Sochircă, VitalieCurecheru, SvetlanaGaju, Mariana2021-09-282021-09-282021SOCHIRCĂ, Vitalie; CURECHERU, Svetlana; GAJU, Mariana. Conceptual guidelines regarding the forming of competences in geography by studying the local horizon / homeland. In: Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educaţiei: Pedagogie. Psihologie. Revistă științifică. 2021, nr. 5(145), pp. 65-73. ISSN 1857-2103.10.5281/zenodo.48888121857-2103http://studiamsu.eu/nr-5145/http://doi.org/10.5281/zenodo.4888812https://msuir.usm.md/handle/123456789/4842În articol este abordată studierea orizontului local / ținutului natal la orele de Geografie din perspectiva educației geografice, patriotice și pentru mediu, a formării culturii geografice la elevi. Constatările prezentate reflectă experimentarea unor demersuri didactice în 3 școli, care confirmă ipoteza cercetării. Axarea pe studierea orizontului local / ținutului natal sporește motivația elevilor să cunoască cât mai bine „mica Patrie”, ceea ce contribuie esențial la formarea unei personalităţi conforme idealului educaţional al şcolii din Republica Moldova.The article addresses the study of the “local horizon / homeland” in Geography classes from a geographical, patriotic and environmental education focus, of the formation of students' geographical culture. The presented findings reflect the experimentation of some didactic approaches in 3 schools, which confirms the research hypothesis. Focusing on studying the “local horizon / homeland” increases the motivation of students to get to know the “little homeland” as well as possible, which essentially contributes to the formation of a personality according to the educational ideal of the school in our country.roorizont localținut natallucrări practicevalențe educaționalelocal horizonhomelandpractical workseducational valuesVALENȚE EDUCAȚIONALE ALE STUDIERII ORIZONTULUI LOCAL / ȚINUTULUI NATAL PRIN INTERMEDIUL LUCRĂRILOR PRACTICE LA GEOGRAFIE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL GIMNAZIAL DIN REPUBLICA MOLDOVAEDUCATIONAL VALUES OF LOCAL HORIZON / HOMELAND STUDY THROUGH PRACTICAL WORKS IN GEOGRAPHY IN GYMNASIUM EDUCATION IN THE REPUBLIC OF MOLDOVAArticle