Browsing by Author "Ţapoc, Vasile"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item EROISM ÎN CULTURA SCRISĂ(CEP USM, 2009) Ţapoc, VasileThe present article intends to explore one of the paradoxes ofan artist, meanly the author analyses the situation in which the written culture overtakes the author himself. The main idea the article is based on is that the creative and heroic gesture of a profound analysis of the cultural thesaurus, of the selection and actualization of the cultural values would lead to the “grafting” and “growing” of the author’s elaboration themselves. The history places the product of the heroism culture into the category of the eponym operas. The article demonstrates that promoting the products that lack heroism, the “forms without essence” from the past and the lazy and bedev iled thinking coming from postmodernism to the present is a social danger.Item MENIREA UNIVERSITĂŢII ÎN SOCIETATEA CONTEMPORANĂ(CEP USM, 2011) Ţapoc, VasileDans cet article on parle de la mission de l’université contemporaine dans la formation des futurs scientifiques et spécialistes. L’auteur prouve que le but de l’université est d’éduquer, y inclus par la philosophie, de véritables intellectuels, des personnes aux idées précieuses et habilités d’émployer ces idées dans la vie quotidienne. Les universités pourraient et devraient servir comme modèle pour le comportement social et la modification de la mentalité héritée du passé.Item ORIENTAREA CONSTRUCTIVISTĂ ÎN EPISTEMOLOGIE: REPERE METODOLOGICE(CEP USM, 2015) Ţapoc, VasileOrientarea constructivistă e abordată în studiul de faţă ca una fundamentală pentru epistemologie. Bazat pe principiile raţionalismului şi neoraţionalismului („raţionalismul integral”), constructivismul utilizeaz, după cum va fi demonstrat, mai multe proceduri ce-i etalează diversitatea formelor de manifestare. Pornind de la unitatea relativă a structurilor gnoseologice şi ontologice, constructivismul racordează în viziunile sale devenirea şi funcţionarea sistemelor ideatico-cognitive cu cele ontologice. Pe acest vector se înscrie potenţialul teoretico-metodologic al epistemologiei kantiene care demonstrează atât vocaţia productivă a raţiunii în cunoaştere, cât şi cea analitică în depistarea şi înţelegerea ideilor-concepte, ideilor fondatoare ale textelor. Ontologia fiinţei umane e deconstruită şi reconstruită prin prisma existenţialismului heideggerian. În fine, schimbul experienţei constructiv-educative dintre ştiinţăşi filosofie e demonstrat prin analiza epistemologiei constructiviste a lui G.Bachelard.