
 

Conferința științifică națională cu participare internațională 

 „Integrare prin cercetare și inovare”, USM, 10-11 noiembrie 2021 

 
  

 120  

ISTORIA PRIMELOR POSTURI PRIVATE TV DIN  

REPUBLICA MOLDOVA: CATALAN TV ŞI NIT TV 

 

Boris PARFENTIEV  

CZU: 654.19(478) bparfentiev@gmail.com  

 

La 31 august 1995 a fost inaugurat studioul Catalan TV, ale cărui emisiuni 

puteau fi recepționate de 35% din populația Chișinăului şi circa 80% dintre locuitorii 

din centrul Republicii Moldova. De la începuturi acest post de televiziune s-a dorit a 

fi o alternativă a Televiziunii de Stat, echipa iniţială de jurnalişti fiind animată de 

dorinţa de a face reportaje adevărate în care libertatea de expresie să se manifeste din 

plin. Dar, în caracteristica postului de televiziune Catalan TV, dată de jurnalistul şi 

expertul media Victor Nichituş, găsim că „pe parcursul activităţii sale, conducerea 

postului nu a reuşit să facă abstracţie de evenimentele politice care s-au desfăşurat în 

Republica Moldova în perioada anilor 1995-2000 (alegerile prezidenţiale din anul 

1996, alegerile parlamentare din 1998 sau dezbaterile politice pe marginea schimbării 

sistemului politic al statului ş.a.) şi au pus amprenta pe toată activitatea acestui post 

de televiziune”[1]. Deşi jurnaliştii cu experienţă care au părăsit Compania de Stat 

Teleradio Moldova şi s-au încadrat în noua structură media – Aneta Grosu, Alina 

Radu, Ion Enache, Valeriu Frumusachi, Valeriu Saharneanu ş.a. – au fost entuzias-

maţi de posibilitatea de a putea demonstra că, în Republica Moldova, o televiziune li-

beră poate exista fără intervenţia statului, acest scop a scăzut din intensitate odată cu 

trecerea timpului. Defectul major a fost cel al partizanatului politic al emisiunilor 

politice realizate de acest post de televiziune. În calitatea sa de patron al acestei tele-

viziuni, Gheorghe Străisteanu a crezut că poate oferi servicii unor forţe politice aflate 

la guvernare în schimbul unor protecţii oferite businessmanului Străisteanu.  

Partizanatul politic practicat de Catalan TV a cunoscut aspecte sinuoase, mar-

când, de fapt, traiectoria politică a proprietarului acestui organism mediatic. Dacă în-

ceputurile activităţii media a Catalan TV au stat sub semnul imparţialităţii, mai târziu 

simpatiile politice ale patronului postului au provocat plecarea unora dintre jurnaliştii 

de forţă. Aneta Grosu, Alina Radu, Ion Enache şi Valeriu Saharneanu au părăsit insti-

tuţia, acuzându-l pe proprietar de implicare în politica editorială a principalului jurnal 

de actualităţi al acestei televiziuni. Susţinerea acordată de televiziunea Catalan Par-

tidului Forţelor Democrate a făcut posibilă, în 1998, prezenţa lui Gheorghe Străistea-

nu pe lista deputaţilor PFD în Parlamentul Republicii Moldova, pentru ca mai apoi 

acesta să părăsească grupul parlamentar PFD, declarându-se deputat independent. Du-

pă o scurtă cochetare cu PPCD-ul, activitatea Studioului Independent Catalan TV este 

administrată spre final de Vlad Darie, lider al Partidului Naţional Liberal din Repub-

lica Moldova. 

