Florescu, Emanuel2024-06-142024-06-142022FLORESCU, Emanuel. Metodele empirice/teoretice în științele socio-umane. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane. Educație și gândire critică = International Methodological School in Social and Human Sciences. Education and critical thinking: conferință științifică internațională, ediţia a 5-a, 17-18 noiembrie 2022, Chişinău. Chișinău: CEP USM, 2022, pp. 111.978-9975-159-95-1https://msuir.usm.md/handle/123456789/15562FLORESCU, Emanuel. Metodele empirice/teoretice în științele socio-umane. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane. Educație și gândire critică = International Methodological School in Social and Human Sciences. Education and critical thinking: conferință științifică internațională, ediţia a 5-a, 17-18 noiembrie 2022, Chişinău. Chișinău: CEP USM, 2022, pp. 111.Studiile de specialitate susțin ipoteza că nu toate metodele de cercetare sunt potrivite pentru orice fel de cercetare științifică. Metodele empirice sunt opuse celor teoretice, astfel încât fiecare dintre ele are aria și specificul ei în metodologia științelor socio-umane. Ponderea metodelor de tip empiric ori teoretic este dată de relevanța și pertinența sau utilitatea lor într-o anumită știință socio-umană. De exemplu, metodele folosite în istorie sau sociologie nu sunt pertinente în filosofie. Concluzia este că natura cercetării științifice determină tipul de metodă folosită. O implicație particulară a acestei concluzii generale este că în cercetarea filosofică, care mă interesează în mod special, nu sunt adecvate metodele empirice, întrucât tipul acestei cercetări este unul teoretic și speculativ. În schimb, ele se aplică mai reușit în științele socio-umane, care operează cu date factuale, ca istoria sau sociologia. Important este ca metodele folosite să contribuie la dezvoltarea gândirii critice, ce reprezintă un factor esențial în educația modernă.Specialized studies support the hypothesis that not all kinds of research methods are suitable for every kind of scientific research. Empirical methods are opposed to theoretical ones, so that each of them has its area and specificity in the methodology of social and human sciences. The weight of empirical or theoretical methods is given by their relevance and pertinence or utility in a certain socio-human science. For example, the methods used in history or sociology are not pertinent in philosophy. The conclusion is that the nature of scientific research determines the type of method used. A particular implication of this general conclusion is that empirical methods are not appropriate in phisolophical research, which I am particularly interested in, since the type of this research is theoretical and speculative. Instead, they apply more properly in the social and human sciences that operate with factual data, such as history or sociology. What is important is that the methods used to contribute to the development of critical thinking, which is an essential factor in modern education.rometodăempiriccercetareștiințămethodempiricalresearchscienceMETODELE EMPIRICE/TEORETICE ÎN ȘTIINȚELE SOCIO-UMANEEMPIRICAL/THEORETICAL METHODS IN THE SOCIAL AND HUMAN SCIENCESArticle