Ciobîcă, Paula-Tamara2025-08-052025CIOBÎCĂ, Paula-Tamara. Developing aesthetic sensitivity in students through literary text reception using visible learning technologies. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2025, nr. 5(185), pp. 162-167. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_191857-2103https://msuir.usm.md/handle/123456789/18434https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_19This article investigates the process of literary text reception through visible learning technologies as a means to develop students’ aesthetic sensitivity. Grounded in the requirements of the Romanian Language and Literature curriculum, this study validates the application of John Hattie’s ‘visible learning’ paradigm as an effective framework for systematizing literary text reception through a conscious, structured, and reflective process. Meta cognition and reflection on personal learning processes, presented as visible learning strategies, are structured around the stages of literary work reception, namely comprehension, interpretation, and application, highlighting the active and profound nature of learning guidance, which is facilitated through pedagogical strategies, tools, and methods applied in teaching, thus rendering reading practices explicit and accessible.În conținutul articolului este reflectat procesul de receptare literară a textului literar prin tehnologii de învățare vizibilă în scopul dezvoltării sensibilității estetice a elevului. Referințele argumentate de cerințele curriculumului disciplinei limba și literatura română au justificat aplicarea strategiilor paradigmei „visible learning” propusă de John Hattie, concluzionând, că receptarea textului literar devine un proces conștient, structurat și reflexiv. Cu statut de strategie de învățare vizibilă, este prezentată metacogniția și reflecția asupra propriei învățări, proiectată pe baza etapelor procesului de receptare a operei literare (comprehensiunea, interpretarea și aplicarea), care scot în evidență caracterul activ și profund al ghidării învățării prin strategii, instrumente și metode pedagogice aplicate în predare, făcând lecturarea explicită și accesibilă.enliterary textaesthetic sensitivityreceptionvisible learningcomprehensioninterpretationapplicationtext literarsensibilitate esteticăreceptareînvățare vizibilăcomprehensiuneinterpretareaplicareDeveloping aesthetic sensitivity in students through literary text reception using visible learning technologies [Articol]Dezvoltarea sensibilității estetice a elevului din receptarea textului literar prin tehnologii de învățare vizibilăArticle