Ţapoc, Vasile2016-03-212016-03-212015ŢAPOC, Vasile. Orientarea constructivistă în epistemologie: repere metodologice. In: Studia Universitatis Moldaviae. Seria științe umanistice: Istorie. Filosofie. FIlologie. 2015, nr.10 (90), pp. 106-113.1811-2668http://studiamsu.eu/nr-10-90-2015/https://msuir.usm.md/handle/123456789/525Orientarea constructivistă e abordată în studiul de faţă ca una fundamentală pentru epistemologie. Bazat pe principiile raţionalismului şi neoraţionalismului („raţionalismul integral”), constructivismul utilizeaz, după cum va fi demonstrat, mai multe proceduri ce-i etalează diversitatea formelor de manifestare. Pornind de la unitatea relativă a structurilor gnoseologice şi ontologice, constructivismul racordează în viziunile sale devenirea şi funcţionarea sistemelor ideatico-cognitive cu cele ontologice. Pe acest vector se înscrie potenţialul teoretico-metodologic al epistemologiei kantiene care demonstrează atât vocaţia productivă a raţiunii în cunoaştere, cât şi cea analitică în depistarea şi înţelegerea ideilor-concepte, ideilor fondatoare ale textelor. Ontologia fiinţei umane e deconstruită şi reconstruită prin prisma existenţialismului heideggerian. În fine, schimbul experienţei constructiv-educative dintre ştiinţăşi filosofie e demonstrat prin analiza epistemologiei constructiviste a lui G.Bachelard.In the present study, the constructive orientation is regarded as fundamental to epistemology. Based on the principles of rationalism and neorationalism („integral rationalism”), the constructivism utilizes, as will be demonstrated, multiple procedures that flaunt its diversity of forms of manifesta tion. Starting from the relative unity of the gnosiological and ontological structures, the constructivism connects within its visions the creation and the functioning of the ideational- cognitive systems with the ontological ones. This vector is inscribes the theoretico-metodological potential of the Kantian epistemology, which demonstrates both the productiv e vocation of rationalism in knowledge and the analytical one in noticing and understanding of ideas/concepts ,the founding ideas of the texts. The ontology of the human being is deconstructed and reconstructed through the prism of the heid eggerian existentialism. And lastly, the exchange of the constructive-educational experience between science and philosophy is demonstrated by the study of the constructive epistemology of Gh.Bachelardroconstructivismsistemstructurădevenirepotenţial generativconstructivitatedestructurarefilosofie distribuităraţionalism integralblocaje epistemologicemetodă recurentăconstructivismsystemstructurebecominggenerative potentialconstructivenessdestructuringdistributed philosophyfull rationalismepistemological jamsrecurrent methodORIENTAREA CONSTRUCTIVISTĂ ÎN EPISTEMOLOGIE: REPERE METODOLOGICEORIENTATION CONSTRUCTIVISM IN EPISTE MOLOGY: METHODOLOGY REFERENCESArticle