Browsing by Author "Șaitan, Viorica"
Now showing 1 - 12 of 12
- Results Per Page
- Sort Options
Item CONFLICTUL MUNCĂ - FAMILIE LA ANGAJAŢII DIN REPUBLICA MOLDOVA: REPERE METODOLOGICE ŞI REZULTATE PRELIMINARE(CEP USM, 2017) Șaitan, VioricaÎn prezentul studiu ne-am propus să analizăm rezultatele unui studiu privind percepiile cu referire laconflictul muncă-familie, suportul organizaţional, epuizarea emoţională şi satisfacţia de viaţă la angajaţii din Republica Moldova. Respectiv, vom propune pentru discuţie metodologia pentru studiul conflictului muncă-familie,adaptată şi validată în cadrul proiectului „Interferenţe dintre viaţa profesională şi cea privată. Aspecte interculturale, experienţe locale şi strategii de intervenţie”, prezentând o parte din aceste scale:Scala de percepţie a suportului organizaţional;Scala privind conflictul muncă-familie; Scala privind epuizarea emoţională şi Scala privind percepţia satisfacţiei de viaţă.Rezultatele cercetării aratăcă în ambele loturi examinate de noi nu există diferenţe semnificative privind percepţia conflictului şi a suportului organizaţional. Diferenţe se atestă în ceea ce priveşte epuizarea emoţională, femeile resimtun nivel mai înalt al epuizării emoţionale maxime, comparativ cu bărbaţii, deşiambele grupuri reflectă în egală măsură scoruri medii ale epuizării emoţionale.Referitor la percepţia satisfacţiei de viaţă,subiecţii de genmasculin manifestă un nivel puţin satisfăcut cu tendinţe spre puţin nesatisfăcut, comparativ cu cei de gen feminin care manifestă un nivel satisfăcutcu tendinţe spre satisfăcut.Item CONFLICTUL MUNCĂ-FAMILIE, ANGAJAMENTUL DE ROL ȘI SUPORTUL ORGANIZAȚIONAL LA ANGAJAȚII DIN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2018) Șaitan, VioricaConflictul muncă-familie este un conflict de rol ce derivă din incompatibilitatea de a face față rolurilor profesionale și familiale. În același timp, intensitatea conflictului pare să fie influențată și de tipul și nivelul angajamentului de rol, precum și de suportul organizațional oferit individului. În prezentul studiu ne-am propus să analizăm relația dintre conflictul muncă-familie, angajamentul de rol și percepția suportului organizațional la angajații din Republica Moldova, din perspectiva diferențelor de gen și în funcție de tipul de organizație – public/privat. Rezultatele studiului relevă corelații negative între conflictul muncă-familie și angajamentul parental și cel marital la subiecții de gen masculin și la angajații din organizații publice. În acest fel, cu cât mai intens este trăit conflictul muncă-familie, cu atât se diminuează angajamentul în raport cu rolul parental și cel marital la aceste categorii de subiecți. De asemenea, se pare că suportul organizațional nu întotdeauna duce și la diminuarea conflictului. Conform datelor studiului realizat de noi, confirmate, de altfel, și de rezultatele altor studii similare, intensitatea conflictului influențează și percepția suportului organizațional: surprinzător, se atestă un nivel înalt al suportului organizațional la subiecții masculini și la angajații din domeniul public, chiar dacă intensitatea conflictului este sporită. Aceste și alte rezultate ale studiului nostru vor fi discutate în prezentul articol.Item CULTURA COMUNICĂRII INTERPERSONALE ȘI ORGANIZAȚIONALE : SUPORT DE CURS(CEP USM, 2023) Șaitan, VioricaCursul Cultura comunicării interpersonale și organizaționale este un curs teoretic, dar cu numeroase aplicații practice, care abordează fenomenul comunicării, în general, și pe cele ale comunicării interpersonale și organizaționale, în particular, din multiple perspective: socială, culturală, psihologică. Cursul reprezintă o oportunitate pentru studenții de la diferite specialități de a cunoaște diverse aspecte teoretice referitor la procesul și fenomenul comunicării, ceea ce va contribui la dezvoltarea abilităților și a competențelor de comunicare eficientă. Integrarea cunoștințelor dobândite la curs cu cele din seminar și din studiul individual duc la formarea unui sistem conceptual care să permită a aborda disciplinele de specialitate. Acest curs este unul interuniversitar la alegere, opțional, destinat studenților la ciclul