Bâlici, MarcelBâlici, Mădălina2025-09-182025BÂLICI, Marcel și Mădălina BÂLICI. Abordarea didactică în procesul de receptare a textului din perspectiva metodologiei RLS. In: Valorificarea experienţelor profesionale în predarea limbii materne ca limbă străină. Modele sinergetice în didactica limbilor: simpozion internaţional, 29 aprilie 2025. Chișinău: Editura USM, 2025, pp. 58-69. ISBN 978-9975-62-905-8(PDF). Disponibil: https://doi.org/10.59295/msdl2025.06978-9975-62-905-8(PDF)https://msuir.usm.md/handle/123456789/18728https://doi.org/10.59295/msdl2025.06The research approaches the process of text reception from the perspective of the RLS methodology. The structure of the work is presented in two compartments: a) adapted methodology, "communicating vessels" of didactics; b) reception of various types of texts - prose (narrative, descriptive, argumentative and functional), but also lyrical texts (presented, mainly, to users who do in-depth studies at the Faculty of Letters) from the perspective of various approaches. Thus the first part is a reflection of the didactic experiences proposed by P. Torresan, are presented at the level of reception. didactics, of conceptualization of insertion in learning strategies, of variations of learning methods, and the valorization of previous professional experience completes / configures the proposed methodological system by validating the new lements of study methods. The second part of the paper refers to the action structures of receiving a text (especially lyrical texts). The proposed approaches contain aspects of examining and interpreting the text from the perspective of the intrinsic value/coherence of the text (lexical elements, acquisition of new words, the contextual role of lexemes, the topic of words in expressing the idea from a denotative and connotative perspective, the suggestion of the lyrical self-state derived from the correlation system: theme/motives/ images. The second aspect of exploring the value of the text is coherence, which involves making extratextual connections: interdisciplinary approach.Cercetarea abordează procesul de receptare a textului din perspectiva metodologiei RLS. Structura lucrării este prezentată pe două compartimente: a) metodologie adaptată, „vase comunicante” ale didacticii; b) receptarea diverselor tipuri de texte – proză (narative, descriptive, argumentative și funcționale), dar și a textelor lirice (prezentate, preponderent, utilizatorilor care fac studii aprofundate la Facultatea de Litere) din perspectiva diverselor abordări. Astfel prima parte este o reflectare a experiențelor didactice propuse de P. Torresan, sunt prezentate la nivel de receptare didactică, de conceptualizare a inserării în strategiile de învățare, de va riații ale metodelor de învățare, iar valorificarea experienței profesionale anterioare completează / configurează sistemul metodologic propus prin validarea noilor elemente ale metodelor de studiu. A doua parte a lucrării se referă la structurile acționale de receptare a unui text (în special a textelor lirice). Abordările propuse conțin aspecte de examinare și interpretare a textului din perspectiva valorii intrinseci/ coerența textului (elementele de lexic, achiziționarea noilor cuvinte, rolul contextual al lexemelor, topica cuvintelor în exprimarea ideii din perspectivă denotativă și conotativă, sugestia stării eului liric derivată din sistemul de corelare : temă/ motive/ imagini. Al doilea aspect al explorării valorii textului este coerența , care implică realizarea conexiunilor extratextuale: abordare interdisciplinar.rooral productionmethodologycommunication skillsreceptive skillsdidactic approachproducere oralămetodologiecompetențe de comunicareabilitate de receptareabordare didacticăAbordarea didactică în procesul de receptare a textului din perspectiva metodologiei RLS [Articol]Article