
 

 1 

MASS-MEDIA ŞI ACTIVITATEA EDITORIALĂ 

MASS-MEDIA 
Constantin MARIN 

 

Mass-media reprezintă un atribut indispensabil al societăţii contemporane a Republicii 

Moldova. Vectorul general al evoluţiei lor cantitative sugerează că Moldova gravitează spre 

categoria ţărilor cu un nivel mediu de dezvoltare a mijloacelor de informare. Potrivit 

standardelor minimale, formulate de UNESCO pentru fiecare stat al comunităţii mondiale, la 

1000 de locuitori trebuie să revină cel puţin 100 de exemplare de ziare cotidiene, 50 de aparate 

de radio şi 20 de televizoare. Moldova corespunde acestui minimum necesar şi în mai multe 

cazuri îl depăşeşte. Astfel, la capitolul aparate de captare a emisiunilor televizate republica se 

apropie de nivelul mediu european (250 de televizoare la 1000 de locuitori). Indicele de 

asigurare cu aparate de radio (550 la 1000 de locuitori) depăşeşte mai bine de 10 ori cota 

minimală stabilită de UNESCO.  

Mass-media constituie o sursă de informare importantă pentru cetăţenii Republicii 

Moldova. Astfel, potrivit datelor Barometrului de Opinie Publică (BOP), realizat în perioada 

aprilie 2016 de Institutul de Politici Publice (IPP), televiziunea, inclusiv versiunea ei online, este 

cea mai importantă sursă de informare publică a oamenilor, aceasta fiind preferată de peste 80 la 

sută dintre respondenţi. Pe poziția a doua s-a situat internetul cu peste 42 %, urmat de  radio, 

inclusiv online – cu 26 la sută, și ziare - cu circa 9 %.  

Edificarea mass-media naţionale are în temei tradiţiile comunicării mediatice, 

cristalizate de-a lungul anilor în spaţiul istoric al Republicii Moldova. Acest proces, marcat de 

afluxuri şi refluxuri cantitative şi calitative, a fost jalonat de tendinţele generale de dezvoltare a 

jurnalismului şi, implicit, a mass-media europene. 

Jurnalismul, ca formă particulară de activitate umană focalizată asupra colectării, 

prelucrării şi difuzării informaţiei de interes public, s-a prefigurat în Europa cu începere din 

secolul al XVII-lea. În epoca respectivă acest domeniu a fost valorificat în exclusivitate de 

instituţiile de presa scrisă. Astfel în anul 1609, La Strasbourg şi Augsburg a fost editat primul 

ziar săptămânal european Aviso-Relation oder Zeitung. Ascensiunea cantitativă şi calitativă din 

următoarele două secole a presei scrise, reprezentată la început de ziare, iar mai apoi şi reviste, 

distinse prin periodicitate prestabilită şi un auditoriu în creştere, a fost însoțită în condiţiile 

progresului tehnico-ştiinţific de diversificarea mediilor de informare. În secolul al XX-lea ele s-

au dezvoltat pe dimensiunea audiovizualului, iar ulterior şi pe cea new media. Un itinerar similar, 

dar în coordonate temporare diferite şi cu o intensitate şi calitate particulare, a parcurs mass-

media din Republica Moldova. 



 

 2 

 

PRESA SCRISĂ 

Apariţia presei scrise în spaţiul istoric al Republicii Moldova ţine de secolul al XIX-lea. 

Acest proces s-a derulat pe două dimensiuni semnificative, ce gradual, dar inerent au alimentat 

tradiţiile mediilor de informare autohtone contemporane. Este vorba, pe de o parte, de 

jurnalismul din Principatul Moldovei, al cărei parte integrantă a fost teritoriul actual al 

Republicii Moldova, iar pe de alta parte, de presa editată în Basarabia, încorporată din anul 1812 

în Imperiul Rus. 

Jurnalismul Principatului Moldovei și cel din Basarabia în sec. al XIX-lea și 

începutul sec. XX. Prima prezenţă a presei scrise în acest spațiu istoric a fost atestată la finele 

secolului al XVIII-lea. E vorba de ziarul în limba franceză „Courier de Moldavie”, numărul de 

debut al căruia a apărut la 8 februarie 1790 la Iaşi. Editarea lui a fost iniţiată de mareşalul rus 

Grigore A. Potiomkin în toiul războiului ruso-turc (1787-1791). În total, lumina tiparului au 

văzut 5 numere. Fiecare dintre ele se deschidea cu stema veche a Moldovei - un cap de zimbru, 

împodobit cu o coroana regală. Publicaţia, axată pe evenimentele interne şi externe, a fost 

salutată de nobilimea locală. Drept dovadă serveşte oda în limba latină, intitulată Ad Moldaviae 

Cursorem ab incolis Jassyensibus – Către Curierul Moldovei de la locuitorii din Iaşi, ce a fost 

inserată în primul număr al ziarului. Tipăritura de referinţă, deşi în virtutea  limbii în care a fost 

editată şi a scurtei perioade de apariţie – până în aprilie 1790 – nu poate fi considerată prolog al 

jurnalismului din Principatul Moldovei, totuşi  a anunțat prefigurarea fenomenului mediatic 

indigen. 

Jurnalismul din Principatul Moldovei a fost iniţiat de scriitorul-iluminist Gheorghe 

Asachi (1788-1869). Lui îi revine meritul de a fi înrădăcinat tradiţia editării în acest areal 

geopolitic a ziarului ca tip de publicaţie periodică. Astfel la 1 iunie 1829 el, după editarea pe 6, 

10 şi 17 mai a unor numere de probă, intitulate „Novitale de la Armie”, a lansat numărul de 

debut al primului ziar politico-literar „Albina românească”. La 14 martie 1837 Asachi a 

inaugurat „Alăuta românească” în calitate de supliment la ziar. Prima publicaţie periodică s-a 

dovedit a fi longevivă – ea a apărut timp de 21 de ani. Asachi a fost de asemenea redactorul 

săptămânalului Icoana lumii ce avea în subtitlu menţiunea „Foaia pentru îndeletnicirea moldo-

românilor” (1840), al revistei literar-ştiinţifice „Spicuitorul moldo-român” (1841), iar după 

suspendarea „Albinei” - la ziarele „Gazeta de Moldavia” (1852-1858), „Patria”  (1858–1859) 

etc. Toate aceste publicaţii au fost subordonate crezului, formulat de Asachi în ultimul număr al 

„Albinei româneşti”: „a recăpăta cele negrijite în cursul unui veac, a paşi  împreună cu spiritul 

contemporan, a învie amorul amorţit al naţionalităţii, a răspândi în parte reflexul luminilor 

străine, a urmări cursul evenimentelor politice ce în zgîţieturile lumii împriurează şi preste 



 

 3 

ungherul pământului în care soarta ni-au aşezat, şi prin tratarea acestor multi-forme materii a 

contribui la dezvoltarea limbii noastre şi a deschide cariera literaturii născânde”.  

Revista, ca tip nou de publicaţie periodică, a fost înrădăcinată în spaţiul național prin 

străduinţa lui Mihail Kogălniceanu. Prima tentativă în acest sens el a făcut-o la suplimentul 

„Alăuta românească”, pe care a început să-l redacteze de la 1 iulie 1838, preluându-l de la 

Asachi. În ianuarie 1840 Kogălniceanu a conceput o publicaţie nouă – „Dacia literară”, această 

având drept obiectiv noile oportunităţi sociale şi culturale. Susţinută de Vasile Alecsandri, 

Constantin Negruzzi, Alexandru Donici, revista a îmbrăţişat o platformă editorială cu totul nouă: 

„Cât ceea ce se atinge de datoriile redacţiei, noi ne vom sili ca moralul să fie pururea pentru noi 

o tablă de legi şi scandalul o urâciune izgonită, - scria Kogălniceanu in articolul de program din 

primul număr al revistei. Critica noastră va fi nepărtinitoare: vom critica cartea, iar nu persoana. 

Vrăjmaşi ai arbitrarului, nu vom fi arbitrari în judecăţile noastre literare. Iubitori ai păcii, nu vom 

primi nici în foaia noastră discuţii ce ar putea să se schimbe în vrajbe. Literatura are trebuinţă de 

unire, iar nu de dezbinare...”. 

Astfel, în presa timpului se încetățenesc valorile jurnalismului autentic. Revista a 

abordat un spectru larg de probleme ce ţineau de istorie, literatură, folclor, traduceri, teatru, 

dramaturgie, limba literară etc. Paginile ei au găzduit nuvelele „Alexandru Lăpuşneanu” de C. 

Negruzzi, „Buchetiera de la Florenţa” de V. Alecsandri, numeroase fabule de A. Donici etc. În 

august 1840 revista este suspendată de către autorităţi sub pretextul fals al îndepărtării de 

obligaţiile asumate. 

Succesorii fideli al „Daciei literare” au fost revista „Propăşirea” (1844), iar ulterior, 

după evenimentele din anul 1848, când M. Kogălniceanu, V. Alecsandri, alţi camarazi de idei, s-

au retras în Bucovina, la Cernăuţi, ce făcea parte din Imperiul Habsburgic, şi ziarul lor 

„Bucovina” (1848-1850). Aceste publicaţii, în deosebi, „Propăşirea”, au popularizat ştiinţele 

exacte, cele morale şi politice, literatura autentică. „Propăşirea” a inserat “Cuvântul introductiv 

la cursul de istorie naţională” pe care M. Kogălniceanu l-a rostit pe 24 noiembrie 1843 în faţa 

studenţilor de la Academia Mihăileană. În această lucrare autorul a pledat cu pasiune pentru 

cunoaşterea istoriei naţionale, pentru că „faptele strămoşeşti, prin moştenire, devin şi ale 

noastre”. Alexandru Donici a fost prezent cu mai multe fabule. Tot el împreună cu Constantin 

Negruzzi au fost autorii traducerii lucrării lui Antioh Cantemir „Satira către mintea sa”. Cel mai 

fecund, însă, autor al revistei şi ziarului a fost Vasile Alecsandri care  a publicat numeroase 

doine, balade, “Istoria unui galben şi a unei parale” etc. „Propăşirea” s-a remarcat de asemenea 

prin critica literară şi publicistică axate respectiv pe valorile literaturii autentice şi progresul 

social. Acest fapt a şi cauzat interzicerea ei de către autorităţi.  



 

 4 

Un continuator fidel al cauzei revistei „Propăşirea” a fost Vasile Alecsandri care, în 

pofida cenzurii drastice, a reuşit să fondeze la Iaşi, după valul revoluţionar din 1848, revista 

„România literară” (1855), unul dintre cei mai străluciţi autori ai căreia a devenit Alecu Russo 

(el a publicat „Cântarea României”, „Amintirile” şi „Cugetările”). În aceiaşi perioada 

Kogălniceanu a obţinut dreptul de a edita ziarul Steaua Dunării (1855-1860, cu întreruperi). 

Noua publicaţie a fost catalogată de redactorul ei ca „jurnalul unirii”. Prin aceasta, menţiona 

Kogălniceanu în articolul-program, „(...) ea apară numai interesul vital al Patriei. Unirea 

principatelor este singurul mod în stare de a consolida naționalitatea românilor, de a le da 

demnitate, putere şi mijloace pentru a împlini misia lor...”.  

Contribuţii esenţiale în promovarea şi fortificarea jurnalismului din Principatul 

Moldovei revin lui Bogdan Petriceicu Hasdeu şi Mihai Eminescu. Hasdeu în perioada ieşeană de 

activitate şi-a dorit să renască în „Foiţa de istorie şi literatură” (1860) tradiţiile „Daciei 

literare”. În activitatea lui jurnalistică şi  publicistică ulterioară (la revistele „Din 

Moldova”(„Lumina”), 1862, „Arhiva istorică a României”, 1864, „Satirul”, 1866, ziarul politic, 

ştiinţific şi industrial „Traian”, 1869, transformat  în 1870 în revista „Columna lui Traian”) 

Hasdeu a validat pledoaria precursorilor săi pentru o literatură autentică, valorificarea creaţiei 

populare, reflectarea corectă a realităţii. 

Mihai Eminescu a debutat în presă la 25 februarie 1866 în numărul 6 al revistei Familia 

ce se edita la Pesta de către publicistul Iosif Vulcan. Mai târziu el a colaborat la Curierul de Iaşi 

în calitate de redactor-administrator şi corector (1876-1877), a muncit redactor la ziarul Timpul 

(1877-1883). Prin publicistica sa Eminescu a conferit strălucire jurnalismului naţional. Probabil, 

din aceste considerente, scriitorul Alexandru Vlăhuţă afirma ca „cele mai glorioase pagini în 

ziaristica română vor trebuie să fie căutate în cei şase ani de “salahorie” al marelui nostru poet, 

ani petrecuţi fără vacanţă şi fără odihnă în redacţia ziarului Timpul...”. 

Jurnalismul din Principatul Moldovei a întrunit toate tipurile de periodice cunoscute şi 

deja validate de presa europeană: ziare, reviste, calendare anuale, săptămânale, suplimente, 

almanahuri, buletine, foi de reclamă comercială. Presa timpului a polarizat atenţia publicului şi a 

reprezentat domeniul de aplicare a potenţialului intelectual al literaţilor, publiciştilor, 

transformându-se treptat într-o sursă de informare şi de dezbatere. În acest sens Mihail 

Kogălniceanu în studiul Jurnalismul românesc în 1855, publicat în revista România literară, 

nota: „Presa este ehul prelungit al graiului omenesc, este tribuna în care glasul mulţimii răsună 

până la marginile lumii civilizate; prin presă tot ce se face, tot ce se zice, tot ce  se descoperă în 

vreo parte a lumii se răspândeşte pe toată întinderea globului şi se face proprietatea omenirii 

întregi”.  



 

 5 

Presa scrisă din Principatul Moldovei, deși nu a avut un caracter de masă, prin 

coordonatele editoriale şi mesajul publicistic, direct sau indirect, a avut răsunet în procesul de 

edificare a jurnalismului din Basarabia secolului al XIX-lea. O probă în acest sens poate fi 

considerată revista „Contemporanul” (1881-1891) ce a apărut la Iaşi din iniţiativa unui grup de 

literaţi,  printre care și basarabeni refugiați în România – Constantin Dobrogeanu-Gherea, Victor 

Crăsescu, Ion Nădejde, Constantin Mille ş.a. Revista, în paginile ei cele mai relevante, a 

demonstrat atât ataşamentul faţă de tradiţiile valoroase ale presei ieşene, cât şi afinităţile 

remarcabile în abordarea problemelor sociale şi culturale. 

Spiritul, formatul, structura şi ritmurile de edificare a presei basarabene în sec. XIX au 

fost, totodată, sub incidenţa realităţilor social-politice în care s-a pomenit ţinutul după anexarea 

lui în anul 1812 la Imperiul Rus, şi, în particular, a politicilor ţariste de pauperizare spirituală şi 

deznaţionalizare a periferiilor etnice. Condiţiile respective au îngrădit accesul publicului local la 

presă, această ajungând în Basarabia cu întârziere în raport atât cu alte regiuni ale Rusiei, cât şi 

cu Principatul Moldovei. Presa ca instituţie socială a început a fi instituţionalizată în Basarabia 

abia în a doua jumătate a secolului al XIX-lea (cele două publicaţii atestate până atunci, una în 

1812, iar alta în 1827, au purtat un caracter efemer). Iniţial, ea a fost executată aproape în 

totalitate în limba rusă. Apariţia presei în limba română s-a produs mult mai târziu – la începutul 

secolului al XX-lea (în context, amintim că în anul 1842 a fost suspendată predarea în limba 

română în şcolile primare şi medii, iar în 1866 – studierea limbii române ca disciplină şcolară; în 

jumătatea a doua a secolului al XIX-lea în limba băştinaşilor se editau doar cărţile religioase şi 

cele mai importante documente oficiale, revista-monitor a Eparhiei din Chişinău, unele publicaţii 

de scurtă durata la Bolgrad, Ismail etc.). 

Prima şi cea mai longevivă publicaţie periodică din Basarabia apare pe 17 iulie 1854 – 

„Бессарабские областные ведомости” („Buletinul ţinutului basarabean”) (din 1873, în 

legătură cu modificarea statutului administrativ al Basarabiei, ziarul şi-a schimbat denumirea în 

„Бессарабские губернские ведомости” – „Buletinul gubernial basarabean”). Acest oficios al 

administraţiei ţariste  a apărut în limba rusă timp de 61 de ani, la început ca săptămânal, iar din 

anul 1902 – în calitate de cotidian. Publicaţia a fost destinată preponderent difuzării materialului 

oficial, compartimentul neoficial având o prestaţie nesemnificativă (în el au apărut, în special, 

din străduinţa publicistului şi criticului literar Gheorghe Gore, câteva studii despre creaţia 

populară orală, doine ale lui V. Alecsandri etc.).  

Ziarul „Бессарабские областные ведомости”,  timp de 13 ani de după lansare, a fost 

unica publicaţie în Basarabia. Abia la 1 iulie 1867 la Chişinău vede lumina tiparului cea de-a 

două publicaţie – revista bilingvă „Кишинёвские епархиальные ведомости” („Buletinul 

еparhial сhişinăuian”.  Editată până în anul 1917, publicaţia a purtat preponderent un caracter 



 

 6 

clerical, demonstrând suficientă reticenţă faţă de evenimentele laice. O excepţie remarcabilă a 

constituit prezentarea în numerele ei din anul 1868 a manualelor pedagogului-iluminist Ion. P. 

Doncev „Cursul primitiv de limbă română” şi „Abeceda română”.  

Acreditarea ideii de presă periodică în ţinut s-a produs lent, din cauza restricţiilor 

stabilite de regimul ţarist în domeniul accesului la presă. Primul ziar particular din Basarabia - 

„Бессарабский вестник” („Mesagerul Basarabiei”) – a fost editat în limba rusă în anul 1889. 

Proprietarul şi redactorul publicaţiei Elizaveta Sokolova scria in articolul program: „...nouă ne 

revine misiunea  de a fi pioneri ai creării gazetei în ţinutul alipit circa o sută de ani în urmă la 

Imperiul Rus, ţinut care până acum rămânea fără gazeta sa proprie”. Ziarul, anunţat drept 

cotidian social-politic şi literar de orientare burghezo-democratică, a încercat să reacţioneze la 

cele mai importante probleme cu care se confrunta Basarabia, făcând-o, preponderent, din 

perspectiva vorbitorilor de limbă rusă. Ziarul a încetat să apară în 1898.  

În ultimul deceniu al secolului al XIX-lea şi în următorii ani s-a atestat un reviriment al 

presei scrise din Basarabia. Potrivit unor calcule, anual în această perioada apăreau în jurul la 20 

de titluri de publicaţii periodice, majoritatea dintre ele fiind editate în limba rusă. Între acestea se 

numărau publicaţiile generaliste social-politice „Бессарабец” („Basarabeanul”, 1897–1906), 

„Бессарабская газета” („Ziarul basarabean”, 1903–1909), „Бессарабская жизнь” („Viaţa 

basarabeană”, 1904–1918), „Приднестровский край” („Plai nistrean”, 1906), „Друг”/ 

„Друг Бессарабии”/„Наш друг”(„Prieten”/„Prietenul Basarabiei”/„Prietenul nostru”, 1911–

1914); publicaţiile specializate: în materie economică – „Бессарабское сельское хозяйство” 

(„Agricultura basarabeană”, 1908–1917), „Бессарабский торгово-промышленный 

посредник” („Intermediarul basarabean de comerţ şi industrie”, 1911–1912), cele de 

publicitate – „Бессарабская рекламная газета” („Ziarul basarabean de publicitate”, 1912), 

de satiră şi umor – „Бессарабский бич” („Biciul basarabean”, 1913) etc. Tot atunci într-o serie 

de localităţi au apărut primele ziare locale. Între anii 1900-1917 la Bender au fost editate 16 

ziare, la Bălţi – 8, la Orhei – 4, la Soroca – 3 etc. Firește, publicaţiile respective confereau 

peisajului presei basarabene o anumită diversitate, chiar dacă puţine dintre ele supravieţuiau mai 

mult de 1-2 ani. 

La 24 mai 1906 a fost inaugurat ziarul „Basarabia” – prima publicaţie periodică de 

limbă română din ţinut. La editarea lui au participat redactorul Emanuil Gavriliţă, omul politic, 

scriitorul şi publicistul Constantin Stere, pe atunci profesor universitar la Iaşi. Tipografia, 

procurată cu suportul lui C. Stere, avea în dotare doar caractere de litere chirilice, motiv din care 

doar titlul publicaţiei era cules cu caractere latine. „Odată cu ieşirea gazetei moldoveneşti se va 

forma şi cugetarea moldovenească, adică gândirea în limba noastră”, se menţiona în articolul 

„Folosul gazetei moldoveneşti”. Ziarul din start a devenit cronicarul şi mesagerul evenimentelor 



 

 7 

revoluţionare din 1905-1907 din Rusia. Semnificativă în acest sens a fost publicarea poeziei lui 

G. Coşbuc „Noi vrem pământ!”. În lista altor pledoarii ale ziarului se numărau obţinerea 

libertăţilor politice şi celor civile, inclusiv, a libertăţii presei, orientarea spirituală a basarabenilor 

spre fraţii lor de peste Prut. Ziarul a publicat „Cântarea României” de A. Russo, „Doina” lui M. 

Eminescu, „Deşteptă-te, române!” de A. Mureşanu, „Cuvânt introductiv la cursul de istorie 

naţională” de M. Kogălniceanu, „Deşteptarea României” şi „Pohod na Sibir” de V. Alecsandri 

etc. – lucrări preluate din presa timpului, editată în Principatul Moldovei, precum şi din cea de 

după Unirea din 1859. La Basarabia a debutat Alexie Mateevici cu articolul Chestiunea 

preoţească, tot aici publicându-i-se şi povestirea Toamna, iar ulterior poeziile Cântecul zorilor, 

Ţara, Ţăranii ş.a. Printre autorii publicaţiei s-au numărat Tudose Roman, Pantelimon Halipa etc. 

La mai puţin de un după lansare, pe 11 martie 1907, gazeta a fost interzisă. În 1931 a fost făcută 

o tentativă de a eterniza ziarul şi iniţiatorul lui Emanuil Gavriliţă, instalându-se o placă 

comemorativă pe clădirea unde se afla redacţia (str. Armenească, 30). 

Continuatorul acestei publicaţii a fost săptămânalul Viaţa Basarabiei, primul număr al 

căruia a văzut lumina tiparului pe 22 aprilie 1907 (redactor Alecu Nour, colaboratorul 

Basarabiei). Această publicaţie a avut o soartă şi mai scurtă – au apărut doar 7 numere, fiind 

suprimată pe motiv că opta pentru unirea Basarabiei cu România. Viaţa Basarabiei a aplicat atât 

caracterele de litere latine, cât şi cele chirilice: “cu buchii româneşti pentru acei care ştiu a ceti 

româneşte” şi “aceleaşi ştiri şi veşti prefăcute pe limba mai uşoară şi care este tipărită cu buchii 

ruseşti pentru săteni”. 

În acelaşi an şi în perioada imediat următoarea au fost editate şi un şir de alte publicaţii 

în limba română: ziarul „Moldovanul” (1907-1908), revista „Luminătorul” (1908-1944), „Făclia 

Ţării” (1912), „Glasul Basarabiei” (1913-1914), revista şi ziarul „Cuvânt moldovenesc” (1913-

1920) etc. Ultimele două  ediţii periodice, animate de editorul N. Alexandri, redactorii Pan. 

Halipa, Simion Murafa, i-au avut colaboratori pe I. Pelivan, M. Ciachir, Gh. Stârcea, T. Inculeţ. 

Сel mai prolific an în destinele presei basarabene din primele două decenii ale secolului 

trecut s-a dovedit 1917. Numărul publicațiilor a depăşit cifra de 70, inclusiv 13 în limba română. 

Ele aveau un spectru politic destul de variat: unele susţineau vechile rânduieli sociale, altele 

promovau platforma bolşevică, iar ziarele de limbă română în marea lor parte pledau pentru 

eliberarea naţională. Este sugestiv faptul că tradiționala tipăritură – „Бессарабские губернские 

ведомости”, în al 62 an de apariţie, adică în februarie 1917, şi-a schimbat denumirea în 

„Свободная Бессарабия” („Basarabia liberă”). În anul de referinţă consiliile de deputați ai 

muncitorilor şi soldaţilor din diferite centre administrative ale Basarabiei au început să editeze 

ziare în limba rusă, intitulate „Известия совета рабочих и солдатских депутатов” („Veştile 

sovietului de deputaţi ai muncitorilor şi soldaţilor”). La Chişinău un ziar de acest fel a apărut din 



 

 8 

mai până în decembrie 1917. El este catalogat de unii cercetători drept prima publicație sovietică 

din spaţiul basarabean – promotoarea instaurării în ţinut a Puterii Sovietice. Concomitent s-au 

editat circa zece publicaţii ale trupelor militare ruse, aflate pe Frontul Român. 

În aprilie 1917, ziarul Cuvânt moldovenesc, editat la Chişinău de pe 1 ianuarie 1914 în 

calitate de supliment la revista cu acelaşi titlu, devine organ de presă  al Partidului Naţional 

Moldovenesc. Colaboratorii ei principali au fost Alexie Mateevici, Ion Pelivan, Vasile Harea, 

Gheorghe Năstase, Ion Buzdugan. Publicaţia, în pledoaria ei pentru emanciparea naţională, a 

inserat rezoluţii, apeluri, declaraţii adoptate în primăvara anului 1917 care exprimau dezideratele 

naţionale ale basarabenilor, lupta pentru autonomia Basarabiei şi crearea Sfatului Ţării. Ştefan 

Ciobanu, istoric literar şi profesor universitar, la acea vreme – colaborator la publicaţia de 

referinţă, nota: “N-a fost chestiune, mai mult sau mai puţin importantă, ce privea viaţa românilor 

basarabeni care să nu fi fost atinsă de Cuvânt moldovenesc”. 

La 24 noiembrie 1917 a fost începută editarea ziarului Statul Ţării, oficios al Sfatului 

Ţării, organ suprem legislativ reprezentativ al Basarabiei, constituit la 20 octombrie 1917. El a 

fost editat în limbile română cu caractere chirilice (din aprilie 1918 – cu caractere latine) şi rusă, 

Publicaţia a reflectat formarea Republicii Populare Moldoveneşti, ulterior a Republicii 

Democratice Moldoveneşti, Actul Unirii. În ziar au fost publicate stenogramele şedinţelor 

Sfatului Ţării. Printre colaboratorii ziarului au fost Ştefan Ciobanu, Tudor Panfile, Nichifor 

Crainic, Mihail Sadoveanu, Pan Halipa ş.a. După dizolvarea Sfatului Ţării prin decret regal 

apariţia lui a fost suspendată din 2 ianuarie 1921. 

Presa periodică din ţinut a intrat într-o nouă etapă de dezvoltare după Unirea Basarabiei 

cu România (27 martie 1918). În primii zece ani de după unire în ţinut au apărut 6 cotidiene, 

dintre care trei în limba rusă se editau la Chişinău: „Бессарабия” („Basarabia”, 1919–1923), 

„Бессарабская почта” („Poşta basarabeană”, 1922–1924), „Бессарабская мысль” 

(„Gândul basarabean”), ce ulterior şi-a schimbat denumirea în „Бессарабская жизнь” („Viaţa 

basarabeană”, 1924), unul – la Bucureşti („Наша речь”/„Graiul nostru”) şi  două ziare 

cotidiene în limba română – „Cuvânt moldovenesc” (1919 – 1921) şi „Dreptatea” (1920 – 

1924). Această stare a presei cotidiene l-a îndemnat pe observatorul ei de epocă Constantin Mâţu 

în chiar titlul studiului apărut în anul 1930 la Chişinău să caracterizeze presa de limbă română 

din Basarabia ca o necesitate desconsiderată.  

Între anii 1918-1940 insuficienţa cotidienelor de limbă română a fost compensată parţial 

de alte categorii de presă, în multe cazuri cu statut de pionierat pentru Basarabia. Este vorba, 

întâi de toate,  de presa formaţiunilor politice: Partidul Naţional-Ţărănesc a editat ziarul Viaţa 

Basarabiei, 1921-1924, Partidul Naţional-Liberal – ziarul Dreptatea, 1920-1924, Partidul 

Naţional Român – Gazeta Basarabiei, 1923. În alt context e de menţionat faptul că presa de 



 

 9 

partid a fost valorificată de asemenea de unele formaţiuni politice, aflate în afara legii. Astfel 

organizaţiile de bolşevici şi cele ale tineretului comunist au desfăşurat o activitate ilegală, 

editând ziarele „Бессарабский большевик” („Bolşevicul basarabean”), „Бессарабский 

коммунист” („Comunistul basarabean”), „Bolşevicul basarabean”, „Юный коммунар” 

(„Tânărul comunard”), „Молодой большевик” („Tânărul bolşevic”), „Красное знамя” 

(„Steagul roşu”) etc., mai toate fiind de expresie rusă.  

O altă  categorie de presă a fost cea specializată. Ea a vizat diferite categorii de cititori: 

femeile („Mişcarea feministă”, 1933), elevii, liceenii şi studenţii („Vulturul Basarabiei” 1918, 

„Ghidul neamului”, 1923-1938, „Studentul”, 1928-1932, „Graiul nostru”, 1926-1932 etc.), 

breslele profesionale („Furnica”, 1918, „Apicultorul”, 1920,  „Cuvântul săteanului”, 1922, 

„Foaia plugarilor”, 1922, „Comerţul Basarabiei”, 1923, „Funcţionarul”, 1926-1930, 

„Monitorul viticol”, 1932, „Justiţia Basarabiei”, 1935, „Chişinăul medical”, 1939,  numeroase 

buletine ale camerelor de comerţ etc.). În această categorie de presă s-a distins cea pedagogică, 

deosebit de longevivă – pedagogii din Soroca au editat între anii 1923-1940 ziarul  

„Solidaritatea”, iar cei din Cetatea Albă – „Cultura poporului”, 1930-1934, 1939-1940. Un 

fenomen inovator l-a constituit de asemenea editarea ziarelor locale: la Orhei – „Frăţia 

românească”, 1918-1923, „Speranţa”, 1935-1940, la Bălţi – „Unirea”, 1919-1920, la Soroca – 

„Basarabia de Sus”, 1921-1922, la Cahul – „Năzuinţa”,1933-1937,  la Hotin – „Deşteptarea”, 

1932, etc. 

În Basarabia interbelică au apărut un număr important de publicaţii periodice alolingve. 

Cel mai consistent segment a fost constituit din tipăriturile în limba rusă. Alături de cele deja 

amintite în diferiţi ani au apărut: „Голос Кишинёва” („Glasul Chişinăului”, 1919), „Кишинёв-

спорт” („Chişinău-sport”, 1921), „Голос народа” („Glasul poporului”, 1922), „Gazeta Bej” 

(1923), „Gazeta-Lej” (1923, 1932), „Голос” („Glasul”, 1924), „Кишинёвские новости” („Nou-

tăţile chişinăuiene”, 1925), „Кишинёвский листок” („Foaie chişinăuiană”, 1929), „Голос 

Бессарабии” („Glasul Basarabiei”, 1929) etc., în limba germană („Deutsche Zeitung 

Bassarabiens” – „Gazeta germană a Basarabiei”, 1919–1928), în idiş („Das Besaraber Leben” – 

„Viaţa Basarabiei”, 1918– 1940), ediţii bilingve: franco-române – „La vérité – Adevărul”, 

germano-române – „Der Morgen–Dimineaţa” etc.  

