Pandelica, MirelaDandara, Otilia2024-02-212024-02-212023PANDELICA, Mirela și Otilia DANDARA. Sinele creativ, efecte asupra anxietății față de testare și implicit a motivației învățării la elevii adolescenți. Studia Universitatis Moldaviae. Științe ale educației. 2023, nr.9(169), pp.10-16. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_021857-2103https://msuir.usm.md/handle/123456789/13946https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_02Prezentul studiu analizează nevoia dezvoltării de programe psihoeducaționale în contextul scăderii motivației pentru studiu, constatându-se nevoia dezvoltării sau mai bine spus valorificării creativității adolescentului, studiile evidențiind relatia dintre creativitate și modul de gândire, în sensul că elevul care deține un nivel crescut al autoeficacității creative este mai determinat să acționeze. De asemenea, acest fapt îl putem considera și un factor facilitator al acțiunii în momentul testării, anxietatea față de teste reprezentând de asemenea o problemă reală în rândul elevilor adolescenți. Învățarea reprezintă o nevoie innăscută a omului în general, iar programele psihopedagogice și psihoeducaționale bazate pe tehnici expresiv-creative pot detensiona elevul adolescent și îl pot ajuta să se conecteze cu Sinele, astfel încât să decopere această nevoie - învățarea. De asemenea, dezvoltarea creativității și implicit a autoeficacității creative îl pot motiva să acționeze, descoperind noi modalități de acțiune în momentul instalării anxietății față de testare.The current study analyses the need of developing psychoeducational programmes as a lowering motivation for study has been noticed, observing thus the need of growing, or, better said, taking advantage of the teenager ‘s creativity, the studies show the relationship between creativity and the way of thinking, therefore the student that has a high level of creative self- efficiency is more determined to take action. Also, we can consider this aspect a useful means of action at the testing moment, a real problem among teenager student is represented by testing anxiety. Learning is an innate need of man in general, and the psycho-pedagogical and psycho-educational programmes based on expressive-creative techniques can therefore relax the teenager student and can help him/her to connect with the Self so that he/she discovers this need for learning. Developing creativity and, at the same time, creative self-efficency can help the student become motivated to take action, discovering new ways of reacting at the moment when testing anxiety occurs.rosine creativprogram educaționalanxietate față de testeautoeficacitate creativămotivație pentru studiuthe creative selfeducational programmetesting anxietycreative self-efficencystudy motivationSinele creativ, efecte asupra anxietății față de testare și implicit a motivației învățării la elevii adolescențiTHE CREATIVE SELF, THE EFFECTS ON TEST ANXIETY AND ALSO OF THE LEARNING MOTIVATION AT HIGHTSCHOOL STUDENTSArticlehttps://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_02