I, licență, de la diverse facultăți: Științe Economice; Drept; Litere; Relații Internaționale, Științe Politice și Administrative etc., cu un număr de 120 de ore (30 de ore curs teoretic, 30 de ore seminare și 60 de ore studiu individual), ce constituie patru credite. Este axat preponderent pe formarea și adaptarea unui complex comunicațional eficient în diverse tipuri de relații sociale.Item DIMENSIUNI COGNITIVE, AFECTIVE ȘI COMPORTAMENTALE ÎN MANIFESTAREA CONFLICTULUI MUNCĂ-FAMILIE(2020) Șaitan, Viorica; Cojocaru, NataliaScopul lucrării: determinarea specificului dimensiunilor cognitive, afective și comportamentale cu implicații în manifestarea conflictului de rol multiplu/CRM (muncă-familie/M-F și muncă-familie-studii/ M-F-S) la angajații din organizațiile autohtone și elaborarea unui program de intervenție psihologică în vederea dezvoltării competențelor de echilibru a muncii și a familiei (EMF).Item DIMENSIUNI COGNITIVE, AFECTIVE ȘI COMPORTAMENTALE ÎN MANIFESTAREA CONFLICTULUI MUNCĂ-FAMILIE(2020) Șaitan, VioricaScopul lucrării: determinarea specificului dimensiunilor cognitive, afective și comportamentale cu implicații în manifestarea conflictului de rol multiplu/CRM (muncă-familie/M-F și muncă-familie-studii/ M-F-S) la angajații din organizațiile autohtone și elaborarea unui program de intervenție psihologică în vederea dezvoltării competențelor de echilibru a muncii și a familiei (EMF).Item MANAGING MULTIPLE CHALLENGING ROLES: FAMILY, WORK AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT(CEP USM, 2018) Cojocaru, Natalia; Șaitan, Viorica; Hodonoagă, TatianaIn the modern society, as researchers remarked, it is common to work and study at the same time, thus, academic and work domains are interdependent and influence each other continuously, frequently provoking inter-role conflict situations. In some cases, the conflict of the role can acquire a three-dimensional nature when work, family, and education come at play concomitantly. The strain may arise in this case from the difficulty to juggle these three roles and manage time properly while trying to pursue studies successfully, accomplish professional tasks in an efficient manner and fulfil responsibilities related to parenthood, marriage or private life. In this paper, we have proposed a case study of such triple role conflict (work-family-education) in the local academic context. We have conducted 14 in-depth interviews with junior members of academic staff that experience this three-dimensional conflict (PhD students with teaching duties, married, having small children). Our interest was to identify their perceptions concerning these conflictual experiences, the level of one or another role commitment, and their evaluations with reference to severity of conflict and its consequences on the academic results and efficiency, as well as the strategies used in order to manage this conflict.Item MANIFESTĂRI ALE CONFLICTULUI MUNCĂ-FAMILIE LA ANGAJAȚII DIN DOMENIUL PUBLIC/PRIVAT: DIMENSIUNI COMPARATIVE(CEP USM, 2017) Șaitan, VioricaUna dintre preocupările constante ale cercetărilor organizaționale recente este legată de investigarea problematicii privind conflictul muncă-familie, ce apare ca urmare a incapacității persoanei de a integra în mod optim solicitările rolului familial şi cele ale rolului profesional, având preponderent drept consecințe stări emoționale, cognitive și comportamentale negative. Din această perspectivă, studiul de față prezintă rezultatele comparative privind felul în care este trăit conflictul muncă-familie la angajații din Republica Moldova (în total – 355 de subiecți, 184 de angajați în domeniul public și 171 de angajați în domeniul privat) și consecințele acestuia la nivel afectiv (epuizare emoțională),cognitiv (percepția suportului organizațional și percepția satisfacției de viață) și comportamental (angajamentul de rol, flexibilitate muncă-familie).Item MANIFESTARI ALE FLEXIBILITATII GRANITELOR MUNCA-FAMILIE LA ANGAJATII DIN ORGANIZATIILE AUTOHTONE(Agentia de Stat pentru Proprietatea Intelectuala a Republicii Moldova (AGEPI), 2019) Șaitan, VioricaArticolul abordează o problemă de actualitate a cercetărilor organizaţionale recente