Balercă, Vasilica2023-11-072023-11-072023BALERCĂ, Vasilica. Methods of approaching critical thinking in young schoolchildren from the perspective of validating key competences. În:Studia Universitatis Moldaviae:Științe ale educației. 2023, nr.5(165), pp.185-189 ISSN 1857-21031857-2103https://msuir.usm.md/handle/123456789/11672https://doi.org/10.59295/sum5(165)2023_30The development of critical thinking skills has a crucial importance in education, research and student development at the age when the first skills of adopting an open mind are formed. Critical thinking is taking shape as a desire of current education, and its improvement represents an educational objective of major importance. Therefore, a restructuring of traditional teaching methods is required and the promotion of learning centered on the student, on his needs and on psycho-individual and age specificities. The change of vision implies a reorientation of the perspectives of instructional paradigms and a reformation of educational policies based on the valorization of key competencies.Dezvoltarea abilităților de gândire critică are o importanță crucială în educație, cercetare și dezvoltare a elevilor la vârsta la care se formează primele deprinderi de adoptare a unei mentalități deschise. Gândirea critică se conturează ca un deziderat al învățământului actual, iar îmbunătățirea acesteia reprezintă un obiectiv educațional de o importanță majoră. Se impune, așadar, o restructurare a metodelor didactice tradiționale și promovarea unei învățări centrate pe elev, pe nevoile acestuia și pe particularitățile psihoindividuale și de vârstă. Schimbarea de viziune presupune o reorientare a perspectivelor paradigmelor instrucționale și o reformare a politicilor educaționale pe baza valorificării competențelor-cheie.enkey competencescritical thinkingyoung learnerscognitive skillsknowledgeskillsattitudescompetențe-cheiegândire criticășcolari miciabilități cognitivecunoștințeabilitățiatitudiniMETHODS OF APPROACHING CRITICAL THINKING IN YOUNG SCHOOLCHILDREN FROM THE PERSPECTIVE OF VALIDATING KEY COMPETENCESMODALITĂȚI DE ABORDARE A GÂNDIRII CRITICE LA ȘCOLARII MICI DIN PERSPECTIVA VALORIFICĂRII COMPETENȚELOR-CHEIEArticle