Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Şclearuc, Sorin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 5 of 5
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    FENOMENUL MUZICII DE DANS A ANILOR 1980 ÎN BAZA MĂRTURIILOR STUDENȚILOR DIN RSS MOLDOVENEASCĂ
    (Lexon-Prim, 2022) Şclearuc, Sorin
  • Thumbnail Image
    Item
    FILMUL CA SURSĂ ISTORICĂ: REPERE METODOLOGICE
    (CEP USM, 2021) Şclearuc, Sorin
    This article aims to present some methodological aspects and principles of studying the films from the historical point of view and using them as historical sources. The author characterizes the place of cinematography in the system of historical knowledge and reveals the meaning of cultural products as a bridge in understanding the past. The key objective of the present article is to prove that the films can be treated as historical sources. The main thesis of our study is that the films reflect the realities of the times. Although they are often qualified as a product of the imagination and opinion of their creators, by placing them in context, their analysis can lead us to a better und.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROPAGANDA VIZUALĂ ȘI INCURSIUNE TEORETICĂ ÎN STUDIUL CINEMATOGRAFIEI
    (CEP USM, 2022) Şclearuc, Sorin
    Scopul articolului respectiv este de a scoate în evidență unele aspecte teoretice cu privire la propaganda vizuală, felul cum aceasta este folosită în produsele media și cum în cele din urmă aceasta a determinat o nouă direcție în științele umaniste – studiile cinema. În cele ce urmează intenționăm să analizăm, prin prisma lucrărilor de specialitate, de ce imaginea influențează atât de mult percepția umană și cum propaganda vizuală este utilizată în televiziune și film. Având în vedere amploarea acestui fenomen în era televiziunii, vom trece în revistă și apariția studiilor cinema, al căror obiect de studii sunt produsele cinematografice, scopul cărora nu este nimic altceva decât de a transmite un anumit mesaj și de a influența spectatorul lor.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROPAGANDA VIZUALĂ ȘI INCURSIUNE TEORETICĂ ÎN STUDIUL CINEMATOGRAFIEI
    (CEP USM, 2022) Şclearuc, Sorin
    Scopul articolului respectiv este de a scoate în evidență unele aspecte teoretice cu privire la propaganda vizuală, felul cum aceasta este folosită în produsele media și cum în cele din urmă aceasta a determinat o nouă direcție în științele uma- niste – studiile cinema. În cele ce urmează intenționăm să analizăm, prin prisma lucrărilor de specialitate, de ce imaginea influențează atât de mult percepția umană și cum propaganda vizuală este utilizată în televiziune și film. Având în vedere amploarea acestui fenomen în era televiziunii, vom trece în revistă și apariția studiilor cinema, al căror obiect de studii sunt produsele cinematografice, scopul cărora nu este nimic altceva decât de a transmite un anumit mesaj și de a influența spectatorul lor.
  • Thumbnail Image
    Item
    SPECIFICUL APARIŢIEI MUZICII OCCIDENTALE ÎN RSS MOLDOVENEASCĂ ÎN BAZA MĂRTURIILOR STUDENŢILOR UNIVERSITĂŢII DE STAT DIN MOLDOVA (anii ’70 - ’80)
    (Lexon-Prim, 2023) Şclearuc, Sorin
    Throughout history, various cultures have been closely interconnected, and the exchange of culture has played a crucial role. This trend was particularly prominent during the 20th century, when mass culture made significant strides. With the advent of television, radio, music, and cinema, cultural exchange accelerated at an unprecedented pace. Given the current phenomenon of globalization, the issue of foreign influences on a society's culture has become an intriguing subject for researchers in the humanities. This article aims to explore the how foreign music entered in the Moldovan SSR during the 70s and 80s based on oral testimonies the Moldova State University students, to analyze the specificities of this phenomenon and to define the relationship between foreign music, its listeners, and the communist regime.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify