Cîrstea, Elena-Cristina2025-09-192025CÎRSTEA, Elena-Cristina. Lectura și comprehensiunea – o relație de reciprocitate. In: Valorificarea experienţelor profesionale în predarea limbii materne ca limbă străină. Modele sinergetice în didactica limbilor: simpozion internaţional, 29 aprilie 2025. Chișinău: Editura USM, 2025, pp. 166-171. ISBN 978-9975-62-905-8(PDF). Disponibil: https://doi.org/10.59295/msdl2025.18978-9975-62-905-8(PDF)https://msuir.usm.md/handle/123456789/18741https://doi.org/10.59295/msdl2025.18The process of receiving a literary text, according to C. Șchiopu, involves three essential stages: explanation, comprehension, and interpretation. The first reading serves to discover life themes, the second focuses on understanding the literal meaning, and the third allows for in-depth analysis and the formulation of hypotheses. Comprehension is viewed as a semantic reconstruction of the text, influenced by its complexity and the reader’s competencies. Active reading, supported by appropriate strategies, facilitates understanding, while passive reading can lead to difficulties.Procesul de receptare a unui text literar, conform lui C. Șchiopu, presupune trei etape esențiale: explicarea, comprehensiunea și interpretarea. Prima lectură are rolul de a descoperi temele vieții, a doua urmărește înțelegerea sensului literal, iar a treia permite analiza profundă și formularea de ipoteze. Comprehensiunea este văzută ca o reconstrucție semantică a textului, influențată de complexitatea acestuia și de competențele cititorului. Lectura activă, susținută de strategii adecvate, favorizează înțelegerea, în timp ce lectura pasivă poate genera dificultăți.roReceptioncomprehensioninterpretationactive readinglecturer strategiesreceptarecomprehensiuneinterpretarelectură activăstrategii lectoraleLectura și comprehensiunea – o relație de reciprocitate [Articol]Reading and relationship comprehension-a reciprocalArticle