Parte integrantă a presei interbelice basarabene au fost revistele literare şi publicaţiile 

religioase. Prima categorie a fost reprezentată de „Viaţa Basarabiei” (1932–1940), „Cuget 

moldovenesc” (1932–1937), „Doina Basarabiei” (1929– 1931), „Curierul literar” (1933), 

„Itinerar” (1938–1940) etc. Alături de cea mai longevivă revistă cu caracter religios 

„Luminătorul” (1908–1944), au apărut şi alte publicaţii: „Misionarul” (1929–1944), „Raza” 

(1931–1938), „Credinţa noastră” (1936–1937) etc.  



 

 10 

Peisajul publicaţiilor periodice basarabene interbelice, diversitatea tematică şi de gen, în 

pofida dimensiunilor vulnerabile remarcate şi restricţiilor comune pentru întreaga Românie din 

acea perioadă, oferă argumente ce ilustrează tentativa de a valorifica principiile libertăţii presei. 

Publicaţiile basarabene interbelice au fost suprimate după 28 iunie 1940, odată cu încorporarea 

ţinutului în componenţa URSS. 

În timpul celui de-al doilea război mondial, în Basarabia, reintrată în componenţa 

României, a fost reluată editarea mai multor publicaţii periodice interbelice. Astfel între anii 

1941-1944 au apărut duplexul Chişinău-Bucureşti „Basarabia”, calificat drept ziarul noii vieţi 

româneşti, duplexul Bălţi-Iaşi „Cuget moldovenesc”, foaia lunară a Societăţii Culturale 

Naţionale “George Enescu”, gazeta săptămânală a conştiinţei româneşti din Basarabia „Raza”, 

revista Viaţa Basarabiei, editată la Bucureşti între 1941-1944, ziarul „Basarabia” cu suplimentul 

Basarabia literară, editat între 1942-1944 la Chişinău şi Bucureşti, revistele religioase 

„Luminătorul” şi „Misionarul”. Totodată au fost inaugurate un şir de publicaţii noi („Glasul 

Nistrului”, gazeta moldovenilor dintre Nistru şi Bug, 1941-1944, Tiraspol - Odessa etc.). În anul 

1944, după reinstaurarea puterii sovietice, aceste publicaţii îşi încetează activitatea. 

Publicaţiile periodice din RASSM şi RSSM. Prima publicaţie periodică naţională ce a  

apărut în condiţiile instaurării orânduirii social-politice sovietice a fost ziarul „Plugarul roş”. 

Numărul lui de debut a fost editat pe 1 mai 1924 la Odessa de către secţia moldovenească a 

comitetului gubernial Odessa al Partidului Comunist (bolşevic) din Ucraina. Publicaţia era 

adresată moldovenilor din stânga Nistrului şi avea în obiectiv crearea Republicii Autonome 

Sovietice Socialiste Moldoveneşti (RASSM). De pe 16 septembrie 1925 apare şi versiunea ei 

ucraineană – „Червонii Oрач”, ulterior „Социалистична Молдавия” („Moldova Socialistă”) 

(din 1933 – redacţiile ziarelor sunt separate).  Din decembrie 1924 ziarul s-a editat la Balta, mai 

târziu, din 1929 - la Tiraspol, iar mai apoi, în perioada războiului – la Moscova şi Soroca. Din 

1944 el apare la Chişinău. În anul 1930 „Plugarul roş” este redenumit în „Moldova Socialistă”. 

Sub această denumire el va apare până în august 1990.  

„Plugarul roş”/„Moldova Socialistă” a format nucleul presei de partid şi sovietice a 

RASSM. Sistemul  acesteia a cuprins publicaţiile specializate (ziarul „Comsomolistul 

Moldovei”,1930, revista pentru copii „Scânteia Leninistă”, 1930, revista „Moldova Literară”, 

1929 (din 1931 – „Okteabriu in Moldova”, iar din 1932 – „Octombrie”), „Pentru cărturărie 

delaolaltă”, 1931, „Gazeta Literară”, 1932, „Osoaviahim la pază”,1932), ziarele raionale şi 

cele de tiraj. Prima gazetă locală a apărut pe 20 iunie 1930 în Camenca sub denumirea „Drumul 

Leninist”, după care ziare similare au fost create în toate centrele raionale: „Năvălirea 

Socialistă” – la Grigoriopol, „Colectivistul Pridnestrean” – la Slobozia, „Lupta Leninistă”- la 

Dubăsari etc. Ele constituiau organe de presă ale comitetelor raionale ale partidului comunist. 



 

 11 

Ziarele de tiraj au fost create în cadrul diferitor unităţi economice. Astfel către primăvara anului 

1934 în RASSM apăreau 23 de ziare ale secţiilor politice ale staţiilor de maşini şi tractoare. De 

menţionat, că o bună parte dintre publicaţiile periodice au fost editate în limba ucraineană. 

Presa naţională din  RASSM a început să fie editată, după cum se menţiona într-o 

decizie de partid, „în limba moldovenească cu caractere de litere ruseşti” ca o condiţie de anulare 

a influenţei limbii române. În consecinţă, limbajul presei a fost unul degradant şi artificial. Între 

anii 1931-1937, treptat, întreaga presă a aplicat grafia latină, fapt ce a condus la revitalizarea 

fondului ei lexical şi la exprimarea coerentă. Din 1938 presa revine la grafia chirilică.  

Publicaţiile periodice din  RASSM, concepute, în conformitate cu deciziile congresului 

al XII-lea al Partidului Comunist (bolşevic) din Rusia (1923), drept instrumente pentru 

promovarea în rândurile minorităţilor naţionale a ideologiei comuniste,   au funcţionat în toţi anii 

de existenţă în tiparele presei de partid şi sovietice. În diferiţi ani în RASSM au apărut circa 50 

de gazete republicane, judeţene, orăşeneşti şi raionale cu un tiraj de 200 mii de exemplare, 3 

reviste. 

În anul 1940, în procesul formării Republicii Sovietice Socialiste Moldoveneşti 

(RSSM), acţiunea publicaţiilor periodice centrale din fosta RASSM s-a extins asupra  teritoriilor 

basarabene incluse în noua formaţiune statală, iar centrul editorial al presei se mută de la 

Tiraspol la Chişinău, capitala RSSM. Astfel la 27 septembrie 1940 ziarul „Moldova Socialistă”  

este transformat în organul central de presă al CC al PC(b) al RSSM. Acelaşi statut îl capătă şi 

varianta lui ucraineana, substituită imediat prin cea rusă - „Советская Молдавия” (”Moldova 

Sovietică”). Tirajul lor brusc este sporit până la 200 de mii de exemplare. Ziarul destinat 

tineretului – „Comsomolistul Moldovei”, dublat şi în limba rusă, a devenit organul de presă al 

CC al Uniunii Tineretului Comunist din Moldova. A fost iniţiată o publicaţie nouă – „Schimbul 

leninist”, adresată adolescenţilor, care de asemenea a fost bilingvă. La 30 iunie a apărut ziarul 

„Бессарабская правда” (Adevărul basarabean). A continuat editarea revistelor specializate 

„Scânteia leninistă”, „Octombrie” etc. În anul 1940 comitetele judeţene de partid împreună cu 

organele executive din noile structuri administrativ-teritoriale, create în fostul ţinut basarabean, 

au fondat ziare locale (la Cahul – „Сталинская победа” („Victoria stalinistă”), la Soroca – 

„Steagul roşu”, la Orhei – „Puterea Sovietelor” etc.). Pe 10 februarie 1941, la prima sesiune a 

Sovietului Suprem al RSSM, a fost adoptată legea cu privire la introducerea în teritoriile 

basarabene a scrisului în baza grafiei chirilice. 

În anii de război 1941-1944 presa RSSM practic şi-a suspendat activitatea. În această 

perioadă a continuat să apară doar ziarul „Moldova Socialistă”. Până în decembrie 1942, 

denumită „Pentru Moldova Sovietică”, ea a fost editată pe front şi a avut dimensiunile unei 

gazete militare de tiraj. Începând cu data de 25 decembrie 1942, ea a revenit la titlul „Moldova 



 

 12 

Socialistă” şi a fost editată la Moscova până în anul 1944. Colaboratori ai ziarului pe acea vreme 

au fost scriitorii Emilian Bucov, Ion Canna, Bogdan Istru, David Vetrov. 

Istoria postbelică a presei din RSSM începe în anul 1944, la Soroca, unde în lunile 

martie-august a fost reluată editarea principalelor publicaţii periodice de până la război. Este 

vorba de „Moldova Socialistă”, „Советская Молдавия”, „Tânărul leninist”. Ulterior redacţiile 

ziarelor centrale au fost transferate la Chişinău, în centrele judeţene au fost relansate ziarele 

bilingve locale, secţiile politice din cadrul staţiilor de maşini şi tractoare au reluat editarea 

ziarelor de tiraj. Treptat, a fost recuperată presa specializată antebelică. În anul 1945 a fost 

fondată o nouă publicaţie periodică „Ţăranul Sovietic” – organ central al CC al Partidului 

Comunist al Moldovei. Către începutul anului 1951 în RSSM au fost înregistrate 180 de titluri de 

ziare cu un tiraj total per ediţie de 500 de mii de exemplare, 12 reviste cu un tiraj anual de circa 

un milion de exemplare.  

Presa din RSSM, expusă unei cenzuri drastice, a fost încorsetată în mişcarea generală de 

făurire a socialismului. În anii postbelici ea a reprezentat, în temei, un organism osificat, astfel că 

din punct de vedere structural presa RSSM a rămas aproape intactă în deceniile următoare. Noile 

apariţii editoriale din anii 50-80  au constituit din această perspectivă mai curând excepţii fericite 

decât o manifestare constantă a iniţiativei în câmpul mediatic. Astfel, în 1954 a apărut ziarul 

„Învăţătorul Moldovei”, succedat în 1956 de bisăptămânalul „Cultura Moldovei”, editat în 

comun de ministerele culturii şi învăţământului. În anul 1965 ediţia şi-a schimbat denumirea – 

„Cultura”, iar în anul 1977 în locul acestei publicaţii au apărut două noi – „Literatura şi Arta” şi 

„Învăţământul Public” (ultimul ziar din anul 1985 apare sub denumirea „Făclia”). În 1954 au 

fost lichidate ziarele staţiilor de maşini şi tractoare. Curând ele au fost substituite de ziarele de 

tiraj din colhozuri (în anul 1957 numărul lor a  atins cifra de 100). În anul 1957 a fost lansată 

revista social-politică şi literar-artistică „Femeia Moldovei”. Tot atunci a apărut şi publicaţia 

bilingvă „Chişinău. Gazetă de seară” – organ de presă al comitetului orășenesc de partid şi 

consiliului orășenesc al deputaților. În 1966 a fost inaugurată revista „Moldova”. 

În această perioadă mai multe publicaţii şi-au modificat denumirile. Astfel ziarul CC al 

PCM „Ţăranul Sovietic” de la 1 august 1956 a devenit „Colhoznicul Moldovei” (în 1959 este 

suspendată ca fiind nerentabilă şi reluată, sub o nouă denumire – „Viaţa Satului” – în 1969). În 

1957 revista literară „Octombrie” este rebotezată în „Nistru” (în 1988 a fost intitulată 

„Basarabia”). Până în anul 1985, în temei, în RSSM s-au editat 13 ziare republicane, 81 de 

publicaţii orăşeneşti şi raionale, 95 – de tiraj, peste 50 de reviste. Ele au format segmentul de 

presă scrisă în sistemul de informare şi propagandă, existent până atunci în RSSM. 

Presa din RSSM a constituit domeniul de acces exclusiv al Partidului Comunist al 

Moldovei, al autorităţilor legislative şi executive centrale şi locale, al formaţiunilor şi 



 

 13 

organizaţiilor afiliate unicei ideologii legale – celei comuniste. Asemenea practică rezulta din 

esenţa şi spiritul statului-partid totalitar, iar ulterior – şi a celui autoritar. În consecinţă, vectorul 

de dezvoltare a presei, statutul, mesajul şi sursele de finanţare, fiind prerogative absolute ale 

organelor de partid, au fost rigide şi doctrinare. Puritatea lor ideologică era vegheată de 

instituţiile abilitate să asigure cenzura mediilor de informare. 

După anul 1985, când a fost declanșată restructurarea vieţii social-politice, economice şi 

spirituale, se atestă o anume liberalizare şi dinamizare în câmpul presei scrise. Este vorba, întâi 

de toate, de faptul că presa a înregistrat creşteri spectaculoase de tiraje. Asta din motivul că ea a 

suscitat interesul cititorilor prin abordarea mai multor teme, interzise anterior: represaliile 

politice, deportarea ţăranilor, foametea din anii 1946-1947, istoria neamului, limba maternă, 

trecerea de la alfabetul chirilic la cel latin etc. În februarie 1989 a apărut primul număr al  

revistei săptămânale „Glasul” (din anul 1991 „Glasul naţiunii”) – premieră absolută a iniţiativei 

private în domeniul presei din istoria generală a RSSM. Revista a fost de asemenea pionierul 

aplicării grafiei latine în presa scrisă postbelică, anticipând legiferarea ei ulterioară. Ziarul a fost 

patronat moral de scriitorul Ion Druţă şi a fost redactat de scriitorii Ion Vatamanu, Leonida Lari 

şi jurnalistul Vasile Năstase. Primele două numere ale publicaţiei au fost editate la Vilnius, 

Lituania, apoi – la Chişinău.  

Excluderea articolului 6 din Constituţia Sovietică, prin care se legifera rolul conducător 

al partidului comunist, a anunţat începutul anulării monopolului lui în domeniul mass-media. În 

raport cu presa scrisă aceasta s-a manifestat în renunţarea masivă a ziarelor existente la statutul 

de organe de presă ale PC şi la sloganul tradiţional „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!”. În anul 

1990 astfel au procedat „Moldova Socialistă”, „Viaţa satului”, ziarele raionale. Tot atunci s-a 

atestat modificarea titlurilor de ziare (multe publicaţii au renunţat la denumirile moştenite din 

perioada sovietică). Astfel „Moldova Socialistă” a devenit „Moldova Suverană”, „Tinerimea 

Moldovei” – „Tineretul Moldovei”, „Scânteia Leninistă” – „Noi”, „Tânărul Leninist” – 

„Florile Dalbe” etc. Cu acest prilej ziarele au început să apară în serii noi.  În anul 1990 în 

RSSM formaţiunile politice existente au căpătat dreptul de a-şi edita propriile ziare. PC al 

Moldovei, rămas fără organe de presă, a început să editeze ziarul „Cuvântul” (1990-1991), 

Frontul Popular Creştin Democrat – ziarul „Ţara”, social-democraţii – „Republica”. Toate 

aceste iniţiative au conferit dimensiuni inedite presei scrise din RSSM în ultimul ei an de 

existenţă şi au constituit prologul reformării mass-media în condiţiile independenţei statale a 

Republicii Moldova. 

Presa scrisă a Republicii Moldova. Fenomenul presei scrise în noua etapă de evoluţie a 

obţinut dimensiuni cantitative şi calitative noi.  Vectorul celor cantitative relevă explozia de la 

mijlocul anilor 90, dar și declinul major ulterior al presei tipărite și migrarea ei în spațiul online. 



 

 14 

În 1991 în Republica Moldova se editau circa 200 de ziare şi reviste, în anul 1997 – 460, în anul 

2000 – 180, în 2016 numărul lor s-a înjumătățit. Pe parcursul acestei perioade ele au constituit un 

conglomerat de publicaţii de stat, de partid, comerciale şi necomerciale. Caracterul flotant al 

dimensiunilor cantitative ale presei scrise a fost determinat de multiple cauze, inclusiv de 

retragerea din câmpul presei scrise a mai multor actanți (stat, partide), de dificultăţile de ordin 

financiar, incapacitatea presei scrise de a se racorda condiţiilor economiei de piaţă și de a ține 

piept concurenței puternice din partea televiziunii și a internetului. 

