Calalb, MihaiDabija, Viorel2025-04-022023CALALB, Mihai și Viorel DABIJA. Strategii constructiviste de formare a competențelor de învățare pe tot parcursul vieții. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2023, nr. 9(169), pp.115-124. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_171857-2103https://msuir.usm.md/handle/123456789/17471https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_17În lucrarea de față este analizată corelarea tuturor competențelor de învățare pe tot parcursul vieții (competențe LLL) cu strategiile didactice constructiviste. Este arătată structura generală a oricărei competențe LLL: cunoștințe, abilități, metacogniție și comunicare. Este subliniat că la baza competențelor LLL stau competența de a învăța în mod autonom și cea de a comunica. Reieșind din factorul de impact al fiecărei strategii didactice asupra succesului academic al elevilor, este stabilit setul optim de strategii didactice pentru formarea fiecărei competențe LLL. Pe baza exemplului temei „Forța – mărime fizică vectorială” sunt formulate obiectivele lecției în termeni de răspunsuri la întrebările: „Ce trebuie elevul să știe, să poată, să înțeleagă și să explice”. De asemenea, pentru a atinge aceste obiective, sunt selectate și descrise cele mai eficiente strategii didactice în termeni de factor de impact asupra succesului academic al elevilor.The correlation between all lifelong learning competencies (LLL competencies) with constructivist teaching strategies is analyzed in this paper. The general structure of any LLL competence is given: knowledge, skills, metacognition and communication. Is emphasized that the competence to learn autonomously and the one to communicate are on the base of LLL competencies. According to the impact factor of each didactic strategy on the academic success of students, the optimal set of didactic strategies is established for the formation of each LLL competence. Based on the example of the theme ,,Force as a vector quantity”, the objectives of the lesson are formulated in terms of answers to the questions: ,,What should the student know, be able to, understand and explain”. Also, in order to achieve these objectives, the most efficient didactic strategies factor in terms of the impact on academic success of students are selected and described.rocompetențe de învățare pe tot parcursul viețiistrategii didacticecompetența de a învăța în mod autonomcompetența de comunicarefactor de impactmărime fizică vectorialălifelong learning competenciesdidactic strategiescompetence to learn autonomouslycompetence to communicateimpact factorvectorial physical quantityStrategii constructiviste de formare a competențelor de învățare pe tot parcursul viețiiConstructivist strategies for forming lifelong learning competenciesArticlehttps://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_17