„Obiectivitatea” studioului independent Catalan TV a fost demonstrată publicu-

lui larg în timpul unei emisiuni realizate în plină campanie electorală, emisiune în 

mailto:bparfentiev@gmail.com


ŞTIINŢE SOCIALE  

Jurnalism și Științe ale Comunicării  

 
 

 121  

care telespectatorul era rugat să-şi comunice telefonic simpatiile electorale. Deoarece 

pe micul ecran nu era proiectat tabloul opţiunilor tuturor telespectatorilor care au par-

ticipat la acest televoting, nu putem spune că era utilizat un sistem interactiv propriu-

zis. La sfârşitul emisiunii, una din asistente avea să aducă o foaie, din care rezulta că 

simpatiile majorităţii celor care au participat la acest „televoting” se îndreptau spre 

Partidul Naţional Liberal, această formaţiune politică întrecându-i chiar şi pe comu-

nişti, care, după cum s-a văzut posterior, au câştigat detaşat alegerile parlamentare din 

anul 2001. 

În luna august 2001, Consiliul Coordonator al Audiovizualului avertiza circa 40 

de titulari ai licenţelor de emisie radio şi tv că ar putea rămâne fără licenţă de emisie 

în cazul în care nu-şi vor achita datoriile faţă de CCA. Tot din cauza datoriilor (circa 

300 mii de lei pentru licenţă tehnică şi peste 50 mii de lei pentru cea de emisie), în 

urma unei decizii judecătoreşti, a încetat să emită, la sfârşitul lunii februarie 2002, 

postul de televiziune Catalan TV. Anularea licenţei şi închiderea postului Catalan TV 

a redus simţitor spectrul televiziunii autohtone, mai ales când televiziunea de stat TV 

Moldova a emis un timp doar 6 ore din 24. 

În anul 1997, la Chişinău este lansat postul de televiziune privat NIT TV (Noile 

idei televizate). Iniţial, suprafaţa de acoperire alcătuia 70 de km, în anii următori NIT 

TV a reuşit să emită aproape pe întreg teritoriul Moldovei, iar dotarea cu tehnologie 

digitală performantă îi asigura, totodată, o calitate de exceptie a semnalului. Limba de 

emisie era aproape exclusiv rusa, iar politicile editoriale promovate erau apropiate 

Partidului Comuniştilor din Republica Moldova. Ca urmare a accederii PCRM la pu-

tere în anul 2001, NIT TV reuşeşte ca până în anul 2005 să obţină de la CCA (Consi-

liul Coordonator al Audiovizualului) frecvenţe de emisie prin eter, astfel încât să fie 

recepţionat liber şi gratuit pe aproape întreg teritoriul republicii. Postul retransmitea 

parţial televiziunea TVCi din Rusia, dar avea şi emisiuni proprii (Curier, Maxima, 

Mai ai ceva de spus, Vocea Poporului). „NIT TV” a fost prima companie din republi-

că, care a iniţiat festivalul studiourilor regionale din ţară. 

Pe parcursul întregii perioade de activitate a NIT TV (1997-2012), Consiliul 

Coordonator al Audiovizualului a somat încontinuu de zeci de ori postul de televiziu-

ne, sancționându-l cu amenzi și avertizări publice pe motiv că postul nu difuza pro-

centele propuse de CCA prezentării programelor în limba română, încălca grila de 

emisie și, în timpul campaniilor electorale, depășea timpii de antenă în favoa-

rea PCRM-ului.  

Potrivit unui raport de monitorizare a presei – a modului de reflectare a campa-

niei electorale pentru alegerile locale, realizată de Centrul pentru Jurnalism Indepen-

dent (CJI), Asociaţia Presei Independente (API) şi Institutul de Marketing şi Sondaje 

IMAS-INC Chişinău, – „postul privat NIT a avut un comportament de televiziune de 

buzunar”. În perioada de raport, jurnaliştii de la NIT au însoţit candidaţii PCRM la 

majoritatea întâlnirilor cu alegătorii şi au făcut campanie electorală deschisă pentru 

acest concurent. Totodată, NIT a eşuat să asigure pluralismul de opinie în buletinele 

https://ro.wikipedia.org/wiki/Chi%C8%99in%C4%83u
https://ro.wikipedia.org/wiki/Partidul_Comuni%C8%99tilor_din_Republica_Moldova
https://ro.wikipedia.org/wiki/Consiliul_Coordonator_al_Audiovizualului
https://ro.wikipedia.org/wiki/Consiliul_Coordonator_al_Audiovizualului
http://ro.wikipedia.org/wiki/PCRM