Piaţa presei scrise din Republica Moldova este relativ tânără. Mai bine de 50 la sută din 

publicaţiile periodice au apărut în ultimul deceniu. Tirajele lor oscilează în jurul la 100 de 

exemplare pentru buletinele şi revistele trimestriale şi bianuale, între 500 şi 25 de mii de 

exemplare pentru săptămânale şi între 3-9 mii de exemplare pentru cotidiene. 

Evoluţiile calitative ale presei scrise de la 1991 încoace au fost marcate de câteva 

tendinţe relevante: etatizare / deetatizare, pluralism politic, iniţiativă privată, diversificare.  

Etatizarea în câmpul presei scrise autohtone a însemnat, în temei, trecerea în 

proprietatea sau gestiunea de stat a patrimoniului informaţional al fostului partid de 

guvernământ. Acest proces a fost declanşat la începutul anii 90. Atunci statul deţinea circa 40 la 

sută din publicații, inclusiv cele centrale („Monitorul Oficial al Republicii Moldova”, „Moldova 

Suverană”, „Nezavisimaia Moldova”, de toate ziarele raionale, de un şir de publicaţii 

specializate. Tentativa acestora de a ieşi de sub controlul autorităţilor publice era curmată, în 

special, pe cale financiară. Sugestivă în acest sens a fost soarta ziarului „Sfatul ţării” (redactor - 

Nicolae Misail). Fondat pe 27 august 1990 ca organ al Sovietului Suprem al RSSM 

(parlamentul), ziarul a încercat să renunţe la practicile jurnalistice anterioare de a fi un simplu 

multiplicator al deciziilor fondatorului şi a căutat să ofere publicului informaţia la zi, să respecte 

pluralitatea de opinii. Din această cauză el a fost supus presiunii financiare. În consecinţă, în luna 

iulie 1993 ziarul „Sfatul ţării” şi-a încetat apariţia. În scurt timp publicaţia a fost reanimată, 

numindu-i-se un alt redactor. În semn de protest, colectivul redacţiei a demisionat  în bloc. Pe 17 

mai 1994 Legislativul l-a suspendat definitiv. Un comportament similar faţă de presă a fost 

adoptat  de toate guvernările ce s-au succedat pe parcursul ultimului deceniu al secolului trecut, 

indiferent de preferinţele lor politice.  

Etatizarea presei din aa. ’90 a fost consimţită tacit de un număr important de redactori şi 

jurnalişti. În condiţiile statului-partid din RSSM presa niciodată n-a fost concepută ca o afacere 

sau ca o întreprindere autogestionară. Planificarea centralizată prevedea resursele financiare 

necesare pentru funcţionarea ei, iar redacțiilor le revenea misiunea  să valorifice în modul 

prestabilit resursele alocate. În noile condiţii, jurnaliştii, deşi din start au optat pentru o economie 

de piaţă, s-au dovedit inapţi ei înşişi să activeze pe potriva pledoariilor lor. În asemenea 



 

 15 

circumstanţe colectivele redacţionale au putut face diferite opţiuni: una, dificilă, dar şi onorabilă 

– să se adapteze la regulile economiei de piaţă şi, înfruntând dificultăţile inerente, să-şi 

dobândească libertatea şi independenţa nu doar economică, ci şi politică, profesională. Alta, mai 

uşoară, mai ademenitoare, dar vicioasă şi primejdioasă – să accepte vechile reguli de funcţionare, 

sacrificând libertatea presei. Mass-media etatizate,  în mare parte, au preferat la timpul respectiv, 

cea de-a doua perspectivă. Un exemplu concludent în acest sens a oferit ziarul guvernamental 

„Moldova Suverană”. Pe la mijlocul aa. ’90 această publicaţie şi-a declarat independenţa faţă de 

fondatorul ei, Guvernul Republicii Moldova, pe motiv că acesta nu-şi onora obligaţiile 

financiare. În calitate de ziar independent „Moldova Suverană” a supravieţuit atunci ceva mai 

mult de 24 de ore. Guvernul în acel răstimp a virat pe contul ziarului banii necesari şi ziarul a 

renunţat la declaraţia de independenţă. Deşi la timpul respectiv iniţiativa ziarului a fost tratată de 

observatorii locali ca un semnal al declanşării procesului de deetatizare a presei, ea, în esenţă, s-a 

dovedit a fi un gest banal de presiune asupra fondatorului. 

La începutul anilor 2000 în Moldova s-a prefigurat procesul de deetatizare a presei, 

autorităţile publice abandonând  treptat câmpul comunicaţional. În mai-iunie 2005 Guvernul 

Republicii Moldova a renunţat oficial la calitatea lui de fondator al ziarelor „Moldova 

Suverană”, „Независимая Молдова”, ele devenind, în acest sens, independente. Autorităţile 

locale, la rândul lor, şi-au anulat calitatea de fondator al ziarelor locale care, în scurt timp, au 

falimentat. Statul a continuat să finanţeze  mai multe publicaţii specializate, în particular, cele 

adresate copiilor şi adolescenţilor (revistele „Noi”, „Clipa Siderală”, „Alunelul”, ziarul „Florile 

Dalbe” etc.). Ulterior s-a produs revirimentul presei locale oficiale, autorităţile publice 

subvenţionând o serie de publicaţii periodice raionale. Revitalizarea segmentului respectiv de 

presă, însă, a purtat un caracter temporar și ocazional.  

În ultimul deceniu al secolului trecut presa de partid a constituit o constantă în câmpul 

mediatic din Republica Moldova. Creşterea fără precedent a numărului de formaţiuni politice în 

prima jumătate a anilor ’90 (peste 50) a fost însoţită de proliferarea presei de partid. Astfel, în 

anul apariţiei ziarului Frontului Popular din Moldova „Ţara” (1990), au fost lansate publicaţia 

Partidului Social - Democrat „Republica”, ziarul Partidului Comunist „Cuvântul”. În 1993, pe 

arena presei debutează Partidul Socialist cu tipăritura „Dreptatea”, Congresul Intelectualităţii 

(ulterior Partidul Forţelor Democratice) lansează „Mesagerul”, Partidul Democrat Agrar din 

Moldova – „Pământ şi Oameni”, Partidul Reformei editează „Observatorul de Chişinău”. Ceva 

mai târziu, apar „Moldovanul” (Partidul Republican), „Albina” (Partidul Democrat al Muncii), 

„Libertatea” (Partidul Liberal), „Luceafărul” (Partidul Renaşterii şi Concilierii), „Dialog” 

(Mişcarea pentru o Moldovă Democrată şi Prosperă), „Furnica” (Mişcarea social-politică 

„Alianţa civică pentru reforme”), „Glasul Moldovei” (Mişcarea patriotică „Pro Moldova”) etc. O 



 

 16 

serie de partide, în acelaşi interval de timp, au creat presa locală. Începând cu anul 2000, cota 

ziarelor de partid în Republica Moldova a fost în descreştere, încetând în prezent să mai 

constituie un fenomen relevant pe piața mediatică din Republica Moldova. Actualmente apare un 

număr redus de ziare de partid („Comunistul” – publicaţia bilingvă a Partidului Comunist; 

„Puls” – ziarul Uniunii Tineretului Comunist, „Socialistul” – organ al Partidului Socialist etc.). 

Pluripartidismul presei, în unele cazuri, a fost substituit de controlul neafișat din partea 

formațiunilor politice asupra unor publicații periodice, precum și de inaugurarea, în manieră 

similară, a unor platforme informaționale online. 

Activitatea editorială a partidelor a fost pe cât de perseverentă, pe atât şi de instabilă. 

Curba ei  a fost în creştere în ajunul şi pe parcursul campaniilor electorale. Intensitatea 

interesului faţă de presă a scăzut, însă, brusc imediat după consumarea scrutinului. Presa de 

partid, în temei, a fost una doctrinară şi, prin urmare, intolerantă faţă de informarea echidistantă 

şi pluralistă asupra evoluţiilor din societate. Experienţa activităţii editoriale de partid din 

Republica Moldova oferă şi unele exemple de altă natură. 

Unul dintre acestea ar putea servi „Observatorul de Chişinău”. Ziarul a fost lansat în 

ajunul alegerilor parlamentare din 1994 de către Partidul Reformei. El a apărut un timp scurt – de 

la 16 noiembrie 1993 până la 15 martie 1994. Partidul Reformei, neavând suportul social 

suficient, a rămas în afara cursei electorale şi curând  a dispărut de pe eşichierul politic autohton. 

Odată cu el a dispărut de pe arena informaţională şi ziarul. Astfel comportamentul partidului a 

fost unul obişnuit, deloc reformator. În schimb ţinuta şi consistenţa informaţională a 

Observatorului au denotat că  partidul  şi-a onorat cu brio propria denumire. Revelaţia pe care a 

produs-o şi care, cu siguranţă, va fi remarcată în istoria contemporană a mass-media din 

Moldova, a constat în faptul că „Observatorul” (poate şi graţie profesionalismului 

colaboratorilor lui, dorinţei lor  de a practica un jurnalism de bună calitate), a demonstrat o 

voinţă clară de a respecta dreptul cetăţeanului la informaţie. Ziarul „Observatorul de Chişinău” a 

preferat să le spună cititorilor “la ce ei trebuie să se gândească”, spre deosebire de alte publicaţii 

de partid, care după cum scrie politologul Bernard C. Cohen în cartea sa “The Press and Foreign 

Policy”, preferă, de regulă, să indice cum să gândească oamenii. 

Piaţa mediatică din Republica Moldova cuprinde de asemenea presa scrisă a 

organizaţiilor neguvernamentale ce au început să se constituie în sectorul asociativ naţional  din 

anul 1992. Una dintre primele tentative în acest sens a făcut-o Fundaţia de Tineret Secolul 21 

care în primăvara anului 1998 a editat buletinul informativ „Agenda”. Mai târziu iniţiative 

similare au manifestat şi alte organizaţii. În context, evidenţiem buletinele  „Alternativa XXI” 

(Societatea Independentă pentru Educaţie şi Drepturile Omului), „Democraţia” (Organizaţia de 

Femei din Moldova “Iniţiativa civică”), „Fermierul Moldovei” (Federaţia Naţională a 



 

 17 

Fermierilor din Moldova), „Ideea civică” (Centrul de Pluralism din Moldova), „Refugium” 

(Societatea pentru refugiaţii din Republica Moldova), „Drepturile pacientului” (Societatea 

Management şi Asigurări în Medicină) etc. Alături de aceste ediţii chişinăuiene au fost lansate şi 

primele tipărituri ale ONG-urilor locale. Majoritatea acestor iniţiative editoriale, deşi diversifică 

peisajul mediatic autohton, poartă un caracter episodic, apariţia lor, în fond, deseori fiind 

condiţionată de resursele financiare obţinute de la diferite fundaţii internaţionale. 

Diversificarea presei din anii 90 ai secolului trecut a fost determinată de asemenea de 

valorificarea iniţiativei private în câmpul mediatic. În conformitate cu libertăţile oferite, în prima 

jumătatea a anilor 90 au fost fondate numeroase publicaţii particulare, unele dintre care  s-au 

dovedit a fi efemere („Plugarul”, „Curierul”, „Momentul” etc.), iar altele au supraviețuit, 

identificându-şi propriul format şi publicul ţintă. Între ultimele se numără ziarul Săptămâna, 

1992, concepută şi menţinută de-a lungul anilor în calitate de magazin ce abordează un spectru 

variat de probleme (politică, economie, societate, artă etc.). Ziarul Jurnal de Chişinău, 1999, 

lansat în calitate de săptămânal, cu timpul sporindu-și periodicitatea. Publicaţia Timpul  a început 

să apară în 2001 de asemenea în calitate de hebdomadar. Ziarul a dispus pe parcurs de 

suplimentele Integrarea Europeană, pas cu pas, Timpul satiric, Timpul sănătăţii. O altă 

iniţiativă de presă a constituit-o Ziarul de Gardă, 2004, specializat pe investigaţiile jurnalistice. 

La această lista de publicații private s-au înscris în ani diferiți şi alte ziare („Кишинёвский 

обозреватель” („Observatorul chişinăuian”) (1993), „Flux Continuu” (1995), „Молдавские 

ведомости” (1995) etc., mai nou – „Ziarul Național” (2013), revista „Cronica” (2016) etc. 

Publicaţiile amintite, având un caracter generalist, reacţionează prin ştiri şi comentarii la 

evenimentele zilei şi la fenomenele sociale.  

Iniţiativa în domeniul presei a condus, totodată, la apariţia mai multor ziare şi, în 

special, a revistelor specializate: economice („Bănci şi Finanţe”, „Logos Press”, „Profit”, 

„Маклер” etc.), pentru copii („Alunelul”, „Micul prinţ”), mondene („Aquarelle”, „VIP 

Magazin”, „Punkt”, „Ostap”), religioase („Curierul оrtodox”, „Misionarul”, „Luminătorul”), 

de ecologie („Natura”) etc., majoritatea dintre ele fiind fondate după anul 1991.  

Peisajul mediatic din Moldova de asemenea este completat de presa de cultură, de 

regulă, necomercială. Unele dintre ediţiile ce reprezintă această categorie de presă au fost 

validate de timp, ca săptămânalul „Literatura şi Arta”, altele sunt produsul evoluţiilor mediatice 

din ultimele decenii, ca revista „Sud-Est”, ulterior „Sud-Est Cultural” ce a apărut la începutul aa. 

’90 în limbile română, franceză  şi engleză, revista „Limba Română” (1990), publicația  tinerilor 

scriitori din Republica Moldova „Contrafort” (1994) sau revista „Semn” (1995), redactată la 

Bălţi. De menţionat totodată, că presa de cultură de-a lungul anilor s-a confruntat cu multiple 

dificultăţi, în special de ordin financiar, din care motiv deseori a avut şi un caracter discontinuu. 



 

 18 

Astfel revista „Viaţa Basarabiei” (2001, director acad. Mihai Cimpoi) ce s-a dorit a fi 

succesoarea revistei cu acelaşi nume, editată în 1932 de Pan. Halipa şi scriitorul Nicolae 

Costenco, a existat doar trei ani, ziarul „Lanterna Magică” (1991) din aceleaşi motive  a apărut 

cu întreruperi  până în anul 2000, iar mai apoi peste 100 de numere doar în versiune online.  

În anii de independenţă a Republicii Moldova, presa din UTA Găgăuzia şi din raioanele 

de est ale ţării s-a dezvoltat pe un făgaş aparte.  

În perioada sovietică, populaţia găgăuză dispunea doar de ziare raionale. Din anul 1994, 

odată cu obţinerea statutului de unitate teritorială autonomă, în Găgăuzia a început constituirea 

presei regionale şi locale. Principala publicaţie din regiune a devenit, în anul 1996, ziarul 

„Вести Гагаузии” („Ştirile Găgăuziei”), editat în limba rusă (cu un insert în limba găgăuză) de 

către Comitetul Executiv al Adunării Populare de la Comrat. În raioanele Comrat, Ceadâr-Lunga 

şi Vulcăneşti din UTA Găgăuzia au fost fondate publicaţiile autorităţilor publice locale. 

Totodată, în UTA Găgăuzia au apărut şi câteva ziare independente în limbile rusă şi găgăuză: 

„Настоящее Знамя” („Steagul veritabil”), „Ачык гÖз” („Ochiul al treilea”), „Единая 

Гагаузия” („Găgăuzia unită”). La Comrat apare revista „Sabaa Yιldιzι” („Steaua de 

dimineaţă”), menită să promoveze cultura găgăuză. La Chişinău s-a editat ziarul „Ana SÖzü Aslι 

Haber”, care se difuza în UTA Găgăuzia. Toate aceste publicaţii au fost editate cu sprijinul 

agenţiei TICA din Turcia. În UTA Găgăuzia procesul de edificare a presei în noul format 

decurge mai lent atât din punct de vedere cantitativ, cât şi din punct de vedere calitativ. Presa de 

aici se confruntă cu dificultăţi, cauzate, în special, de lipsa cadrelor de jurnalişti.  

