Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bălan, Marin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    ETICA GRIJII ȘI GÂNDIREA GRIJULIE DIN FILOSOFIA PENTRU COPII
    (CEP USM, 2024) Bălan, Marin
    The way we think lies at the core of the Philosophy for Children program, which was created in the 1970s by Matthew Lipman and Ann-Margaret Sharp. Initially, they introduced two primary forms of thinking: critical thinking, guided by the pursuit of truth as a regulative idea, and creative thinking, driven by the quest for meaning. In their later works, they also delved into caring thinking, rooted in the values that the research community puts into play. A question has arisen about whether this caring thinking is connected to the ethics of care, as presented by Carol Gilligan in the early 1980s. In this study, I demonstrate that while Lipman insisted on the epistemological aspects of caring thinking, in relation to critical and creative thinking, Sharp emphasized the ontological dimension of caring thinking and presented it as a fundamental condition for engaging in philosophical practice with children.
  • Thumbnail Image
    Item
    FILOSOFIA PENTRU COPII ȘI EDUCAȚIA PENTRU O SOCIETATE BAZATĂ PE CERCETARE
    (CEP USM, 2020) Bălan, Marin
    Philosophy for Children is a program already successfully applied in education for an inquiry-driven society. Lipman thinks that the essential components of the educational process are democracy and reasonableness; they form the regulative ideas of an inquiry-driven society. The traditional education has failed to cultivate human reasonableness. Reasonableness is not realized only as a result of the mathematical and logical use of thought. My paper aims to present the Philosophy for Children as a „multidimensional thinking” programme, not only critical thinking, but also creative thinking and caring thinking.
  • Thumbnail Image
    Item
    LIPMAN, DEWEY ȘI PREDAREA ABILITĂȚILOR DE GÂNDIRE
    (CEP USM, 2024) Bălan, Marin
    The idea of doing philosophy with children did not appear out of the blue. It would be hard to imagine the program of philosophy for children, as it was developed by Matthew Lipman, without the ideas taken from John Dewey. One of these ideas is the teaching of thinking skills, and this presentation is devoted to it. Dewey showed that what school can and must do for students is to develop their ability to think. This issue is taken up by Lipman in philosophy for children, developing a thinking skills program that should help children think both more logically and more meaningfully.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROCESUL GÂNDIRII CRITICE ȘI PRINCIPALELE SALE CARACTERISTICI ÎN VIZIUNEA LUI MATTHEW LIPMAN
    (CEP USM, 2022) Bălan, Marin
    Gândirea critică este un concept la modă în politică, în cultură, în educație, cu multe înțelesuri: abilități, practici sau comportamente critice care pot fi adoptate sau dezvoltate. Mijloacele pedagogice de care dispunem pentru a dezvolta gândirea critică sunt variate și depind atât de contextul disciplinar în care lucrăm, cât și de propria noastră concepție despre gândirea critică. În viziunea lui Matthew Lipman, gândirea critică este acea gândire abilă și responsabilă care facilitează o bună judecată deoarece: (1) se bazează pe criterii; (2) se autocorectează; (3) este sensibilă la context. Instituția școlară este învestită cu mai multe misiuni. Dar care ar trebui să fie prioritatea școlii? Desigur, doar memorarea informațiilor nu este suficientă și nici practicarea izolată a unei serii de abilități. Dincolo și prin însuşirea conținutului disciplinar, formarea gândirii rămâne esențială. Devine esențial ca școala să pregătească tinerii să se poată distanța de ceea ce citesc sau văd pe web, în mass-media, dar și în învățarea școlară, și pentru a-i dota să-și construiască o reprezentare critică a situațiilor cu care se confruntă.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify