Chirvase, ValentinaUngureanu, Cristian2025-03-252024CHIRVASE, Valentina and Cristian UNGUREANU. Competences of the teacher in the field of visual arts. Conceptual landmarks. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2024, nr. 5(175), pp. 40-46. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum5(175)2024_051857-2103https://msuir.usm.md/handle/123456789/17256https://doi.org/10.59295/sum5(175)2024_05Various meanings of competence can be found in the specialized literature. Guțu Vl. (2023) defines it as ,,an integrated system of knowledge, skills, attitudes and values, acquired, formed, and developed through learning, whose mobilization allows the identification and resolution of various problems in various contexts and situations”; ,,purpose, as a projected objective and as a learning objective”; ,,intellectual capacity with various transfer possibilities (capacity to communicate, decide, detect, select, evaluate data, information, relationships), a capacity that associates affective and attitudinal components, motivating action”. Since the emphasis in higher education is on the formation of competent specialists, on the formation and development of competence as a quality of personality (Șevciuc M., 2007), the visual arts teacher, through good training, will contribute to the beautiful growth of students – forming the ,,person of tomorrow” (Berger G., 1973). The study programs, generous both through the variety of specialties and through the psycho-pedagogical training module, give confidence to young visual arts graduates to register and participate in the final exam, thus certifying the skills acquired in the initial training.În literatura de specialitate găsim diferite accepțiuni ale competenței. Guțu Vl. (2023) o definește ca fiind „un sistem integrat de cunoştinţe, abilităţi, atitudini şi valori, dobândite, formate şi dezvoltate prin învăţare, a căror mobilizare permite identificarea şi rezolvarea diferitor probleme în diverse contexte şi situaţii”; „finalitate, ca obiectiv proiectat și ca obiectiv de învățare”; „capacitate intelectuală ce dispune de variate posibilităţi de transfer (capacitatea de a comunica, decide, detecta, selecta, evalua date, informaţii, relaţii), capacitate care-şi asociază componente afective şi atitudinale, de motivare a acţiunii”. Deoarece, la nivelul învățământului superior se pune accentul pe formarea specialistului competent, pe formarea şi dezvoltarea competenţei drept calitate a personalităţii (Șevciuc M., 2007), profesorul de arte vizuale, prin buna sa formare va reuși să contribuie la frumoasa creștere a elevilor - formarea „omului de mâine” (Berger G., 1973). Programele de studii, generoase atât prin varietatea specialitățiilor, cât și prin modulul de formare psihopedagogică, conferă încredere tinerilor absolvenți de arte vizuale de a se înscrie și participa la examenul de definitivat, certificânduli-se astfel competențele dobândite în formarea inițială.enteacherscompetencesvisual artseducationinitial traininghigher educationprofesoricompetențearte vizualeeducațieformare inițialăînvățământ superiorCompetences of the teacher in the field of visual arts. Conceptual landmarksCompetențele profesorului din domeniul artelor vizuale. Repere conceptualeArticlehttps://doi.org/10.59295/sum5(175)2024_05