4.Publicaţii didactice şi metodice
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/115
Browse
Item CONSPECTE NUMISMATICE (I) : SUPORT DIDACTIC(CEP USM, 2011)Item CONSPECTE NUMISMATICE (II) : SUPORT DIDACTIC(CEP USM, 2012)Item CONSPECTE NUMISMATICE (III) : SUPORT DIDACTIC(CEP USM, 2013)Item CONSPECTE NUMISMATICE (IV) : SUPORT DIDACTIC(CEP USM, 2014)Item CONSPECTE NUMISMATICE (V) : SUPORT DIDACTIC(CEP USM, 2015)Item CONSPECTE NUMISMATICE (VI) : SUPORT DIDACTIC(CEP USM, 2016)Item ISTORIA ŞI METODOLOGIA ŞTIINŢEI: MATERIAL ŞTIINŢIFICO-DIDACTIC(CEP USM, 2017) Țapoc, VasileIn cadrul dezvoltării ştiinţei, între metodologia şi metodele folosite de aceasta se manifestă o strânsă legătură. Metodologia studiază meto dele şi procedeele utilizate în ştiinţă şi principiile de organizare a cu noaşterii prin prisma acceptării sau respingerii lor. O metodologie include în sine următoarele elemente: 1) teze filosofice; 2) principii normative care rezultă din teze; 3) strategii de cercetare care întrunesc aceste prin cipii; 4) criterii de testare sau verificare a rezultatelor obţinute204.Item CONSPECTE NUMISMATICE (VII) : SUPORT DIDACTIC(Tipografia “Reclama", 2017)Item ISTORIA ROMANILOR: EPOCA MEDIEVALA: NOTE DE CURS(CEP USM, 2018) Eremia, IonIstoria românilor prezintă o parte a procesului istoric universal, de aceea însuşirea de către studenţi a moştenirii milenare din istoria culturii şi civilizaţiei româneşti, evident, are un rol prioritar în procesul de pregătire a specialiştilor în domeniul istoriei. Istoria românilor este o parte a civilizaţiei universale. Prin urmare, este necesar să studiem istoria românilor în contextul istoriei universale, acordând constant atenţie rolului şi locului ei în procesul istoric mondial.Scopul predării cursului este de a prezenta istoria românilor în toată complexitatea ei, cu momentele de glorie, dar și laturile ei tragice, respectând cu stricteţe obiectivitatea procesului istoric. Numai această abordare poate corecta viciile care au fost admise în trecut şi forma o idee clară despre adevăratele evenimente şi fenomene istorice.Item FILOSOFIA ROMÂNEASCĂ ÎN SECOLUL AL XX-LEA: NOTE DE CURS(CEP USM, 2020) Coandă, Svetlana„Filosofia românească în secolul al XX-lea” este un curs de studiere a trăsă - turilor caracteristice specifice filosofiei româneşti din sec. al XX-lea, a celor mai principali gânditori şi orientări filosofice din această perioadă, evidenţiind proble - matica filosofică dominantă ce-i preocupa, similitudinile şi deosebirile, influenţe - le şi confluenţele de idei dintre filosofia românească din sec. al XX-lea şi filosofia europeană, menționând rolul şi importanţa filosofiei naţionale în soluționarea unor probleme filosofice importante, precum și în educarea spiritului patriotic şi uma - nist. Elucidarea cât mai completă și mai profundă a moștenirii filosofice poliva - lente a unor personalități notorii ale spiritualității noastre naționale, evidențierea unor asemănări, consonanțe de idei cu filosofia europeană și universală, dar și a specificului, a originalității discursului lor filosofic contribuie la diminuarea unor provocări ale epocii contemporane – epocă a globalizării și a integrării cu orice preț, care implică riscul ca unele colectivități să comprime sau chiar să elimine întregi aspecte sau etape din propria devenire, să-și ignoreze specificul național, valorile naționale, fapt ce ar atenta la înțelegerea și chiar pierderea propriei lor identități. În acest scop, sunt cercetate operele unor gânditori români reprezenta - tivi din secolul al XX-lea: Constantin Rădulescu-Motru, Petre P. Negulescu, Ion