Pandelica, Mirela2025-05-022024PANDELICA, Mirela. Factorial structure of the creative self short scale: a population study of high school students in Romania. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2024, nr. 9(179), pp.134-142. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_201857-2103https://msuir.usm.md/handle/123456789/17916https://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_20Creative self-efficacy has become one of the most relevant constructs in education, being correlated with selfmotivation, increased personal competence of students, creative performance, and their overall ability to produce creative work. A sense of creative self-efficacy and its application in a variety of circumstances can have an impact on students’ work at school as well as beyond the educational environment. The present study south to translate the Short Scale of Creative Self (SCSS) into Romanian and to evaluate its psychometric properties. SCSS is an instrument capable of assessing students’ creative self-efficacy and its development, an approach of interest in the educational environment, not only for students but also for parents, teachers, educational counselors, and educational policymakers focused on developing programs and interventions to cultivate and harness creative potential.Autoeficacitatea creativă a devenit unul dintre cele mai relevante constructe în educație, ea fiind corelată cu automotivarea, creșterea competenței personale a elevilor, performanța creativă și capacitatea generală a acestora de a produce lucrări creative. Sentimentul de autoeficacitate creativă și aplicarea acestuia în diverse circumstanțe poate avea un impact asupra activității elevilor la școală, precum și dincolo de granițele mediului educațional. Studiul de față a avut ca scop traducerea în limba română a „Scalei scurte a sinelui creativ” (SSCS) și evaluarea proprietăților psihometrice ale acesteia. SCSS este un instrument capabil să evalueze autoeficacitatea creativă a elevilor și evoluția acesteia, demers important în educație, nu doar pentru elevi, ci și pentru părinți, educatori, psihologi, cercetători și factorii de decizie politică implicați în conceperea de programe și intervenții pentru a crește potențialul creativ.encreativityfactor structurehigh school studentsinternal consistencyconsistență internăcreativitateelevistructură factorialăFactorial structure of the creative self short scale: a population study of high school students in RomaniaStructura factorială a scalei scurte a sinelui creativ: un studiu populațional pe elevii de liceu din RomâniaArticlehttps://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_20