Guțu, Zoia (conducător științific)Balan, Corina2025-09-102024BALAN, Corina. Condiții psihopedagogice de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în cadrul învățământului primar. Rezumatul tezei de doctor în științe ale educației Chișinău: Universitatea de Stat din Moldova, 2024. Disponibil: IR-MSU, https://msuir.usm.md/handle/123456789/18691https://msuir.usm.md/handle/123456789/18691Rezumat al tezei de doctor în științe ale educației. 531.01 – Teoria generală a educație. Conducător științific: doctor în științe pedagogice, profesor universitar, Zoia GUȚUScopul cercetării constă în fundamentarea teoretică și praxiologică a programului de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în învățământul primar din perspectiva interconexiunii condițiilor psihopedagogice.Obiectivele cercetării: analiza conceptelor de agresivitate și violență școlară și a stării actuale privind factorii ce provoacă agresivitatea și violența școlară; analiza abordărilor pedagogice ale prevenirii și diminuării agresivității și violenței școlare; stabilirea condițiilor și particularităților de manifestare a agresivității și violenței școlare în cadrul învățământului primar; fundamentarea concepției de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare; elaborarea unui model sintetic de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în contextul interconexiunii condițiilor psihopedagogice; validarea experimentală a modelului sintetic de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în contextual interconexiunii condițiilor psihopedagogice. Noutatea și originalitatea științifică a cercetării este obiectivată de actualizarea conceptului de agresivitate și violență școlară la noile condiții socioeconomice și educaționale, pe fondul unui fenomen văzut global, complex, aflat la interferența factorilor sociali, economici, educaționali, psihologici, familiali și individuali, introducând astfel cyberbullying-ul (violența prin dispozitive electronice) și violența relațională și socială; identificarea taxonomică a formelor de agresivitate manifestate la vârstă școlară mică (agresivitate proactivă și reactivă; agresivitate instrumentală și ostilă; agresivitate afectivă și acaparatoare; agresivitate „fierbinte” și „rece”; interpretarea și clasificarea detaliată a factorilor de risc și a cauzelor care stau la baza fenomenului de agresivitate și violență școlară din perspectiva interconexiunii și valențelor lor de influență asupra fenomenului dat; transferul unor prevederi ale teoriei frustrare –agresivitate, potrivit căreia agresiunea este un comportament reactiv, dependent de condiţiile situaţionale care îl declanşează și transferarea acestor prevederi în repere conceptuale de prevenire și diminuare a fenomenului; identificarea prevederilor conceptuale psihopedagogice și stabilirea interconexiunilor dintre ele – ca demers în elaborarea programului de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare. Problema științifică importantă soluționată în cercetare constă în eficientizarea prevenirii și diminuării agresivității și violenței școlare prin valorificarea interconexiunii factorilor și condițiilor psihopedagogice și a modelului sintetic elaborat în acest scop.The purpose of the research consists of the theoretical and praxeological substantiation of the prevention and reduction of school aggression and violence in primary education from the perspective ofthe interconnection of psycho-pedagogical conditions. Research objectives: analysis of the concepts of aggression and school violence and the current state of the factors that cause aggression and school violence; analysis of social, psychological and pedagogical approaches to prevent and reduce aggression and school violence; establishing the conditions and particularities of the manifestation of aggression and school violence in primary education; the foundation of a concept to prevent and reduce aggression and school violence; developing a synthetic model to prevent and reduce school aggression and violence in the context of the interconnection of psycho-pedagogical conditions; experimental validation of the synthetic model to prevent and reduce aggression and school violence in an international context. The novelty and scientific originality in the research is objectified by updating the concept of aggression and school violence in the new socioeconomic and educational conditions, as a global, complex phenomenon, which appears at the interference of social, economic, educational, psychological, family and individual factors; the interpretation and classification of risk factors (internal and external), the causes that underlie the phenomenon of aggression and school violence from the perspective of their interconnection and valences of influence on the given phenomenon; identifying the forms in which aggression and school violence manifest; the transfer of some provisions of the reference theories that address the phenomenon considered in conceptual benchmarks for its prevention and reduction; identifying the psycho-pedagogical conditions and establishing the interconnections between them - as a step in developing the synthetic model to prevent and reduce school aggression and violence. The important scientific problem solved in the research consists in streamlining the prevention and reduction of aggression and school violence by leveraging the interconnection of psychopedagogical factors and conditions and the synthetic model developed for this purpose.roagresivitateviolență școlarăstrategii de prevențiestrategii de intervențiefactori psihologicifactori socialifactori pedagogiciclimat educaționalaggressionschool violenceprevention strategiesintervention strategiespsychological factorssocial factorspedagogical factorseducational climateCondiții psihopedagogice de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în cadrul învățământului primar [Rezumat]Psycho-pedagogical conditions for preventing and reducing aggression and school violence in primary educationThesis