Petrovici, Mircea Florian, Dumitru D. Roşca, Lucian Blaga, Nae Ionescu, Emil Cioran, Mircea Eliade, Mircea Vulcănescu, Constantin Noica.Item DIDACTICA ISTORIEI: GHID METODIC(CEP USM, 2021) Gherasim, CristinaDisciplina Didactica Istoriei reprezintă o disciplină pedagogică și o didactică particulară a învățământului istoric preuniversitar, având menirea de a finaliza pregătirea teoretică și practică a viitorilor specialiști la ciclul disciplinelor socioumanistice (istoria românilor și universală,educația pentru societate, precum și disciplinele opționale din aria celor socioumanistice prevăzute în Planul Cadru).Disciplina Didactica istoriei este destinată studenților Facultății de Istorie și Filosofie, specialitatea Istorie, Istorie şi Ştiinţe ale Educaţii, Istorie și Limba engleză, care parcurg cursurile modulului psihopedagogic,cu dorința de a se iniția în profesia de dascăl.Item ŢĂRILE ASIEI ŞI AFRICII ÎN SISTEMUL RELAŢIILOR INTERNAŢIONALE A SECOLULUI XX: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2021) Rotaru, LilianaCursul Ţările Asiei şi Africii în sistemul relaţiilor internaţionale a secolului XX este destinat studenţilor care urmează studii superioare la ciclul II în cadrul programului de master Stat şi societate din perspectivă istorică (forme de guvernare, securitate naţională şi relaţii internaţionale), din oferta educaţională a Facultăţii de Istorie şi Filosofie a Universităţii de Stat din MoldovaItem MANAGEMENTUL PATRIMONIULUI IMATERIAL: NOTE DE CURS(CEP USM, 2021) Gherasim, CristinaDisciplina Managementul patrimoniul cultural imaterial are menirea să educe studenților necesitatea de a fi conştienţi de importanța patrimoniului național, să îl documenteze, promoveze, valorifice întru bunăstarea societăţii şi să îl transmită mai departe. Salvgardarea patrimoniului cultural imaterial reprezintă recunoaşterea lui în cadrul societăţii şi asigurarea viabilităţii acestuia în sânul comunităţilor.Item ROMÂNIA ÎN SISTEMUL DE SECURITATE EUROPEANĂ ÎN SECOLUL XX – ÎNCEPUTUL SECOLULUI XXI: NOTE DE CRUS(CEP USM, 2021) Xenofontov, Ion ValerDisciplina România în sistemul de securitate europeană în secolul XX – începutul secolului XXI (cod: S.03.A.14) este parte componentă a Istoriei Românilor, implicit a Istoriei Universale. Din perspectivă cronologică, include procese și fenomene istorice ancorate în contextul marilor perturbații ale „secolului extremelor” (după expresia sugestivă a lui Eric Hobsbawm) și continuă în prezent. Este intervalul cronologic care a lăsat amprente substanțiale asupra istoriei poporului român, a destinelor colective și individuale, a teritoriului statului român.Item ISTORIOGRAFIE ROMÂNEASCĂ (ISTORIA ROMÂNILOR ÎN EPOCA CONTEMPORANĂ): CICLUL 1, LICENŢĂ : PENTRU STUDENŢII ANULUI III, CU FRECVENŢĂ LA ZI : SUPORT DE CURS(CEP USM, 2021) Xenofontov, Ion ValerDisciplina Istoriografie românească (Istoria Românilor în Epoca Contemporană) (cod: S.05.A.039) este destinată studenților anului III de la Facultatea de Istorie și Filosofie a Universității de Stat din Moldova și are drept scop evidențierea principalelor trăsături ale istoriografiei referitoare la Istoria Românilor din 1918 și până în prezent.Item ETICA ȘI ESTETICA : GHID METODIC(CEP USM, 2022) Suceveanu, AnghelinaCursul Etica şi Estetica are un rol important în formarea competenţelor studenţilor prin specificul problematicii studiate şi al metodelor de învăţare valorificate în cadrul procesului de studiu. Realizarea obiectivelor generale şi de referinţă pe parcursul orelor de curs şi de seminar va permite fortificarea cunoştinţelor studenţilor, precum şi pregătirea acestora în activitatea profesională conform cerinţelor şi rigorilor actuale.Item ISTORIA ANTROPOLOGIEI: Ghid metodic(CEP USM, 2022) Bogatu, Eugenia„Istoria antropologiei” este un curs fundamental de studiere a etapelor de dezvoltare ale antropologiei, din Antichitate şi până în prezent, a coraportului dintre antropologia generală şi antropologiile particulare. În special, sunt analizate principalele şcoli, autori şi teorii în antropologie.Item ISTORIA CULTURII ŞI CIVILIZAŢIEI EUROPENE : GHID METODIC(CEP USM, 2022) Dodul, DumitruCursul universitar Istoria culturii şi civilizaţiei europene este destinat studenţilor Ciclului I, Licenţă, specialităţile Filosofie şi Antropologie. Cursul îi va familiariza pe studenţi cu cele mai importante valori create de omenire pe parcursul dezvoltării sale istorice, îndeosebi pe continentul european, în domeniile artei şi religiei, mitologiei, moralei, filosofiei şi stiinţei, cu tradiţii şi obiceiuri ale popoarelor europene; la fel va fi relevată „criza culturii europene”, problema înstrăinării omului de fenomenul culturii; fenomenul apariţiei culturii de masă, a stilurilor caracteristice modernităţii şi postmodernităţii.Item ANTROPOLOGIA VIZUALĂ: GHID METODIC(Editura USM, 2023) Barcari, DinaCursul Antropologia vizuală este adresat studenţilor specialităţii Antropologie, care tinde să ofere acestora o nouă perspectivă de cercetare atât în domeniul etnografic, cât şi sociocultural. Cursul este o parte componentă a antropologiei socioculturale, însă tinde să se îndpărteze de aceasta prin instrumentele cercetare ale vizualului. Disciplna Antropologia vizuală oferă noi oportunităţi de analiză a filmului și fotografiei, precum și a căilor metodologice, științifice de a le cerceta. Cursul vizează prezentarea teoretică şi practică a domeniului de cercetare a vizualului, filmului etnografic, filmelor documentare de ecranizare băştinaşă, spoturilor de prezentare a Republicii Moldova în cadrul aderării la Uniunea Europeană (cum are loc prezentarea poporului autohton peste hotare şi cât de bine se conformează aceste prezentări cu realitatea actuală a R. Moldova), precum şi a problemeleor sociale prezente în Republica Moldova – din perspectiva cercetării antropologice. În cadrul cursului se va atrage atenție asupra interesului antropo logic pentru fotografia etnografică și alte practici fotografice asociate disciplinei. Se vor lua în considerare arhivele fotografice antropologice prin care s-a contribuit la dezvoltarea disciplinei începând cu secolul al XIX-lea. Ceea ce se va stimula prin acest curs este reconsiderarea fotografiei și a filmului etnografic ca imagine citită dincolo de interpretările oferite de către antropologi.Item METODE CALITATIVE ÎN CERCETAREA SOCIALĂ: GHID METODIC(Editura USM, 2023) Mărgărint, TatianaCursul universitar Metode calitative în cercetarea socială își propu- ne să prezinte detaliat modalitățile de realizare a cercetărilor calitative, ca scop principal fiind familiarizarea studenților anului II de la specialitățile Antropologie și Filosofie cu cele mai importante metode și tehnici de cercetare socială, precum și dezvoltarea, pe baza cunoștințelor teoretice și empirice, a competențelor necesare unui cercetător al domeniului social, unui antropolog. Acest curs este unul de bază în pregătirea studenților ca specialiști în domeniul antropologiei, filosofiei; astfel, acesta se concentrează pe aplicații practice menite să contribuie la o mai bună înțelegere și cunoaștere a metodelor studiate. Cunoștințele dobândite în cadrul acestei discipline pot fi aplicate la elaborarea tezelor de licență, a proiectelor de cercetare.