axată pe investigarea problematicii confl ictului muncă-familie și a fl exibilităţii în muncă și familie. Din această perspectivă, studiul de faţă prezintă rezultate comparative și corelative privind specifi cul fl exibilităţii muncă-familie și felul în care este trăit confl ictul muncă-familie la angajaţii din Republica Moldova. Rezultatele relevă faptul că nu există diferenţe semnifi cative în ceea ce privește percepţia confl ictului muncă-familie, în ambele grupuri de subiecţi (în funcţie de gen și de tipul organizaţiei). Există, în schimb, diferenţe la scala fl exibilitate în muncă și familie, rezultatele fi ind refl ectate în discuţiile articolului. De asemenea, rezultatele cercetării atestă corelaţii între confl ictul muncă-familie și fl exibilitatea graniţelor la subiecţii participanţi la studiu. Aceste și alte rezultate ale studiului sunt analizate în articolul dat.Item PSIHOLOGIA COPILULUI: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2023) Șaitan, VioricaDisciplina „Psihologia copilului” face parte din ramurile teoretice și aplicatve ale sistemului știintelor psihologice cu largi deschideri către științele educației. Ea reprezintă o abordare a principalelor aspecte specifice ale etapelor de evoluție ontogeneticä, cuprinzând cele mai semnificative probleme ale copilăriei. Scopul cursului este de a iniția studenții în aspectele teoretice și practice ale psihologiei copilului; de a contribui la formarea specialistului de înaltă calificare în domeniul psihologiei, ceea ce implică buna cunoaștere a bazei conceptuale a particularităților dezvoltării biopsihosociale a copilului în diverse stadii de dezvoltare.Item RELAȚIA DINTRE ANXIETATE ȘI PERCEPȚIA STRESULUI LA ADOLESCENȚI(2021) Șaitan, VioricaProblematica influenței factorilor stresanți asupra anxietății la vârsta adolescenti nă a fost și rămâne a fi actuală, semnificativă pentru știința psihologică contemporană, adolescenții fiind un subiect prioritar al psihologilor. Adolescenții de azi se confruntă frecvent cu diverse situații stresante, care au un impact asupra anxietății, iar relația din tre aceste variabile au efecte asupra reușitei școlare, adaptării sociale, relațiilor inter personale etc. În prezent, aflându-ne într-o situație critică, stresantă, fiind provocată de Covid-19, adolescenții sunt puși în situația unor provocări, și anume: de a face studii la distanță, online. Însusind o modalitate nouă de a petrece studiile netradițional, online (fiind însoțite de grijile pregătirii și desfășurării evaluărilor, examenelor), adolescenții (elevi, studenți) chiar și preadolescenții devin mai anxioși. Din aceste considerente studiul de față reprezintă rezultate corelaționale care explică relația dintre anxietate și percepția stresului la un grup de adolescenți (70 de subiecți). Rezultatele atestă că adolescenții manifestă o percepție mai intensă a stresului în perioada de criză, provo cată de Covid-19, comparativ cu perioada anterioară obișnuită de studii, având un impact asupra nivelului înalt de anxietate. Rezultatele statistice de asemenea confirmă corelația semnificativ-pozitivă dintre anxietate și percepția stresului la adolescenți.Item RELAȚIA DINTRE TIPUL DE ATAȘAMENT ȘI SATISFACȚIA MARITALĂ LA TINERELE CUPLURI(CEP USM, 2022-11-29) Șaitan, Viorica; Brumă, ElenaCercetarea privind tipurile de atașament și satisfacția maritală la tinerele familii este actuală, întrucât fiecare cuplu tinde să-și mențină o relație cât mai durabilă și armonioasă pe parcursul întregii vieți. Cunoașterea propriilor tipare de comportament, în special pe plan afectiv în raport cu ceilalți, dar și a modelelor de comportament ale partenerului din cuplu, contribuie la o înțelegere reciprocă mai bună, la creșterea empatiei, tratarea cu grija și atenție a nevoilor celuilalt și în final determină creșterea mulțumirii față de relația romantică în care persoana este implicată. Din aceste considerente ne propunem să determinăm și să analizăm relația dintre tipurile de atașament și satisfacția maritală la 50 de cupluri din Republica Moldova.Item SPECIFICUL CONFLICTULUI MUNCA–FAMILIE LA ANGAJAȚII DIN DIVERSE DOMENII OCUPAȚIONALE: SINTEZE TEORETICE(CEP USM, 2016) Șaitan, Viorica