La începutul anilor ’90, presa din raioanele de est ale Republicii Moldova a fost 

reprezentată doar de ziare orăşeneşti şi raionale, nu exista un organ regional de presă. Cele mai 

răspândite erau ziarele „Днестровская правда” („Adevărul nistrean”) din Tiraspol şi „Победа” 

(„Victoria”) din Bender, ambele fiind organe de presă ale comitetelor de partid. În toiul 

confruntării dintre Chişinău şi Tiraspol privind soarta URSS şi a RSSM, în august 1989, 

Consiliul Unificat al Colectivelor de Muncă (OSTK) a început să editeze ziarul „Бастующий 

Тирасполь” („Tiraspol în grevă”), redenumit ulterior „Трудовой Тирасполь” („Tiraspol 

muncitoresc”), care a promovat politica separatistă. Adepţii Moldovei integre au răspuns prin 

lansarea la 17 martie 1991 a ziarului social-politic independent „Tighina”. După instaurarea 

regimului anticonstituţional în regiunea transnistreană, apariţia tuturor publicaţiilor ce pledau 

pentru integritatea Republicii Moldova a fost sistată. Tot atunci, s-a procedat la crearea în 

regiunea separatistă a sistemului mediatic. Autorităţile tiraspolene au fondat ziarul 

„Приднестровье” („Transnistria”), iar federaţia sindicatelor – publicaţia „Профсоюзные 

вести” („Veşti sindicale”). Acestea şi alte publicaţii de talie regională, care au apărut ulterior 

(„Adevărul nistrean”, „Gomini”, „За Республику” – „Pro Republica”, „Правда” – 



 

 19 

„Adevărul”, „Новый днестровский курьер” – „Noul curier nistrean” etc.), au conservat şi au 

revitalizat tradiţiile presei sovietice, devenind instrumente de dezinformare şi manipulare a 

opiniei publice, cu scopul de a menţine regimul separatist de la Tiraspol.  

Pe parcursul anilor, în regiune au fost făcute mai multe tentative de a edita publicaţii ce 

ar asigura pluralismul de opinii şi ar fi libere de imixtiunile autorităţilor separatiste. În acest sens, 

pot fi amintite publicaţiile „Новая Газета” („Ziarul nou”, 1998), „Глас Народа” („Glasul 

poporului”, 2001) etc. Autorităţile separatiste au făcut totul pentru a împiedica apariţia lor 

regulată şi nestingherită. Legea despre presă şi alte mijloace de informare în masă, adoptată de 

autorităţile de la Tiraspol (1993), restricţionează drastic accesul persoanelor fizice la editarea 

ziarelor, interzice exercitarea funcţiei de redactor fără studii jurnalistice etc. Regiunea a fost 

izolată de presa din dreapta Nistrului. Autorităţile de la Tiraspol nu au acceptat propunerile 

Chişinăului din anul 2008 de a crea un spaţiu informaţional comun.  

În ultimii 25 de ani schimbări importante au intervenit în structura şi statutul presei 

locale din Republica Moldova. Ziarele orăşeneşti şi raionale (81 la număr), editate în mod 

tradiţional până în 1985 de către comitetele de partid, la începutul anilor 90 au trecut  în 

subordinea autorităţilor publice locale. Ulterior, după deetatizarea lor, acestea au dat faliment. 

Totodată în această perioadă, se atestă iniţierea şi dezvoltarea presei locale private care se 

declară independentă de autorităţile locale. Printre primele ziare de acest fel au fost „Спрос и 

предложение” („Cerere şi ofertă”, 1994) de la Bălţi, „Business info” (1995) de la Cimişlia, 

„Cuvântul” (1995) de la Rezina, „Est Curier” (1997) de la Criuleni, „Gazeta de Vest” (1996) de 

la Nisporeni, „Accent provincial” (1997) de la Glodeni, „Unghiul” (1997) de la Ungheni, 

„Observatorul de Nord” (1998) de la Soroca, „Ora locală” (1998) de la Ialoveni etc. Majoritatea 

publicaţiilor au reuşit să perpetueze  pe piaţa mediatică din Republica Moldova graţie faptului că 

s-au sprijinit reciproc, unindu-se în Asociaţia Presei Independente.  

În anul 2015, potrivit datelor oferite de Biroul Național de Statistică,  în Republica 

Moldova se editau 153 de ziare, inclusiv 74 în limba română. Tirajul lor anul a constituit 34 de 

milioane, inclusiv 44 la sută dintre copii – în limba română. În același an au fost editate 216 de 

reviste și alte publicații periodice, inclusiv 94 – în română. Tirajul lor anual  a fost de 2,7 

milioane de exemplare, dintre care peste 55 la sută – în limba română. Circa 56 % din ziare și 45 

% din reviste au fost editate în limbile minorităților naționale. 

Presa în anii de independenţă a Republicii Moldova a atins dimensiuni cantitative şi 

calitative care diferă cardinal de cele din perioada sovietică. Ea a devenit diversă şi dinamică. 

Totodată, presa autohtonă deocamdată nu a renunţat completamente la vechile tipare şi aplică 

insuficient standardele presei libere. Prin urmare, etapa de tranziţie şi reformare a ei continuă. 

 



 

 20 

Presa electronică 

Audiovizualul ca mijloc de informare a apărut şi s-a încetăţenit în Republica Moldova 

în secolul trecut. În perioada sovietică el a fost înregimentat în arsenalul propagandistic al 

statului – partid. Actualmente presa electronică este în proces de democratizare şi afirmare  în 

calitate de componentă a societăţii civile. Dacă până în anul 1991 în Moldova era un singur 

operator în domeniul audiovizualului, atunci către 1 ianuarie 2016 Consiliul Coordonator al 

Audiovizualului a acordat 207 licenţe audiovizuale şi autorizaţii de retransmisie. Dintre acestea, 

74 sunt licenţe de emisie pentru serviciile televizuale, 57 – licenţe pentru serviciile radiofonice şi 

76 – licenţe de emisie şi autorizaţii de retransmisie pentru distribuitori de servicii. 

Radiodifuziunea. În spaţiul istoric al Republicii Moldova, emisia radiofonică a fost 

iniţiată acum 85 de ani, adică în coordonate temporare aproape similare cu cele ale constituirii 

radiodifuziunii ca mijloc de informare în masă în lume (în SUA – în anul 1920, în ţările din 

Europa Occidentală – între anii 1922 şi 1926). În februarie 1928, la Balta – capitala de atunci a 

RASS Moldoveneşti – a fost construit primul nod de telecomunicaţii, care retransmitea emisiuni 

radio în limbile ucraineană şi rusă printr-o reţea de cablu. La 30 octombrie 1930, dintr-un studio 

improvizat în incinta serviciului poştal din Tiraspol, a fost pusă pe post prima emisiune în limba 

română. Utilizarea unui emiţător RV-57 oferea posibilitate ascultătorilor să audieze programele 

la radioreceptoare fără fir. Ziua de 30 octombrie 1930 este considerată Ziua Radioului Naţional. 

Recepţionarea emisiunilor radiofonice pe întregul teritoriu al RASSM a devenit posibilă în anul 

1936, când la Tiraspol a fost construită Staţia „M. Gorki”. Radiodifuziunea din RASSM a fost 

angajată în promovarea politicilor totalitare sovietice pe teritoriul autohton. Primele cicluri de 

emisiuni au fost „Colectivistul Moldovei” şi „Gazeta muncitorească”.  

La Chişinău, emisia radiofonică a fost iniţiată la 8 octombrie 1939. Emiţătorul Radio 

Chişinău de atunci avea o putere de 20 kW şi era dotat cu echipament de fabricaţie engleză. 

Durata de emisie era de 6 ore pe zi. Radio Chişinău avea trei studiouri (unul mare - pentru 

orchestră, muzică militară şi coruri, altul - pentru soliştii-instrumentişti şi cei vocali şi unul mic - 

pentru crainici). Acest serviciu de radio informa populaţia şi contracara influenţa ideologică a 

URSS. Postul a existat 300 de zile.  

În perioada postbelică, emisiunile radiofonice au fost reluate de la Soroca (1944), apoi – 

de la Chişinău. Timp îndelungat, Radio Moldova a emis în diapazon de unde lungi, medii şi 

scurte. În perioada sovietică a fost larg utilizată radiodifuziunea prin fir, către anul 1958 fiind 

cuprinse, practic, toate localităţile din RSSM. În ultimele două decenii de existenţă a URSS, 

radioul a aplicat diapazonul de unde ultrascurte (UKV, standard estic sau FM-1). Condiţiile 

tehnice de emisie şi recepţie a programelor radiofonice în etapa respectivă asigurau accesul larg 

la programele radiofonice interne şi îl limitau pe cel la programele din exterior.  



 

 21 

În anii ’90, Radio Moldova şi-a modificat parametrii tehnici de transmitere a 

programelor. Atunci, datorită faptului că pe piaţa internă a Moldovei au căpătat o largă circulaţie 

radioreceptoarele de fabricaţie occidentală, a început exploatarea diapazonului de unde FM 

(standard vestic sau FM-2). Primul emiţător de acest gen a fost dat în exploatare la 30 octombrie 

1995 în zona Străşeni, iar ulterior altele două – la Rezina şi Cimişlia. Radio Moldova emite, 

potrivit datelor din 2015, pe bandă de unde medii şi ultrascurte, inclusiv pe 15 frecvenţe FM-2, 

prin 26 de emiţătoare amplasate pe întreg cuprinsul ţării. Emiţătorul de bază, cu o putere de 1 

000 kW (unde medii), situat în orăşelul Maiac din stânga Nistrului, din 1992, nu se foloseşte, 

deoarece este controlat de autorităţile autoproclamatei republici nistrene.  

Timp îndelungat, Radio Moldova a activat sub egida Comitetului de Stat al RSSM 

pentru Radiodifuziune şi Televiziune. Din 1990 se află în componenţa Radioteleviziunii 

Naţionale, din 1994 – în Compania de Stat „Teleradio - Moldova”, iar din 2004 – în Instituţia 

Publică Naţională a Audiovizualului „Teleradio - Moldova”. Structura de creaţie a Instituţiei 

Radio Moldova include departamente, redacţii şi alte subdiviziuni, Orchestra Simfonică, Capela 

Corală „Moldova”. Fonoteca Radio Moldova conţine cca 100 mii de fonograme, cu un 

cronometraj total de peste 16 mii ore de imprimări.  

Actualmente, Radio Moldova este un serviciu de radio cu acoperire naţională. Până în 

2004, el a avut statutul de instituţie de stat, apoi a fost iniţiat procesul de transformare a lui în 

serviciu naţional public. Pe 30 octombrie 2008 a fost inaugurat în format online canalul Radio 

Moldova Muzical. În 2012 a fost lansat Radio Moldova Tineret care actualmente emite prin eter, 

FM-2 (6 emițătoare) și online. În proces de lansare e Radio Moldova Copii pe platforma online. 

Potrivit Caietului de sarcini, în anul 2016, radiodifuzorul public intenționează să emită 

programe în volum total de 26304,33 ore, pe 3 canale, în mediul on air și în mediul online, după 

cum urmează: Radio Moldova Actualități – 8736,33 ore, Radio Moldova Tineret – 8784 de ore, 

Radio Moldova Muzical – 8784 de ore. Grila de emisie cuprinde programe în proporţie de circa 

90 la sută în limba română, restul în limbile minorităţilor naţionale. Din totalul emisiei originale, 

în jur de 40 % au revenit programelor informative.  

La 24 iulie 1992 şi-a început activitatea serviciul de radio cu destinaţie externă sub 

denumirea „Radio Moldova Internaţional” (RMI). Iniţial, emisiunile lui erau transmise de 

Centrul Tehnic „Maiac” din Grigoriopol, care în scurt timp a fost acaparat de secesioniştii de la 

Tiraspol. Ulterior, RMI a fost transmis de către Centrul Tehnic din Galbeni-Bacău, România, iar 

ulterior – în format online. În anul 1993, RMI a difuzat programe cu o durată săptămânală de 20 

de ore în limbile română, engleză, spaniolă şi franceză. În următorii doi ani, volumul de emisie a 

crescut până la 30 de ore/săptămână, a fost începută emisia şi în limba rusă. Spre deosebire de 

programele serviciilor mondiale de radio, ele sunt axate pe difuzarea informaţiei despre 



 

 22 

realităţile interne, evenimentele internaţionale fiind oglindite în măsura în care Moldova este 

implicată sau interesată de ele. RMI a fost inclus în circuitul internaţional de date despre 

radiodifuzorii externi. În linii mari, aceste coordonate au fost păstrate până în 2013, când emisia 

RMI a fost suspendată. 

La începutul anilor ’90, odată cu liberalizarea accesului la mediile de informare, se 

atestă crearea şi diversificarea pieţei radiofonice autohtone, în special prin punerea în valoare a 

iniţiativei personale. Astfel, în 1993 a apărut „Unda Liberă” – primul post nestatal de radio din 

Republica Moldova. Până în anul 1995, când a fost adoptată Legea audiovizualului, au fost 

create, cu precădere la Chişinău, şi alte servicii de radio comerciale şi necomerciale („Radio 

Nova”, „Radio Polidisc”, „Micul samaritean” etc.). De la mijlocul anului 1998, pe teritoriul 

Republicii Moldova activau 14 posturi de radio, dintre care 12 la Chişinău. În perioada 

următoare, numărul de posturi private a fost în creştere, ele extinzându-şi acţiunea în diferite 

regiuni ale ţării. În anul 2003 funcţionau 36 posturi de radio, dintre care 4 – la Bălţi, 2 – în UTA 

Găgăuzia, 9 – în alte oraşe, centre raionale şi localităţi rurale.  

În 1998, pe piaţa mediatică din Republica Moldova a apărut radiodifuziunea publică 

municipală. Iniţiatorul ei a fost Primăria municipiului Chişinău, care, în luna octombrie a acelui 

an, a lansat postul de radio „Antena C”. Serviciul radiofonic, cu o arie de acoperire echivalentă 

cu două treimi din teritoriul ţării, emitea nonstop 24 buletine de ştiri, inclusiv 6 în limba rusă, iar 

de două ori pe săptămână prezenta actualităţi în engleză, franceză şi spaniolă. Postul a avut în 

grilă emisiuni tematice social-politice, economice, culturale, multe dintre care aveau caracter 

interactiv. „Antena C”, ca post municipal de radio, a existat până în anul 2007, când, în 

conformitate cu prevederile Codului audiovizualului al Republicii Moldova, a fost supus 

privatizării.  

Sectorul radiofonic din raioanele de est ale Republicii Moldova este aservit politicilor 

de desprindere a acestei regiuni de restul ţării. În consecinţă, accesul la frecvenţele radio a fost 

limitat. „Radio PMR”, fondat în 1992, timp îndelungat a fost unicul operator radio în regiune. 

Abia în ultimii ani au apărut unele posturi radiofonice de alternativă („Новая Волна” („Unda 

Nouă”) la Bender, „RTC” la Râbniţa, „Retro-FM” şi „Inter-FM” la Tiraspol etc.). Emisiunile 

radiofonice sunt realizate, de regulă, în limba rusă.  

La 12 mai 2000 şi-a început emisia postul „Radio Găgăuzia”, care, în prezent, face parte 

din Compania Publică „Gagauzia Radio Televizionu”. Programele lui sunt difuzate în limbile 

găgăuză (50%), rusă (30%) şi română (20%). „Radio Găgăuzia” emite în diapazonul frecvenţelor 

FM-2 de la Comrat, Vulcăneşti şi Ceadâr-Lunga. Postul de radio „Eni Ai” este rezultatul unei 

prime iniţiative private în domeniul audiovizualului din această regiune a ţării.  



