Anțibor, LudmilaGurcova, Maria2024-05-282024-05-282022-11-29ANȚIBOR, Ludmila și Maria GURCOVA. The influence of motor and communication skills on tranfer activity techniques of students with autism and autistic spectrum disorder. In: Current Affairs and Perspectives in Psychological Research: International conference of applied psychology, ediția a 2-a, 29-30 noiembrie 2022, Chisinau. Chișinău: CEP USM, 2022, pp.46-53.https://msuir.usm.md/handle/123456789/15293https://doi.org/10.5281/zenodo.7350565ANȚIBOR, Ludmila și Maria GURCOVA. The influence of motor and communication skills on tranfer activity techniques of students with autism and autistic spectrum disorder. In: Current Affairs and Perspectives in Psychological Research: International conference of applied psychology, ediția a 2-a, 29-30 noiembrie 2022, Chisinau. Chișinău: CEP USM, 2022, pp.46-53.According to the statistics, the number of children with autistic disorder is increasing every year around the world, while the majority of diagnosed children with autism have pronounced motor impairment as the most characteristic feature of a motor disorder associated with autistic spectrum disorder. Postmodern approaches to the system of training and education of students with autistic disorder emphasize the importance of developing motor sphere and motor skills in the performance of activities by students with autism and autistic spectrum disorder, their personal active participation or functioning in society, self-regulation, increasing learning abilities and skills, which encourages the ability to achieve the goals of harmonious development mainly during the period of schooling and inclusive or special education.Potrivit statisticilor, numărul copiilor cu tulburare de autism crește în fiecare an în întreaga lume, în timp ce majoritatea copiilor diagnosticați cu autism au deficiența motrică pronunțată ca fiind cea mai caracteristică trăsătură a unei tulburări motorii asociate cu tulburarea spectrului autist. Abordările postmoderne ale sistemului de formare și educație a elevilor cu tulburare autistică subliniază importanța dezvoltării sferei motorii și a abilităților motrice în desfășurarea activităților de către elevii cu autism și tulburare de spectru autist, participarea sau funcționarea personală activă a acestora în societate, autoreglementarea, creșterea abilităților și aptitudinilor de învățare, ceea ce încurajează capacitatea de a atinge obiectivele de dezvoltare armonioasă în principal în perioada școlarizării și educației incluzive sau speciale.enautismautistic spectrum disordermotor skillscommunication skillsperformanceactivityfunctional praxisautismtulburări din spectru autistabilități motriceabilități de comunicareperformanțaactivitateafuncționareaTHE INFLUENCE OF MOTOR AND COMMUNICATION SKILLS ON TRANFER ACTIVITY TECHNIQUES OF STUDENTS WITH AUTISM AND AUTISTIC SPECTRUM DISORDERINFLUENȚA ABILITĂȚILOR MOTRICE ȘI DE COMUNICARE ASUPRA TRANSFERULUI TEHNICILOR DE ACTIVITATE ALE ELEVILOR CU AUTISM ȘI TULBURARI DIN SPECTRU AUTISTArticle