 

Conferința științifică națională cu participare internațională 

 „Integrare prin cercetare și inovare”, USM, 10-11 noiembrie 2021 

 
  

 122  

de ştiri. NIT a difuzat 580 de materiale în care PCRM a fost favorizat. De asemenea, 

în 668 de cazuri AIE a fost prezentată în lumină negativă. Separat, partidele membre 

ale AIE au apărut în context negativ: PD-101 ori, PL-124, AMN-23, PLDM-344. 

Unele posturi private de televiziune, constatau experţii CJI, par să-şi fi asumat 

rolul de portavoce a unor concurenţi electorali. De pildă, postul privat de televiziu-

ne NIT, aşa cum afirmau autorii raportului, promova deschis ideologia Partidului Co-

muniştilor şi utiliza imagini de arhivă care denaturau mesajele şi realităţile din cam-

panie [2]. 

După mai multe monitorizări, avertizări şi amenzi, Consiliul Coordonator al 

Audiovizualului din Moldova, în cadrul şedinţei din 5 aprilie 2012, a retras licenţa de 

emisie a postului de televiziune privat NIT cu votul a sapte dintre cei nouă membri ai 

CCA pentru nerespectarea pluralismului de opinii. Argumentele CCA ţineau de faptul 

că „o televiziune nu poate fi de partid, deoarece utilizează o frecvenţă cu acoperire 

naţională, un bun public. Instituţia trebuie să excludă metodele de manipulare a 

opiniei publice”.  

Directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente, Petru Macovei, asigura 

publicul spectator că decizia CCA este pe bună dreptate. „Acest post de televiziune, 

cel puţin pe segmentul ştirilor, nu reprezintă o instituţie mass-media. Sunt de acord cu 

politicienii care susţin că acesta este mai curând un instrument ideologic al unui 

partid", susţinea Petru Macovei. „Probabil membrii CCA care au votat această decizie 

au exagerat un pic, dar dacă e să revenim la perspectiva consumatorului, acest post de 

televiziune nu poate exista în această formă. El trebuie doar să ofere dreptul la 

informaţie, să nu întoarcă lucrurile cu picioarele în sus. Libertatea de exprimare este 

un drept, dar nu unul absolut. În cazul în care dreptul unuia la libertatea de exprimare 

loveşte în dreptul unuia de a obţine informaţie corectă, lucrurile sunt tratate diferit. Ei 

nu au ştiut să gestioneze acest drept democratic pe care îl oferă Republica Moldova şi 

societatea“, mai declara directorul executiv al API [3].   

Istoria acestor două posturi de televiziune ne demonstrează faptul că într-o socie-

tate care se doreşte democratică şi audiovizualul trebuie să respecte un set de reguli 

democratice – imparţialitatea, echidistanţa, pluralismul, obiectivitatea în oglindirea 

proceselor din societate. 

Referinţe: 
1. www.ipp.md/old/public/files/Publicatii/2002/.../Nichit.doc  

2. http://uni.md/nEch 

3. adevarul.ro/moldova/actualitate/televiziunea-comunistilor-nit-ramas-licenta 

1_50aeb19a7c42d5a6639f3611/index.html 

 

  

http://www.ipp.md/old/public/files/Publicatii/2002/.../Nichit.doc
http://uni.md/nEch
http://adevarul.ro/moldova/actualitate/televiziunea-comunistilor-nit-ramas-licenta-1_50aeb19a7c42d5a6639f3611/index.html
http://adevarul.ro/moldova/actualitate/televiziunea-comunistilor-nit-ramas-licenta-1_50aeb19a7c42d5a6639f3611/index.html

