenomenul modernității și industrializării și în care mobilitatea și diversitatea prețuiesc alegerile individuale.