Dumitraș, Tatiana2024-06-142024-06-142022DUMITRAŞ, Tatiana. Gândirea critică și creativă în fundamentarea competențelor profesionale. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane. Educație și gândire critică = International Methodological School in Social and Human Sciences. Education and critical thinking: conferință științifică internațională, ediţia a 5-a, 17-18 noiembrie 2022, Chişinău. Chișinău: CEP USM, 2022, pp. 97-98.978-9975-159-95-1https://msuir.usm.md/handle/123456789/15552DUMITRAŞ, Tatiana. Gândirea critică și creativă în fundamentarea competențelor profesionale. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane. Educație și gândire critică = International Methodological School in Social and Human Sciences. Education and critical thinking: conferință științifică internațională, ediţia a 5-a, 17-18 noiembrie 2022, Chişinău. Chișinău: CEP USM, 2022, pp. 97-98.Schimbările actuale dictează necesitatea formării la elevi a gândirii critice și creative care va oferi rezultate optime atunci când cei instruiţi participă activ la procesul de învăţare. Acest obiectiv este posibil prin implicarea următoarelor elemente: claritate, acurateţe, profunzime, însuşire, semnificaţie, precizie şi relevanţă. Învăţarea şi gândirea critică sunt stimulate de crearea unor ocazii pentru aplicarea cunoştinţelor noi la rezolvarea unor sarcini concrete. Formarea gândirii critice și creative la elevi se realizează prin intermediul unor metode active (de exemplu, învăţarea prin descoperire, învăţarea problematizată, exersarea lucrului pe grupe sau în echipă în cadrul temelor care permit cooperarea elevilor etc.), care pot contribui la formarea capacităţii de comunicare, de manifestare a spiritului critic, tolerant, la exprimarea liberă şi argumentată a propriei opinii. Unitatea de curs care îi oferă necondiționat implicarea elevului în postura de partener al educației este filosofia. Printre facilitățile obținute se evidențiază formarea conștiinței filosofice individuale, cunoaşterea de sine ca preocupare permanentă a omului și a științelor (de ex. dacă anatomia și fiziologia omului cercetează corpul uman, atunci cunoașterea filosofică a omului este complementară cunoaşterii ştiinţifice a ființei umane, ea nu are în vedere trăsături particulare ale omului, ci încearcă să ofere o perspectivă de ansamblu asupra existenţei acestuia, fiind o cunoaştere generală a lui. Finalitățile vizate sunt respectarea și promovarea principiilor de bază ale eticii şi deontologiei medicale în cadrul activităţii profesionale a specialistului medical, comunicarea, consilierea şi susţinerea pacienţilor în problemele relevante de sănătate şi sociale, deasemenea depăşirea situaţiilor de criză şi conflict.Current changes dictate the need to train students in critical and creative thinking that will provide optimal results when those trained actively participate in the learning process. This objective is possible by involving the following elements: clarity, accuracy, depth, appropriation, significance, precision and relevance. Learning and critical thinking are stimulated by creating opportunities to apply new knowledge to solving concrete tasks. The formation of critical and creative thinking in students is carried out through active methods (for example, learning through discovery, problem-based learning, practicing working in groups or in teams within the framework of tasks that allow students to cooperate, etc.), which can contribute to the formation of the ability to communication, to show the critical, tolerant spirit, to the free and reasoned expression of one's own opinion. The course unit that unconditionally involves the student in the role of partner in education is philosophy. Among the facilities obtained are the formation of individual philosophical consciousness, self-knowledge as a permanent concern of man and the sciences (e.g. if human anatomy and physiology researches the human body, then the philosophical knowledge of man is complementary to the scientific knowledge of the human being, it has no in view of particular features of man, but tries to offer an overall perspective on his existence, being a general knowledge of him. The intended purposes are the observance and promotion of the basic principles of medical ethics and deontology within the professional activity of the medical specialist, communication, advising and supporting patients in relevant health and social issues, also overcoming crisis and conflict situations.rogândire critică și creativăînvățarecompetențe profesionalecritical and creative thinkinglearningprofessional skillsGÂNDIREA CRITICĂ ȘI CREATIVĂ ÎN FUNDAMENTAREA COMPETENȚELOR PROFESIONALECRITICAL AND CREATIVE THINKING IN THE FOUNDATION OF PROFESSIONAL COMPETENCESArticle