 

 23 

Potrivit datelor din Registrul posturilor de radio, la 14 aprilie 2016, în Republica 

Moldova funcţionau 57 posturi de radio publice și private, dintre care 55 emit pe frecvențele 

terestre, 1 – prin satelit și 1 – prin fir.  

Televiziunea. Prima emisiune televizuală naţională a fost realizată la 30 aprilie 1958, la 

puţin timp după lansarea în lume (SUA, Marea Britanie – 1950, ţările Europei de Vest – 1951–

1960) a acestui mijloc de informare în masă. Iniţial, serviciul autohton de televiziune difuza 

emisiuni cu o durată totală de 3–4 ore, cu o periodicitate de trei ori pe săptămână. În momentul 

lansării televiziunii, populaţia dispunea de 13 mii de televizoare.  

În anii ’80 şi ’90, în urma renovării bazei tehnico-materiale, televiziunea din RSSM a 

cunoscut o dezvoltare remarcabilă. În această perioadă, s-a extins zona de recepţie a emisiunilor. 

Către anii 90, emisiunile Televiziunii Naţionale puteau fi recepţionate pe 98,9% din teritoriul 

Republicii Moldova. În anul 1974 a avut loc prima emisiune color. La 1 ianuarie 1991, în posesia 

populaţiei republicii se aflau cca 1,13 mil. de televizoare.  

Până în anii ’90, serviciul naţional de televiziune a fost unicul operator autohton de 

profil. În acest răstimp, el s-a aflat în subordinea Comitetului de Stat al RSSM pentru 

Televiziune şi Radiodifuziune (1958–1990). Ulterior a fost încadrat în Radioteleviziunea 

Naţională (1990– 1994), din 1994 – în Compania de Stat „Teleradio - Moldova”, iar din 2004 – 

în Instituţia Publică Naţională a Audiovizualului „Teleradio - Moldova”. Serviciul naţional de 

televiziune poartă titulatura oficială de „TV Moldova 1”. În anii ’90 el întrunea 11 subdiviziuni 

structurale (departamente, redacţii). În cadrul „TV Moldova 1”, în ani diferiţi, au fost create mai 

multe subdiviziuni, inclusiv Studioul „Telefilm-Chişinău”, „Teatrul TV”, Teatrul de Păpuşi 

„Prichindel”. 

La 1 ianuarie 2007 a fost lansat TV Moldova–Internaţional, având drept scop declarat 

„reintegrarea cetățenilor moldoveni în spațiul informațional al Moldovei și promovarea imaginii 

tării peste hotare”. Postul putea fi recepționat prin satelit în Europa, Vestul Rusiei, Nordul 

Africii, precum și în câteva state din Orientul Apropiat. Acest serviciu de programe, în temei, 

prelua principalele emisiuni de la TV Moldova 1, completând grila de emisie ș cu programe 

proprii. Zilnic TV Moldova Internațional difuza câte opt buletine de știri, precum și principalul 

jurnal de ştiri „Mesager”. Emisia anuală medie a atins cifra de 8700 de ore. Din 2013 TV 

Moldova Internațional din motive financiare și-a întrerupt emisia prin satelit. Funcțiile ei au fost 

preluate de portalul www.trm.md, executat în limbile română, engleză ți rusă.  

Pe 3 mai 2016 a fost lansat canalul de televiziune Moldova 2, axat preponderent pe 

valorificarea 24 din 24 a patrimoniului  din arhivele IPNA Compania „Teleradio - Moldova”.  

TV Moldova 1 în format analogic este difuzată de 68 de emițătoare. În 2015, după 

eliberarea licenţei respective, Moldova 1 a fost plasat în primul multiplex naţional DVBT.  

http://www.trm.md/


 

 24 

În anii ’90, în Republica Moldova apare şi se dezvoltă televiziunea nestatală. La început 

au fost câteva studiouri de cartier care transmiteau prin cablu producţie proprie sau preluată de la 

alte centre de televiziune: „Electron” din Tiraspol (1988), „SorTV” din Soroca (1988), „TVC” 

din Camenca (1989), „Satelit TV” din Chişinău (1989) ş.a. În 1994, la Chişinău a fost creată 

Întreprinderea moldo-americană „Eurocable”, primul sistem de televiziune multicanal prin cablu 

care prelua emisiuni de la 8 centre de televiziune străine. În 1996, ea a devenit proprietatea altei 

întreprinderi moldo-americane „SUN TV”. Curând, televiziunea prin cablu se răspândeşte şi în 

alte zone ale ţării (în oraşe, centre raionale şi în comunităţi rurale). În anul 1998 au fost 

înregistrate 28 de instalaţii TV prin cablu, în anul 2004 − 55, în anul 2005 – 115, în anul 2006 – 

147, iar în anul 2008 numărul furnizorilor de servicii TV prin cablu a atins cifra de 166.  

În aceeaşi perioadă apare şi se dezvoltă televiziunea nestatală prin eter. Primul post 

particular de acest gen a fost „STV” din Slobozia (1990). Către anul 1997, deja 23 de studiouri 

au obţinut de la Consiliul Coordonator al Audiovizualului licenţa de emisie prin eter, 30% dintre 

ele fiind amplasate la Chişinău, restul – în alte localităţi ale Moldovei (Râşcani, Drochia, 

Briceni, Cimişlia, Floreşti, Edineţ, Bălţi, Căuşeni, Rezina, Cahul, Nisporeni etc.). Deşi 

televiziunea prin eter a cunoscut o dezvoltare mai lentă decât cea prin cablu, totuşi a avut şi ea o 

evoluţie ascendentă.  

La mijlocul anilor ’90, pe piaţa televiziunii prin eter s-a evidenţiat studioul „Catalan 

TV”, inaugurat la 31 august 1995 la Chişinău. Emisiunile lui puteau fi receptate de 35% din 

populaţia capitalei şi de 90% din locuitorii din centrul Moldovei. „Catalan TV”, spre deosebire 

de celelalte posturi de televiziune din acea perioadă, care preferau retransmiterea programelor 

străine, s-a axat pe producţia originală. Relevante în acest sens au fost emisiunile „Televis”, 

„Metronom”, „CTV info-noutăţi” ş.a.  

În anul 1997, la Chişinău au fost deschise alte câteva posturi de televiziune prin eter, 

care s-au dovedit a fi mult mai longevive decât „Catalan TV”. Este vorba de „Pro TV” şi „NIT 

TV” (Noile Idei Televizate). „Pro TV” a introdus pe piaţa televizată din Republica Moldova o 

nouă manieră de realizare şi prezentare a programelor informative şi analitice. „NIT TV”, 

dispunând de 14 frecvenţe, difuza emisiuni pe o bună parte din teritoriul republicii. Programele 

lui informative şi publicistice, afiliate doctrinar PCRM, au fost realizate în proporţie de 70% în 

limba rusă şi 30% – în limba română. În 2012 Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) a 

retras licența de emisie a NIT TV pentru nerespectarea pluralismului de opinii. Aceste şi alte 

studiouri („TV 7”, „N4”, „Prime” ş.a.) și-au inserat producţia originală în grila programelor de 

televiziune preluate fie din Rusia, fie din România.  



 

 25 

„Euro TV Chişinău” a fost fondat în anul 2002 ca un serviciu municipal de televiziune. 

El acoperea 60% din teritoriul ţării şi emitea în limba română programe informative, publicistice 

şi de divertisment. În anul 2007 postul a fost privatizat.  

În anul 2010, pe piaţa mediatică din Republica Moldova au fost lansate două servicii 

televizuale de nişă – „Jurnal TV” şi „Publika TV”, axate exclusiv pe programe de ştiri. Ulterior 

Jurnal TV a abandonat profilul său informativ, transformându-se într-un serviciu de programe 

generalist. Evoluțiile în câmpul televiziunii au continuat și în următorii ani. În 2015, de exemplu, 

în peisajul audiovizual autohton, după cum se menționează într-un raport al CCA, a fost lansat 

un post de televiziune cu tematică agroindustrială – „Agro TV Moldova”, care îşi propune să 

devină o sursă informaţională de referinţă în domeniul agriculturii/industriei, şi două posturi de 

televiziune cu profil generalist: „ITV” şi „NTV Moldova”. 

În UTA Găgăuzia, primul studio de televiziune „TV Găgăuzia” a fost inaugurat în 1989. 

Face parte din instituţia regională „Teleradio - Găgăuzia” şi emite programe informative şi 

tematice în limbile găgăuză şi rusă din Comrat, Ceadâr-Lunga, Vulcăneşti şi Copceac. În afară 

de propriile emisiuni, „TV Găgăuzia” retransmite programele „TRT 1” din Turcia. În ultimii ani, 

la Comrat, Ceadâr-Lunga, în satul Copceac au apărut 4 studiouri de TV prin eter („Bizim 

Aâdânâc”, „TVK-24” etc.), precum şi prin cablu, preponderent în localităţile rurale (în satele 

Chirsova, Tomai, Gaidar, Cazaclia, Beşalma etc.).  

Televiziunea din raioanele din stânga Nistrului este supusă regimului separatist de la 

Tiraspol. În anii ’90 şi în perioada următoare, în această regiune a republicii iniţiativa în 

domeniul televiziunii a aparţinut aproape în exclusivitate autorităţilor sau agenţilor lor economici 

afiliaţi, respectiv, serviciul de stat „Телевидение Приднестровья” („Televiziunea 

Transnistriei”), fondat în anul 1992, postul de televiziune „Sheriff” care retransmite, de la 

mijlocul anilor ’90, un pachet de peste 20 de canale TV, majoritatea din Rusia. Între anii 1993 şi 

2001, Armata a 14-a, dislocată la Tiraspol, a finanţat postul de televiziune „Arm-TV”. Din 1995, 

la Tiraspol a funcționat postul „TV TCV”. 

Dinamica dezvoltării audiovizualului  autohton din ultimii 25 de ani demonstrează 

curba ascendentă (de până în 2010, când pe piața audiovizuală activau circa 300 de operatori) și 

cea descendentă (după 2010) a numărului titularilor de licenţe de emisie şi autorizaţii de 

retransmisie. Potrivit datelor CCA, la 1 ianuarie 2016, în Republica Moldova erau atestaţi dintre 

cei 207 deţinători de licenţe şi autorizaţii de retransmisie 74 activau în domeniul televiziunii, 

inclusiv 32 în domeniul televiziunii prin eter; 11 în domeniul televiziunii prin satelit și 31 în 

domeniul serviciilor de programe distribuite prin reţelele de cablu. 

Anularea, la începutul anilor ’90, a bruiajului serviciilor de radio străine, practicat de 

ţările ex-socialiste, deschiderea accesului la mediile electronice din străinătate, retransmiterea pe 



 

 26 

frecvenţele locale a posturilor internaţionale de radio, dezvoltarea televiziunii prin cablu au creat 

premise pentru recepţionarea liberă a audiovizualului străin. Totodată, acest proces nu a fost 

secundat de acţiuni capabile să securizeze piaţa audiovizuală internă şi să protejeze operatorii 

interni, să asigure dezvoltarea prioritară a presei electronice autohtone. Unul din motive este că 

acest proces s-a derulat în lipsa unei instituţii abilitate să elaboreze şi să promoveze o strategie 

naţională de dezvoltare a audiovizualului.  

O asemenea instituţie – Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) – a apărut, în 

1996, în conformitate cu Legea audiovizualului (1995). Potrivit art. 14, el a fost definit drept 

„autoritate publică autonomă”. Iniţial, CCA a fost constituit din 9 membri, numiţi în proporţie 

egală de către Parlament, Preşedinţie şi Guvern. Această formulă a fost contestată de societatea 

civilă. După adoptarea Codului audiovizualului în 2006, componenţa CCA este aprobată de 

Parlament. Cei nouă membri sunt propuşi de asociaţii obşteşti, fundaţii, asociaţii sindicale, 

asociaţii de patroni, culte religioase etc. Ei sunt selectaţi de către Comisia parlamentară de profil 

şi de către Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi şi votaţi nominal cu cel puţin trei cincimi 

din numărul total de deputaţi.  

Codul audiovizualului, confirmând statutul de autoritate publică autonomă al CCA, l-a 

abilitat să supravegheze respectarea de către radiodifuzorii publici şi cei privaţi a obligaţiunilor 

asumate în licenţa de emisie, să monitorizeze conţinutul serviciilor de programe oferite de 

radiodifuzori, să avizeze caietul de sarcini al radiodifuzorului public naţional, să stabilească 

condiţiile, criteriile şi procedura de eliberare a licenţelor etc. CCA îi revine misiunea de a elabora 

strategia şi programul naţional de dezvoltare a audiovizualului din Republica Moldova. 

Experiența din primii zece ani de activitate, în viziunea sectorului asociativ din domeniul media, 

denotă că CCA deocamdată nu a devenit un factor decisiv în dezvoltarea audiovizualului 

național. 

Audiovizualul public. Acreditarea lui legislativă în Republica Moldova a durat mai 

mult de zece ani şi a cunoscut mai multe etape. Iniţial, Legea audiovizualului nr. 603 din 

03.10.1995 a cuprins două prevederi în materie de audiovizual public. Astfel, art. 1 al legii date 

definea instituţia publică a audiovizualului drept „instituţie creată în baza capitalului de stat sau 

cu capital majoritar de stat şi cu participarea altui capital public sau privat, care este 

independentă în activitatea de creaţie şi reflectă interesele tuturor păturilor sociale”, iar art. 7, 

alin. (1) preciza: „Compania de Stat „Teleradio - Moldova” este instituţie publică a 

audiovizualului”. Interpretarea confuză (instituţia media de stat era echivalată cu cea publică), 

precum şi lipsa unor coordonate legale clare de constituire a unui asemenea tip de audiovizual au 

anulat influenţa legii de referinţă asupra procesului de validare a ideii şi a practicii 

audiovizualului public pe teren autohton.  



 

 27 

La 24 aprilie 2002, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, după unele dezbateri 

asupra situaţiei politice din Republica Moldova, a adoptat Rezoluţia nr. 1280 privind 

funcţionarea instituţiilor democratice din Republica Moldova. Art. 10, alin. (10) al documentului 

recomanda revizuirea Legii audiovizualului şi schimbarea statutului Companiei „Teleradio - 

Moldova” în instituţie publică a audiovizualului. Drept urmare, la 26 iulie 2002, Parlamentul a 

adoptat Legea nr. 1320 cu privire la Instituţia Publică Naţională a Audiovizualului Compania 

„Teleradio -Moldova”. Ea a intrat în vigoare la 15 august 2002.  

O nouă etapă în acreditarea legislativă şi practică a audiovizualului public în Republica 

Moldova a început în anul 2006, odată cu adoptarea Codului audiovizualului. Capitolul VII al 

acestui act legislativ este consacrat în totalitate radiodifuzorilor publici. Potrivit art. 50, Instituţia 

Publică Naţională a Audiovizualului Compania „Teleradio - Moldova” este „un serviciu public 

de radiodifuziune şi televiziune independent editorial, precum şi în activitatea sa de creaţie, 

autonom instituţional, constituit în baza capitalului financiar public, care, în condiţiile 

prezentului cod, oferă servicii de programe întregii societăţi din Republica Moldova, cu 

acoperire a întregului teritoriu al Republicii Moldova”.  

În conformitate cu art. 51, IPNA Compania „Teleradio - Moldova” urmează să 

elaboreze, să producă şi să difuzeze emisiuni radiofonice şi televizate despre realităţi le sociale, 

politice şi economice interne şi internaţionale, precum şi din domeniile culturii, agrementului, 

învăţământului, educaţiei, sportului, emisiuni pluraliste, imparţiale, inovative, de înaltă calitate 

şi integritate a programului, menite să asigure informarea corectă, imparţială, echidistantă, 

respectând echilibrul politic, libertatea de exprimare, de creaţie şi de convingeri. Compania 

trebuie să transmită onest, fidel, echidistant informaţiile în cadrul programelor de ştiri; să 

asigure dreptul la informare al tuturor categoriilor de cetăţeni ai Republicii Moldova, inclusiv 

al minorităţilor naţionale; să favorizeze dezbaterile democratice, schimburile de opinie înt re 

diversele categorii ale populaţiei, precum şi integrarea în societate a cetăţenilor; să realizeze 

emisiuni cognitive şi de divertisment destinate copiilor de diverse vârste, adolescenţilor, 

tinerilor etc.  

