Curoș, Liudmila2025-03-262024CUROŞ, Liudmila. The causes and effects of school dropout felt over time. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2024, nr. 5(175), pp. 105-112. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum5(175)2024_151857-2103https://msuir.usm.md/handle/123456789/17290https://doi.org/10.59295/sum5(175)2024_15The article involves an analytical approach to the specifics of school dropout, the causes and effects produced, as well as possible suggestions for managing the large-scale phenomenon. The research methodology consisted in the study of specialized literature and the reflexive analysis of bibliographic sources, various statistical data, which allowed us to issue relevant conclusions and recommendations for its prevention and reduction at a systemic level. Being a complex phenomenon, school dropout manifests itself for various reasons, starting with personal or family problems, a difficult socioeconomic situation and continuing with important factors regarding the way the education system works. Depending on the determining factors, but also the extent of the manifestation, a series of undesirable effects are generated, with a weight on socio-professional integration difficulties. Thus, statistical data are reflected that confirm the acute need for systemic intervention on the treatment of the phenomenon in question, based on the educational actors and social institutions that have contact with the mentioned causes and effects. Systematic and orderly intervention refers in particular to the prevention of school dropout by motivating students, career guidance, carrying out attractive educational activities, involving digital technologies, but also reducing it, by establishing internal and external partnerships, analyzing the main causes, and determining the ways of reintegration into the educational process of young people who temporarily/completely left the educational institution.Articolul presupune o abordare analitică a specificului abandonului școlar, a cauzelor și efectelor produse, precum și a posibilelor sugestii pentru gestionarea fenomenului la scară largă. Metodologia cercetării a constat în studiul literaturii de specialitate și analiza reflexivă a surselor bibliografice, diverse date statistice, care ne-au permis să emitem concluzii și recomandări relevante pentru prevenirea și reducerea acesteia la nivel sistemic. Fiind un fenomen complex, abandonul școlar se manifestă din diverse motive, începând cu probleme personale sau familiale, o situație socioeconomică dificilă și continuând cu factori importanți privind modul de funcționare a sistemului de învățământ. În funcție de factorii determinanți, dar și de amploarea manifestării, se generează o serie de efecte nedorite, cu pondere asupra dificultăților de integrare socio-profesională. Astfel, se reflectă date statistice care confirmă nevoia acută de intervenție sistemică în tratarea fenomenului în cauză, pe baza actorilor educaționali și instituțiilor sociale care au contact cu cauzele și efectele menționate. Intervenția sistematică și ordonată se referă în special la prevenirea abandonului școlar prin motivarea elevilor, orientarea în carieră, desfășurarea de activități educaționale atractive, implicând tehnologii digitale, dar și reducerea acestuia, prin stabilirea de parteneriate interne și externe, analizarea principalelor cauze și determinarea modalităţi de reintegrare în procesul educaţional a tinerilor care au părăsit temporar/ complet instituţia de învăţământ.enschool dropouteffectsyoung peopleeducationintegrationabandon școlarefectetinerieducațieintegrareThe causes and effects of school dropout felt over timeCauzele si efectele abandonului scolar s-au reimsit de-a lungul timpuluiArticlehttps://doi.org/10.59295/sum5(175)2024_15