Sângeap, Nadia-Mihaela2025-05-022024SÂNGEAP, Nadia-Mihaela. Valorizing the interactions between literature and music from a didactic perspective: a theoretical-methodological approach. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2024, nr. 9(179), pp.193-198. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_271857-2103https://msuir.usm.md/handle/123456789/17926https://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_27This article focuses on the interaction between music and literature, which contributes to the formation of the child’s personality and aesthetic taste, to the development of the child’s aesthetic sense and literary-artistic competence, to the appreciation of beauty and quality in art. The theories of researchers in the field are analyzed, as well as the transdisciplinary approach to these two arts in middle school lessons. At the same time, the interactive teaching of literature and music is capitalized on, through the interaction of the methods used, which leads to the formation of the artistic-aesthetic culture of high school students during lessons.Acest articol se concentrează pe interacțiunea dintre muzică și literature, care contribuie la formarea personalității și a gustului estetic al copilului, la dezvoltarea simțului estetic și a competenței literar-artistice ale copilului, la aprecierea frumosului și a calității în artă. Se analizează teoriile cercetătorilor din domeniu, precum și abordarea transdisciplinară a acestor două arte în cadrul lecțiilor din școala gimnazială. Totodată, se valorifică predarea interactivă a literaturii și muzicii, prin interacțiunea metodelor utilizate, care duce la formarea culturii artisticoestetice a elevilor de liceu, în timpul lecțiilor.eninterdisciplinaritydidactic methodsinteractionmethodologies of literary-artistic educationmethodologies of music educationartistic receptioninterdisciplinaritatemetode didacticeinteracțiunemetodologii de educație literar-artisticămetodologii de educație muzicalărecepție artisticăValorizing the interactions between literature and music from a didactic perspective: a theoretical-methodological approachValorizarea interacțiunilor dintre literatură și muzică din perspectivă didactică: o abordare teoretico-metodologicăArticlehttps://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_27