Codul audiovizualului a stabilit în mod expres oportunitatea „garantării prin lege a 

independenţei editoriale”. Astfel, independenţa editorială, în tratarea codului, include dreptul 

exclusiv al organelor de conducere ale companiei de a adopta decizii cu privire la: elaborarea 

politicii editoriale, adoptarea şi modificarea grilei de emisie a companiei; organizarea activităţii 

editoriale şi de creaţie; conceperea şi elaborarea programelor, inclusiv a celor de ştiri şi 

actualităţi; alte activităţi stabilite de cod şi/sau de Consiliul de observatori al companiei. În 

această activitate, potrivit codului, sunt interzise ingerinţele autorităţilor publice sau influenţele 

vreunui partid, organizaţii comerciale, economice, social-politice, sindicale sau de alt ordin. În 



 

 28 

calitate de exponent al interesului public a fost stabilit Consiliul de observatori, care este compus 

din 9 membri votaţi de către Parlament, după selectarea lor de CCA printr-un concurs public.  

Codul a stabilit tipologia radiodifuzorului public (naţional şi regional), mecanismele de 

finanţare (subvenţii de la bugetul de stat, potrivit caietului de sarcini; donaţii şi sponsorizări 

pentru proiecte speciale; sume obţinute prin acordarea dreptului de utilizare şi transmitere a 

proprietăţii, inclusiv a emisiunii; profitul obţinut în urma organizării evenimentelor publice în 

conformitate cu obiectul de activitate al companiei; venituri obţinute din publicitate şi din alte 

surse financiare a căror legitimitate nu vine în contradicţie cu prevederile actualului cod şi a altor 

legi în vigoare). El prevede, de asemenea, modalităţi de exercitare a controlului public.  

Procesul de recuperare publică a IPNA Compania „Teleradio - Moldova” a demarat în 

termeni practici în anul 2010. Reformele lansate, în pofida unui set de impedimente și deficiențe 

și, pe alocuri, a caracterului lor intermitent, au condus în mod evident la reforma editorială  a 

audiovizualului public – acesta s-a transformat dintr-un instrument de informare partizană în 

unul de informare echidistantă și imparțială, pentru care independența editorială, echilibrul și 

pluralismul politic, libertatea de exprimare, de creaţie şi de convingeri au devenit norme de 

comportament curent. Acest fapt în anii 2010-2014 a fost consemnat cu diferite ocazii de 

reprezentanţi ai societăţii civile, experţi şi organisme europene. Totodată e de menționat  că 

IPNA Compania „Teleradio - Moldova”, dar și omologul său regional din UTA Găgăuzia, se află 

în debutul activității de îmbrățișare deplină a valorilor proprii radiodifuzorului public. 

Agenţiile de presă 

Istoria agenţiilor de presă din Republica Moldova începe în anul 1931, când la Tiraspol, 

capitala de atunci a RASSM, a fost fondată prima instituţie de acest gen – MoldTAG (abrevierea 

denumirii ei în limba rusă Молдавское Телеграфное Агентство – Agenţia Telegrafică 

Moldovenească). Astfel instituţionalizarea în  terenul autohton a activităţii de triere, prelucrare, 

stocare, difuzare şi regăsire a informaţiei s-a produs mai târziu cu mai bine de un secol în raport 

cu procesul similar din lume (în Franţa prima agenţie de presă Havas a apărut în anul 1835, în 

SUA Associated press a fost creată în 1848, în Marea Britanie Reuter a fost fondată în anul 1851 

etc.). Iniţial, agenţia avea 17 reporteri, dintre care 2 activau la Chişinău, iar ceilalţi, în cele 15 

raioane ale RASSM. În acest format MoldTAG a funcţionat până în anul 1940, când în baza ei a 

fost instituită Agenţia Telegrafică a Moldovei – ATEM, această reprezentând parte integrantă a 

agenţiei sovietice TASS.  ATEM s-a aflat în subordinea Consiliului de Miniştri al RSSM. 

Atât MoldTAG, cât şi ATEM   au fost focalizate asupra  colectării şi difuzării informaţiei 

oficiale ce urma să fie difuzată de presa, radiodifuziunea şi televiziunea locală. Ele au constituit 

principalul canal de răspândire a hotărârilor Partidului Comunist al Moldovei, autorităţilor 

sovietice locale. ATEM, potrivit unor date, difuza zilnic materiale cu volumul de patru coli de 



 

 29 

autor. Agenţia de referinţă de asemenea avea în misiune traducerea ştirilor din rusă, preluate de 

la agenţia TASS. Volumul zilnic al acestora constituia 60 de pagini dactilografiate. Volumul 

anual al producţiei informative a ATEM atingea cifra de 12 mii de ştiri, reportaje, interviuri, 

precum şi materiale oficiale. 

Pe 20 iunie 1990 prin Hotărârea Sovietului Suprem al RSS Moldoveneşti ATEM a fost 

lichidată. În baza aceleiaşi decizii a fost creată agenţia naţională Moldova-pres – prima structură 

de acest profil din perioada postsovietică din republică. În context, este de remarcat faptul că 

Moldova-pres a fost depolitizată şi deideologizată (în cadrul ei nu puteau fi create organizaţii de 

partid sau ale altor formaţiuni politice). Totodată ea şi-a păstrat statutul de instituţie de stat, fiind 

subordonată Parlamentului. 

În anul 1994 în baza agenţiei Moldova-pres a fost creată Direcţia de Stat pentru 

Asigurare Informaţională Moldpres. Noua structură a cumulat nu doar funcţiile unei agenţii de 

presă, ci şi o serie de responsabilităţi noi. E vorba, întâi de toate, de faptul că Moldpres devine 

editorul Monitorului Oficial al Republicii Moldova în care se publică legi şi decizii ale 

legislativului, decrete ale Preşedintelui, dispoziţii ale Guvernului. În formula actuala, Agenţia 

Informaţională de Stat Moldpres a fost reorganizată în iulie 2001. Ulterior, au survenit alte 

modificări de structură, care au avut drept scop eficientizarea managementului şi politicii 

informaţionale. În prezent, Moldpres cuprinde trei direcţii principale de activitate: difuzarea 

informaţiilor de interes public larg (în 2015 au fost difuzate circa 10 mii de știri), cronica foto  şi 

editarea Monitorului Oficial. Moldpres face schimb de informaţii cu mai multe agenţii de știri, 

inclusiv Agerpres (România), ITAR-TASS (Rusia), Ukrinform (Ucraina), Belta (Belarus), BTA 

(Bulgaria), XINHUA (China) etc. 

În anii ’90, în urma multiplelor reorganizări ale agenţiei guvernamentale de presă, 

monopolul ei a fost lichidat, au apărut mai mulţi operatori în domeniul colectării şi difuzării 

informaţiei de interes public. Într-un timp scurt au fost create cca 15 agenţii de presă. Din start, 

ele s-au manifestat prin tendinţa de a valorifica în profunzime cursul evenimentelor locale şi de a 

le prezenta din diferite unghiuri de vedere. În anul 1992 a fost inaugurată prima agenţie privată 

de ştiri „BASA-press”, iar în anul următor, a doua – „Infotag”. Noile structuri au venit cu oferte 

informaţionale originale, explorând domenii noi şi prezentând ştiri distinse prin operativitate şi 

imparţialitate. Aceste agenţii deţineau, chiar din primii ani de activitate, o cotă de peste jumătate 

din vânzările de ştiri politice, sociale şi economice locale atât presei autohtone, cât şi celei 

străine. Ele au devenit pionierii fluxurilor de ştiri financiar-economice, ai altor servicii 

informaţionale. Produsul lor a fost solicitat de ambasade, oameni de afaceri, de actorii politici 

locali şi de organismele internaţionale.  



 

 30 

Din momentul constituirii, „BASA-press” a difuzat buletinul informaţional zilnic (ştiri 

politice, economice şi sociale). În 1997, la 5 ani de la înfiinţarea agenţiei, a fost editată cartea 

„Un comentariu pe săptămână. Republica Moldova în comentariile Agenţiei BASA-press (1992–

1997)”. În 1998, Agenţia lansează un nou produs destinat oamenilor de afaceri, investitorilor, 

antreprenorilor – „BASA-business”. În octombrie 2000 a fost lansat website-ul www.basa.md cu 

acces online la ştiri. În octombrie 2003, Agenţia lansează un produs inedit pe piaţa noastră – 

Revista presei „BASA-digest”. În februarie 2004 începe să funcţioneze Serviciul „BASA-foto” 

cu descărcarea online a imaginilor, un alt produs nou pe piaţa mediatică a republicii. În ianuarie 

2007, „BASA-press” lansează buletinul zilnic de ştiri financiar-economice şi business „BASA-

manager”. În 2009 agenția din motive financiare și-a încetat activitatea. 

Serviciile informaţionale ale Agenţiei „Infotag”, fondată în 1993, includ ştiri cu 

tematică politică, economică şi financiară, date despre piaţa primară şi cea secundară a valorilor 

mobiliare, tendinţele de dezvoltare a ramurilor de bază ale economiei, situaţia la nivel macroeco-

nomic şi din sectorul real al economiei ţării. Produsele informative ale Agenţiei „Infotag” se 

întemeiază exclusiv pe date şi fapte, acestea completând materialul analitic al experţilor agenţiei.  

La mijlocul anilor ’90 şi în perioada imediat următoare, în Republica Moldova au apărut 

şi alte agenţii naţionale („Flux”, 1995; „Interlik”, 1995 ş.a.), regionale („Deca-press” la Bălţi, 

1996; „NIKA-press”, 1997), municipală („Info-prim”, 1998). În anul 1999 au fost inaugurate şi 

primele agenţii specializate: „Orthopress” (al cărei produs principal au fost ştirile despre viaţa 

religioasă, culturală şi a întregii populaţii), „Infomarket” (agenţie axată pe informaţia de afaceri) 

etc. Piaţa agenţiilor de presă din Republica Moldova include, de asemenea, „Olvia-press”. 

Fondată în anul 1992 la Tiraspol, aceasta a fost un generator de informaţii menite să justifice 

tendinţele separatiste din estul ţării.  

Pe parcursul anilor, din diferite motive, unele agenţii de presă au dispărut de pe piaţa 

mediatică („NIKA-press”, „Orthopress”), altele şi-au modificat statutul. În anul 2005, când 

Consiliul municipal a decis să lichideze Agenţia „Info-prim”, care, la acea vreme, făcea parte din 

holdingul mediatic municipal, colaboratorii ei au reorganizat-o în instituţie privată de presă sub 

denumirea „Info-Prim Neo”. În pofida unor turbulenţe, piaţa agenţiilor de presă din Moldova s-a 

dovedit a fi stabilă şi viabilă pe câmpul comunicării mediatice autohtone. 

Jurnalismul on-line. În Republica Molova, jurnalismul online, ca activitate specializată 

în producerea multimedia a mesajului ziaristic pentru platforma Word wide web (www sau web) 

în scopul receptării imediate, neliniare şi interactive a informaţiei, este un fenomen mediatic de 

dată recentă. Valorificarea lui a început pe la sfârşitul anilor ’90. Interesul faţă de acest tip de 

jurnalism a crescut pe măsură ce se formau premisele tehnologice de accesare a e-spaţiului 

informaţional şi se extindea numărul de utilizatori ai internetului. În acest sens, sunt relevante 



 

 31 

datele Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia 

Informaţiei: în perioada 2000–2007, numărul de navigatori autohtoni pe internet s-a mărit cu 

2100%, în 2005, contingentul lor triplându-se în raport cu anul 2004, iar în anul 2006 dublându-

se faţă de anul precedent. Ca urmare, rata conexiunilor la internet fix, calculată la 100 de 

locuitori, a crescut de la 2% în anul 2004 şi 6,6% în 2005 la 14,5 % la începutul anului 2015 și 

15,14 în primul trimestru al anului 2016. Rata de penetrare a internetului mobil dedicat în 2016 a 

constituit 8,44% față de 8,3 la sută în 2015. Pentru comparaţie, media europeană respectivă este 

de 39%, iar în Islanda, liderul european la acest capitol, indicele în cauză este de 86%, în Suedia, 

Olanda, Portugalia – între 70 şi 76%, în România – 23,4%, în Ucraina – 11,5%. Potrivit datelor 

Uniunii Internaţionale de Telecomunicaţii, rata medie de penetrare a internetului la scară globală 

constituie aproape 17%.  

Internetul ca sursă de informare devine, în prezent, mult mai atractiv pentru 

consumatorii de informaţie care, treptat, renunţă la platformele mediatice tradiţionale (presa, 

radio, TV). Această tendinţă generală se atestă, într-o anumită măsură, şi în Republica Moldova. 

Potrivit unui sondaj de opinie realizat de „Business Inteligent Service”, 75% din utilizatorii 

autohtoni de internet preferă să citească ştirile în format online, iar 62% citesc presa curentă 

online. În următorii cinci ani, potrivit unui studiu efectuat de „Harris Interactive” la comanda 

„Asociaţiei Mondiale a Ziarelor (WAN)”, webul va deveni la scară globală sursa principală 

pentru consumatorii de ştiri. Presa şi informarea electronică pe suporturile tradiţionale din 

Moldova în următorii cinci ani totuşi îşi vor menţine poziţiile. Dar expansiunea internetului pe 

piaţa mediatică naţională se va resimţi, inevitabil, într-o măsură mult mai mare.  

La începutul anilor 2000, pe domeniul naţional .md a apărut jurnalismul online 

autohton. Iniţial, el se reducea la transpunerea în format electronic a informaţiei scrise 

tradiţionale. Acest tip de jurnalism online este calificat de către specialişti drept shoveware (în 

engl. „lopată”) şi este destul de răspândit în spaţiul mediatic al republicii. O mare parte din 

ziarele naţionale, un număr considerabil de reviste generaliste şi specializate, precum şi unele 

tipărituri locale dispun de versiuni electronice. Acestea reproduc în mod fidel conţinutul, nu şi 

designul publicaţiilor clasice respective (a se vedea „Moldova Suverană”, „Contrafort”, 

„Timpul”, „Jurnal de Chişinău”, „Unghiul” de la Ungheni, „Молдавские Ведомости”, 

„Независимая Молдова” ş.a., cu adresele respective: www.moldova-suverană.md, 

www.contrafort.md, www.timpul.md, www.jurnal.md, www.unghiul.com, www.vedomosti.md, 

www.nm.md etc.). Unele dintre ele, pe parcurs, au migrat definitiv în spațiul virtual. 

Un şir de servicii audiovizuale tradiţionale, printre care se numără IPNA Compania 

„Teleradio - Moldova”, „Pro TV Chişinău”, „TV 7”, posturile de radio „Kiss FM”, „Noroc” etc., 



 

 32 

au, de asemenea, versiuni electronice. În baza de date www.mediavoice.impact.md figurează 47 

de posturi de televiziune şi 44 de posturi de radio.  

