Țurcanu, Carolina2025-04-252024ŢURCANU, Carolina. Monitoring school curriculum in different countries: a comparative study. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2024, nr. 9(179), pp.14-21. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_021857-2103https://msuir.usm.md/handle/123456789/17859https://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_02In a constantly changing world, school curricula play a central role in preparing students for life’s challenges. In Europe, monitoring and continuous development of school curricula is a priority for improving the quality of education, including through the effective formation of students’ competences. Curriculum monitoring and development is an essential process for ensuring the relevance of education. This article examines the most effective methods of monitoring the school curriculum in different countries: Finland, Estonia, Germany, France, Denmark, Singapore, the United States of America, the Republic of Moldova. The examination of problem of monitoring the school curriculum focuses on several dominant aspects: theoretical foundations of school curriculum monitoring (theories and conceptual approaches), practices, experiences and methods of carrying out the process of monitoring the school curriculum; the impact and challenges of curricular monitoring. Some directions of curriculum development are also stipulated as reflections of school curriculum monitoring.Într-o lume în continuă schimbare, curriculum școlar are un rol central în pregătirea elevilor pentru provocările vieții. În Europa, monitorizarea și dezvoltarea continuă a curriculumului școlar reprezintă o prioritate pentru îmbunătățirea calității educației, inclusiv, prin formarea eficientă a competențelor elevilor. Monitorizarea și dezvoltarea curriculară reprezintă un proces esențial pentru asigurarea relevanței educației. În acest articol se examinează cele mai eficiente metode de monitorizare a curriculumului școlar în diferite țări: Finlanda, Estonia, Germania, Franța, Danemarca, Singapore, Statele Unite ale Americii, Republica Moldova. Examinarea problemei de monitorizare a curriculumului școlar se axează pe câteva aspecte dominante: fundamente teoretice ale monitorizării curriculumului școlar (teorii și abordări conceptuale), parctici, experiențe și metode de realizare a procesului de monitorizare a curriculumului școlar; impactul și provocările monitorizării curriculare. Sunte stipulate și unele direcții de dezvoltare curriculară ca reflecții ale monitorizării curriculumului școlar.enintegrated approachquality in educationschool curriculumcurriculum developmentcurriculum evaluationcurriculum monitoring methodsabordare integratăcalitate în educațiecurriculum școlardezvoltare curricularăevaluarea cur- riculumuluimetode de monitorizare a curriculumuluiMonitoring school curriculum in different countries: a comparative studyMonitorizarea programelor școlare în diferite țări: studiu comparativArticlehttps://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_02