Dobrin, Nicoleta2025-09-192025DOBRIN, Nicoleta. Dezvoltarea abilităților de lectură cu ajutorul textului literar la elevii claselor primare. In: Valorificarea experienţelor profesionale în predarea limbii materne ca limbă străină. Modele sinergetice în didactica limbilor: simpozion internaţional, 29 aprilie 2025. Chișinău: Editura USM, 2025, pp. 184-189. ISBN 978-9975-62-905-8(PDF). Disponibil: https://doi.org/10.59295/msdl2025.21978-9975-62-905-8(PDF)https://msuir.usm.md/handle/123456789/18744https://doi.org/10.59295/msdl2025.21With in the educational process, reading represents one of the fundamental competencies of primary education. The literary text is an indispensable educational resource in developing reading skills among primary school students. It provides numerous opportunities for intellectual, emotional, and creative development, contributing to the formation of an active and reflective reader profile. Through modern, student-centered teaching methods, reading becomes an enjoyable, accessible, and efficient process. The teacher plays a decisive role in creating a supportive context, selecting appropriate texts, and stimulating motivation for reading. Successful literary education at the primary level is key to shaping adults capable of critical thinking and profound communication. Reading is a complex skill with cognitive, emotional, and cultural dimensions. In primary school, the development of reading skills is a priority, as it forms the foundation for learning across all disciplines. The literary text plays a crucial role in this process, offering not only models of correct language use but also opportunities for reflection, empathy, imagination, and inner dialogue. This paper aims to highlight how literary texts contribute to the development of reading competencies in primary school students and to propose relevant teaching strategies for an effective instructional approach. Teachers select literary texts appropriate for the students’ age level, ensuring thematic and stylistic variety that allows meaningful connections with children's real-life experiences. We aim to analyze the role of literary texts in shaping students’ abilities to understand, interpret, and appreciate written texts at the primary level. The importance of interactive reading strategies, appropriate text selection, and the active involvement of students in the reading process is emphasized. The paper presents teaching methods and techniques that make reading an engaging and formative experience, focusing on expressive reading, predictive reading, reading journals, and dramatization.În cadrul procesului educațional, lectura reprezintă una dintre competențele fundamentale ale învățământului primar. Textul literar este o resursă educațională de neînlocuit în dezvoltarea abilităților de lectură la elevii claselor primare. Acesta oferă multiple posibilități de formare intelectuală, emoțională și creativă, contribuind la conturarea profilului unui cititor activ și reflexiv. Prin metode didactice moderne, centrate pe elev, lectura devine un proces plăcut, accesibil și eficient. Profesorul are un rol decisiv în crearea contextului favorabil, în alegerea textelor și în stimularea motivației pentru lectură. O educație literară reușită în clasele primare este cheia formării unor adulți capabili să gândească critic și să comunice profund. Cititul este o abilitate complexă, cu valențe cognitive, emoționale și culturale. În școala primară, dezvoltarea abilităților de lectură reprezintă o prioritate, deoarece constituie fundamentul învățării în toate domeniile. Textul literar joacă un rol esențial în acest proces, deoarece oferă nu doar modele de limbaj corect, ci și ocazii pentru reflecție, empatie, imaginație și dialog interior. În acest articol, ne propunem să evidențiem modul în care textul literar contribuie la dezvoltarea competențelor de lectură ale elevilor din ciclul primar, precum și să propunem strategii didactice relevante pentru o abordare eficientă. Cadrele didactice selectează texte literare relevante pentru nivelul de vârstă, dar textele să fie variate din punct de vedere tematic și stilistic să permită conexiuni cu viața reală a copiilor. Ne propunem să analizăm rolul textului literar în formarea capacității de a înțelege, interpreta și aprecia un text scris la nivelul claselor primare. Se subliniază importanța strategiilor interactive de lectură, a selecției adecvate a textelor și a implicării active a elevului în actul lecturii. Sunt prezentate metode și tehnici didactice prin care lectura devine un proces atractiv și formativ, punându-se accent pe lectura expresivă, lectura predictivă, jurnalul de lectură și dramatizarea.rolecturătext literarînvățământ primarabilități de înțelegerestrategii didacticemotivațieDezvoltarea abilităților de lectură cu ajutorul textului literar la elevii claselor primare [Articol]Article