Șchiopu, ConstantinFolea, Aurelia2025-08-052025ŞCHIOPU, Constantin și Aurelia FOLEA. Formarea identității culturale a elevilor prin valorificarea tradițiilor românești. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației. 2025, nr. 5(185), pp. 156-161. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_181857-2103https://msuir.usm.md/handle/123456789/18433https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_18În articol este abordată problema formării la elevi a identității culturale prin valorificarea tradițiilor românești. Inițial este actualizat conceptul de tradiție prin analiza mai multor definiții ale acestuia, ce aparțin unor reputați cercetărori: Eric Hobsbawm, Terence Ranger, Edward Shils, Clifford Geertz, Ion Ghinoiu, Mihai Pop, Adrian Fochi ș.a. Ulterior, se insistă asupra criteriilor de clasificare și a varietății tradițiilor românești. În contextul unei lumi/societăți globalizate, în care influențele culturale externe sunt tot mai puternice este esențial ca școlile să joace un rol activ în promovarea culturii naționale și locale. Valorificarea tradițiilor populare în școli reprezintă un demers esențial, contribuind la păstrarea și promovarea moștenirii culturale naționale. Autorii propun un șir de activități didactice și extrașcolare prin care se urmărește cunoașterea de către elevi a tradițiilor naționale, practicarea acestora în diverse situații de instruire.The article addresses the issue of shaping students’ cultural identity by leveraging Romanian traditions. Initially, the concept of tradition is updated through an analysis of several definitions provided by renowned researchers: Eric Hobsbawm, Terence Ranger, Edward Shils, Clifford Geertz, Ion Ghinoiu, Mihai Pop, Adrian Fochi, etc. Subsequently, the emphasis is placed on the classification criteria and the diversity of Romanian traditions. In the context of a globalized world/society, where external cultural influences are increasingly strong, it is essential for schools to play an active role in promoting both national and local culture. Leveraging folk traditions in schools represents an essential endeavor, contributing to the preservation and promotion of the national cultural heritage. The authors propose a series of didactic and extracurricular activities aimed at familiarizing students with national traditions and practicing them in various educational settings.roidentitate cculturalătradițiiformareeleviprofesoractivități didacticecultural identitytraditionsformationstudentsteacherdidactic activitiesFormarea identității culturale a elevilor prin valorificarea tradițiilor românești [Articol]Forming students’ cultural identity through valorizing romanian traditionsArticle