Guțu, VladimirȚurcanu, Carolina2025-04-252024GUŢU, Vladimir and Carolina ŢURCANU. Continuous development of school curriculum: concept, models, experiences. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2024, nr. 9(179), pp.3-13. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_011857-2103https://msuir.usm.md/handle/123456789/17858https://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_01The development of school curriculum is a complex problem that involves different perspectives of approach: psychological, pedagogical, didactic, managerial, etc. This article attempts to define and characterize the notion of „curricular development” from a modern and postmodern perspective. The development of school curriculum is presented in two senses: the conception of new school curriculum/discipline and the optimization, modernization, and updating of the school curriculum in function. At the same time, a model of school curriculum development focused on five steps is proposed: curriculum research/conceptualization; curriculum design; evaluation of the curriculum project; curriculum validation; curriculum implementation/institutionalization. The substantiation of a curricular development model also involves an analysis of the problem in different countries, as sources for identifying theoretical and praxiological benchmarks for carrying out this process.Dezvoltarea curriculumului școlar este o problemă complexă care implică diferite perspective de abordare: psihologică, pedagogică, didactică, managerială etc. În articolul dat se încearcă definirea și caracterizarea noțiunii de „dezvoltare curriculară” dintr-o perspectivă modernă și postmodernă. Dezvoltarea curriculumului școlar se prezintă în două sensuri: conceperea de noi programe/discipline școlare și optimizarea, modernizarea și actualizarea curriculumului școlar în funcțiune. Totodată, se propune un model de dezvoltare a curriculumului școlar axat pe cinci etape: cercetarea/conceptualizarea curriculară; proiectarea curriculară; evaluarea proiectului curricular; validarea curriculară; implementarea/instituționalizarea curriculară. Fundamentarea unui model de dezvoltare curriculară presupune și o analiză a problemei din diferite țări, ca surse de identificare a unor repere teoretice și praxiologice de realizare a acestui proces.enschool curriculumcurricular developmentcurricular optimizationcurricular updatingcurricular modernizationcurricular researchcurricular designoptimal curriculumcurriculum școlardezvoltare curricularăoptimizare curricularăreactualizare curricularămodernizare curricularăcercetare curricularăproiectare curricularăcurriculum optimContinuous development of school curriculum: concept, models, experiencesDezvoltarea continuă a programei școlare: concept, modele, experiențeArticlehttps://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_01