Nichita, Cristina2023-05-042023-05-042022-04-14NICHITA, Cristina. Aspecte de raport între dimensiunea pragmatică și cognitivă a terminologiei. În: Traducerea – act creativ: între știință și artă : in honorem Ludmila ZBANȚ, profesor universitar, doctor habilitat cu ocazia aniversării a 65-a de la naștere: colocviu științifico-practic. Ediția I, 14 aprilie 2022, Chișinău. CEP USM, 2022,pp.129-133.ISBN 978-9975-159-37-1978-9975-159-37-1https://msuir.usm.md/handle/123456789/9959Pragmatica lingvistică și lingvistica cognitivă se completează reciproc și derivă una din alta. Nivelul științific al limbajului, precum și latura lui artistică este un fapt confirmat ad hoc și presupune încrederea în intuițiile cercetătorilor, savanților, precum și încrederea în uzul limbii și a limbajului. Terminologia are un aspect motivat și normativ care provine de la regulile de formare a termenilor și logica comună în uzul și receptarea lor ca parte a unui limbaj specializat. Astfel, ne propunem să parcurgem o incursiune teoretică referitor la raportul pragmatic și cognitiv în terminologie, incluzând aspectele reprezentative la acest subiect studiate până acum.Linguistic pragmatics and cognitive linguistics complement each other and derive from each other. The scientific level of the language, as well as its artistic side is an ad hoc confirmed fact and presupposes the confidence in the intuitions of researchers, scientists, as well as the confidence in the use of language. Terminology has a motivated and normative aspect that comes from the rules of term formation and the common logic in their use and reception as part of a specialized language. Thus, we intend to go through a theoretical foray on the pragmatic and cognitive relationship in terminology, including the representative aspects of this topic studied so far.ropragmatica lingvisticălingvistica cognitivăterminologielimbajlimbălinguistic pragmaticscognitive linguisticsterminologyspeechlanguageASPECTE DE RAPORT ÎNTRE DIMENSIUNEA PRAGMATICĂ ȘI COGNITIVĂ ÎN TERMINOLOGIEASPECTS OF RAPPORT BETWEEN THE PRAGMATIC AND COGNITIVE DIMENSION IN TERMINOLOGYArticle