Pandelica, Mirela2025-03-262024PANDELICA, Mirela. The role of creative-expressive techniques in unlocking intrinsic motivation for learning – general human need. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2024, nr. 5(175), pp.148-151. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum5(175)2024_201857-2103https://msuir.usm.md/handle/123456789/17300https://doi.org/10.59295/sum5(175)2024_20Although the decrease in motivation for study occupies an important place among the concerns of researchers in the field of education, who have revolutionized the methodology, didactic technologies, work strategies, this article draws attention to the importance of awareness of the causes of the decrease in intrinsic motivation for learning. The study puts above the treatment of the effects, the identification of the causes and the creation of didactic technologies based on expressive-creative techniques in order to unlock some installed resistance mechanisms, which can block the personal development of the adolescent student and implicitly of this general human need, learning.Deși scăderea motivației pentru studiu ocupă un loc important în rândul preocupărilor cercetătorilor din domeniul educației care au revolutionat metodologia, tehnologiile didactice, strategiile de lucru, prezentul articol atrage atenția asupra importanței conștientizării cauzelor scăderii motivației intrinseci pentru învățare. Studiul pune mai presus decât tratarea efectelor, identificarea cauzelor și creionarea de tehnologii didactice bazate pe tehnici expresiv-creative în vederea deblocării unor mecanisme de rezistență instalate, care pot bloca dezvoltarea personală a elevului adoslescent și implicit a acestei nevoi general-umane, învățarea.enlearning motivationpersonalityadolescentSelfGestaltmotivația pentru învățarepersonalitatesineThe role of creative-expressive techniques in unlocking intrinsic motivation for learning – general human needRolul tehnicilor expresiv-creative în deblocarea motivației intrinseci pentru învățare – nevoie general umanăArticlehttps://doi.org/10.59295/sum5(175)2024_20