Versiunile electronice ale presei scrise şi informaţiilor din surse electronice, în esenţă, 

neactualizate la timp şi lipsite de interactivitate, reprezintă modele de jurnalism online 

rudimentar. E de menţionat, totodată, că unele dintre acestea cumulează un şir de însemne proprii 

jurnalismului online. Jurnal.md, de exemplu, aplică un şir de instrumente interactive, precum 

sunt comentariile cititorilor, forumul. Pagina web a Agenţiei „Info-Prim Neo” oferă, alături de 

ştirile scrise, materiale foto şi audio. Asemenea elemente, atestate şi în alte versiuni electronice 

ale mediilor tradiţionale, denotă tentaţia de a utiliza în profunzime jurnalismul online, cu calităţi 

inerente acestui tip de jurnalism (natură multimedia, interactivitate, actualizare permanentă, 

linkuri la materialele de arhivă etc.). Concepute în format electronic, ele nu au un echivalent 

mediatic tradiţional. Potrivit studiului efectuat în 2005 de Centrul de analiză şi investigaţii 

sociologice, politologice şi psihologice CIVIS, ponderea acestora pe piaţa website-urilor din Re-

publica Moldova reprezintă 21%. Majoritatea dintre ele sunt editate în limba română, dar există 

şi publicaţii online bilingve (română-engleză sau română-rusă). În trei şi mai multe limbi ele sunt 

realizate mai rar.  

Jurnalismul autohton conceput pe net cuprinde o diversă gamă de produse mediatice 

(asta chiar dacă legislaţia în vigoare conferă statut de mass-media doar mijloacelor tradiţionale 

de comunicare în masă a informaţiilor). Unul dintre primii actori mediatici care a explorat acest 

domeniu nou pentru Republica Moldova a fost agenţia privată de ştiri online „Reporter. md.” Ea 

şi-a început activitatea la 1 septembrie 2000.  

Domeniul .md cuprinde, de asemenea, o serie de publicaţii care, potrivit caracteristicilor 

lor relevante, pot fi asimilate cu ziarele generaliste tradiţionale. Acestea reflectă prompt, prin 

ştiri, interviuri, reportaje, comentarii, sondaje de opinii, întrebări şi răspunsuri, evenimentele 

curente care au loc în societate. Din această categorie au făcut parte „Moldova azi” 

(www.azi.md), care poate fi catalogat ca ziar online. Lansat la 28 mai 2001 în calitate de 

extensiune a portalului „Moldova-News” (www. interlic.md), el a fost un proiect comun al 

Asociaţiei DNT, Centrului Independent de Jurnalism şi Institutului de Politici Publice, realizat cu 

suportul financiar al Fundaţiei „Soros-Moldova”. Un statut similar poate fi atribuit şi 

publicaţiilor online „Europa. md”, „PRESS-obozrenie.md” etc. 

Printre publicaţiile online, un loc important îl ocupă cele specializate. La această 

categorie pot fi atribuite eurojournal.org, turism.md, agenda.md, lanternamagica. md, 

ladyclub.md etc. Prima oferă informaţii despre evoluţiile în domeniul integrării europene a 

Republicii Moldova, cea de-a doua promovează itinerarele turistice naţionale, agenda.md 

reprezintă un ghid pentru jurnalişti despre evenimentele ce urmează să se deruleze. Revista 



 

 33 

online „Lanterna Magică” tratează problemele de artă şi cultură, iar ladyclub.md este prima 

revistă online din Moldova pentru femei.  

Un fenomen particular îl reprezintă platformele online, specializate în transmisiunile 

directe de la evenimentele publice sau cele corporative. Cel mai mare proiect de transmisiuni live 

din Republica Moldova și România este privesc.eu (2009). Toate evenimentele video transmise 

în direct sunt arhivate și stocate în biblioteca online a portalului. Acestea sunt disponibile la orice 

oră și pot fi vizionate sau preluate. Pe chat-ul privesc.eu vizitatorii pot lăsa comentarii, 

exprimându-și opiniile despre ceea ce se difuzează. Portalul www.privesc.eu este accesat lunar 

de circa 2 milioane de vizitatori unici. Din 2009 și până astăzi privesc.eu a transmis live, potrivit 

estimărilor site-ului, 25557 evenimente. Durata lor cumulativă a constituit 20192 ore. Ulterior, 

pe piaţa mediatică online au fost lansate și alte entități, preocupate de transmiterea online a 

evenimentelor publice de importanţă majoră. 

În ultimii ani au fost făcute mai multe încercări de a dezvolta în format online 

audiovizualul autohton. Primul post de televiziune online din Moldova a fost lansat în anul 2008 

de ziarul „Jurnal de Chişinău” – jurnaltv.md. El propunea, în original, ştiri şi reportaje din 

diverse domenii, talk-show-uri („Cabinetul din umbră”), materiale de divertisment etc. Platforma 

video play.md (2007) retransmite cele mai populare servicii de televiziune, videoclipuri, spoturi 

distractive. În 2008, el a efectuat prima transmisiune în direct a unui meci de fotbal la telefoanele 

mobile şi pe site-ul Companiei franceze „Orange–Moldova”.  

Deşi jurnalismul online în republică face doar primii paşi, el produce deja multe efecte. 

Unul dintre acestea este jurnalismul social sau participativ, exprimat în antrenarea cetăţenilor pe 

forumurile online, precum şi în procesul jurnalistic de colectare, producere şi diseminare a 

informaţiilor prin intermediul weblogului. Forumul, în calitate de componentă a jurnalismului 

participativ online, reprezintă dezbaterea pe net a celor mai stringente probleme ale omului şi ale 

societăţii. Cel mai cunoscut forum al utilizatorilor de internet din Moldova este forum.md. A fost 

creat în anul 2001 de Compania „Simpals”. Site-ul respectiv este vizitat lunar de circa 240 mii de 

utilizatori unici. Până în prezent, potrivit autorilor lui, forum.md a inițiat circa 400 mii de discuții 

și au fost scrise aproape 10 milioane de comentarii.  

Weblogul reprezintă o publicaţie online care are, de regulă, caracterul unui jurnal 

personal, dar care, spre deosebire de acesta, este accesibil publicului larg. Multe dintre bloguri 

conţin ştiri şi articole, comentarii şi opinii. Blogosfera autohtonă este în devenire. În calitate de 

autori de blog în Republica Moldova se produc jurnalişti, politicieni, oameni de afaceri, cetăţenii 

de rând care au a spune ceva publicului larg. Cele mai răspândite bloguri ale utilizatorilor web 

autohtoni sunt curaj.net, bloglines.com realizate în limba română şi livejournal.com – în limba 

rusă, http://publicpolicywatch.blogspot. com, axat pe abordarea politicilor publice din Moldova 

https://www.privesc.eu/


 

 34 

şi din lume. Viitorul acestui fenomen este în funcţie directă de posibilitatea de realizare a 

dreptului cetăţeanului la libera exprimare. Astăzi în lume sunt cca 70 mil. de bloguri (textuale, 

foto, audio etc.) şi, potrivit unor date, zilnic apar peste 120 mii de bloguri noi.  

Mediile on-line sau new media autohtone, deşi se află în stadiul germinal, vădesc 

semnale inconfundabile de implementare în Republica Moldova a jurnalismului convergent.  

Reglementări şi autoreglementări. Cadrul legal naţional de funcţionare a mediilor de 

informare a fost determinat de actele internaţionale semnate şi ratificate de Republica Moldova 

între anii 1991 şi 1997. Definitorii în acest sens au fost Declaraţia universală a drepturilor 

omului, Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, Convenţia europeană a 

drepturilor omului, semnate şi ratificate de instituţiile abilitate. În acest mod, Republica Moldova 

s-a angajat să garanteze oricărei persoane dreptul la libertatea de exprimare. Potrivit art. 10 al 

Convenţiei europene a drepturilor omului, „acest drept cuprinde libertatea de opinie şi libertatea 

de a primi sau a comunica informaţii ori idei fără amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine 

seama de frontiere”.  

Mass-media în perioada sovietică nu a dispus de un cadru legal special. Ea era creată şi 

funcţiona în conformitate cu deciziile PCUS şi ale PCM. La 1 august 1990 a fost adoptată Legea 

URSS „Cu privire la presă şi celelalte mijloace de informare în masă”. Ratificat ulterior de 

Parlamentul Republicii Moldova, acest act legislativ a reglementat temporar, până în anul 1994, 

mediile locale de informare.  

Suportul legal naţional de funcţionare a mass-mediei a început a fi edificat odată cu 

adoptarea Constituţiei Republicii Moldova. Legea fundamentală a garantat oricărei persoane 

libertatea conştiinţei, gândirii şi creaţiei, precum şi libertatea exprimării în public prin cuvânt, 

imagine sau prin alt mijloc posibil (art. 31, 32, 33). Constituţia Republicii Moldova a proclamat 

că dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi limitat. 

Autorităţile publice, potrivit Constituţiei, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor 

asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal. În acest context, Legea 

fundamentală a republicii stabileşte că „mijloacele de informare publică, de stat sau private, sunt 

obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice” şi că „mass-media nu sunt supuse 

cenzurii” (art. 34, alin. (4) şi alin. (5)).  

Prevederile constituţionale au fost concretizate în diferite acte legislative care, direct 

(Legea presei, 1994; Codul audiovizualului, 2006, Legea cu privire la libertatea de exprimare, 

2010) sau indirect (Legea privind accesul la informaţie, 2000, etc.), au jalonat dezvoltarea 

sectorului mediatic. Ele stabilesc atât drepturile mass-mediei, cât şi restricţiile legale în 

activitatea lor. În prezent (2016) în vizorul legiuitorilor și al societății civile se află un nou 

proiect al Codului Audiovizualului. Acesta este anunțat drept un factor încurajator nou în 



 

 35 

vederea propășirii radioteleviziunii naționale și asigurării securității informaționale a Republicii 

Moldova.   

Reglementarea legală a activităţii mass-mediei în Republica Moldova este secundată de 

autoreglementarea profesională atât la scară naţională, cât şi la scară instituţională. La 4 mai 

1999, Congresul extraordinar al Uniunii Jurnaliştilor a adoptat un Cod al principiilor de etică a 

jurnalistului din Republica Moldova. Supravegherea modului în care acesta este respectat a fost 

pusă pe seama Consiliului Naţional de Etică, instituit atunci în acest scop. Congresul a lansat un 

apel către toate organizaţiile de jurnalişti din republică de a contrasemna documentul, pentru a-i 

conferi recunoaştere naţională. La 26 mai 1999, el a fost semnat de 11 asociaţii de jurnalişti. 

Codul are la temelie documentele adoptate de Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei pri-

vind etica jurnalistică, precum şi principiile de conduită ale Federaţiei Internaţionale a 

Jurnaliştilor. „Principiul de bază al oricărei judecăţi etice a jurnalistului, se arată în cod, este 

distincţia clară care trebuie făcută între informaţie şi opinie, astfel încât să fie imposibilă 

confundarea lor”. Codul principiilor de etică solicită de la jurnalişti să demonstreze integritate 

profesională prin respectarea legilor ţării, a drepturilor omului, inclusiv la informarea corectă, 

imparţială şi coerentă etc. Mai multe instituţii media din Republica Moldova acţionează în 

conformitate cu propriile coduri de etică profesională.  

Autoreglementarea mass-media se află actualmente în vizorul Consiliului de Presă din 

Republica Moldova, instituit pe 1 octombrie 2009 de șase asociații obștești (Asociaţia Presei 

Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent,  Comitetul pentru Libertatea Presei, 

Uniunea Jurnaliştilor din Moldova, Centrul de Resurse al Organizaţiilor Neguvernamentale 

pentru Drepturile Omului din Moldova „CREDO” și Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative 

Sociale „Viitorul”). Consiliul de Presă din Republica Moldova ca structură independentă în 

raport cu administraţia publică, mediul politic, mediul de afaceri, alte grupuri de interese, 

contribuie la responsabilizarea mass-media faţă de consumatorii de media, prin soluţionarea 

amiabilă a litigiilor dintre publicaţii şi cititori, promovarea jurnalismului de calitate, respectării 

principiilor deontologice jurnalistice de către publicaţii, agenţii de ştiri sau portaluri 

informaţionale. 

Sectorul asociativ media. Prima asociaţie media naţională a fost Uniunea Jurnaliştilor. 

Ea a fost fondată în anul 1957 şi, pe durata câtorva decenii, a constituit un instrument de 

promovare a ideologiei comuniste în rândul jurnaliştilor. Din anul 1990, devine o organizaţie 

obştească independentă benevolă de creaţie a profesioniştilor din spaţiul mediatic naţional şi 

optează pentru promovarea valorilor jurnalismului liber, a Codului principiilor de etică a 

jurnalistului. În cadrul Uniunii activează Liga Ziariştilor Sportivi, Asociaţia Jurnaliştilor de 

Mediu, studioul Fotojurnalist. Uniunea Jurnaliştilor este membră a Federaţiei Internaţionale a 



 

 36 

Jurnaliştilor, a Federaţiei Jurnaliştilor din Balcani, a Confederaţiei Internaţionale a Jurnaliştilor 

din ţările Comunităţii Statelor Independente şi Ţările Baltice. Forul ei suprem este congresul. 

Ultimul, cel de-al XIV-lea, a avut loc în mai 2008.  

Sectorul asociativ media a cunoscut o diversificare relevantă în anii ’90. În perioada 

respectivă, în domeniul comunicării mediatice au fost create cca 20 de organizaţii 

neguvernamentale. Centrul Independent de Jurnalism, din 2009 – Centrul pentru Jurnalism 

Independent, a fost fondat în 1994, ca un proiect al Casei „Lumea Deschisă”. Din 1998 devine 

organizaţie independentă neguvernamentală care acordă asistenţă jurnaliştilor şi instituţiilor 

media în scopul afirmării presei de calitate, independente şi imparţiale. În februarie 2000, CJI a 

aderat la Reţeaua de Profesionalizare a Mass-Mediei din Sud-Estul Europei, iar în iunie 2001 a 

devenit membru al International Freedom of Expression Exchange (IFEX). CJI este fondatorul 

Şcolii de Studii Avansate în Jurnalism din Chişinău. El organizează topul „10 ziarişti ai anului”, 

Clubul de Presă. CJI editează, în limbile română, rusă şi engleză, buletinul analitic bianual 

„Mass-media în Moldova”, portalul Media Azi (http://media-azi.md), acordă consultanţă 

juridică, monitorizează presa în privinţa libertăţii de exprimare etc.  

Asociaţia Presei Independente (API) a fost constituită în 1997 de către reprezentanţii 

primelor ziare independente locale „Accent Provincial” (Glodeni), „Business-Info” (Cimişlia), 

„Cugetul” (Bălţi), „Cuvântul” (Rezina), „Est Curier” (Criuleni), „Gazeta de Vest” (Nisporeni), ai 

agenţiilor de presă „BASA-press” (Chişinău) şi „DECA-press” (Bălţi). API este un centru 

naţional de resurse axat pe dezvoltarea presei independente din Republica Moldova prin 

profesionalizarea jurnaliştilor, sporirea calităţii şi a viabilităţii presei independente. Sloganul ei – 

„Pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă”. API este membru al Asociației 

Mondiale a Ziarelor și a Producătorilor de știri (World Association of Newspapers and News 

Publishers – WAN/IFRA) 

Asociaţia Presei Electronice (APEL), fondată la 5 martie 2002, este preocupată în mod 

constant de edificarea în coordonatele europene a sistemului naţional de radioteleviziune. În 

acest scop, Asociaţia a organizat, în parteneriat cu Consiliul Europei, conferinţe internaţionale, 

ateliere de creaţie, a tradus şi a popularizat legislaţia americană şi cea europeană de profil. APEL 

a elaborat un set de proiecte de legi în câmpul audiovizualului. În anii 2004–2008, ea a efectuat 

multiple monitorizări privind implementarea legilor de profil adoptate.  

Un alt actor al sectorului asociativ media este Centrul de Promovare a Libertăţii de 

Exprimare şi a Accesului la Informaţie „Acces-info” (2000). Misiunea lui principală a constat în 

participarea la elaborarea Legii privind accesul la informaţie, monitorizarea ulterioară a 



 

 37 

implementării acestui act legislativ, promovarea libertăţii de exprimare, a transparenţei 

instituţionale şi implicarea publicului la luarea deciziilor.  

Acestea şi alte organizaţii neguvernamentale (Comitetul pentru Libertatea Presei, 1994; 

Ghilda jurnaliştilor agrarieni, 1999; Centrul tânărului jurnalist, 2002; Centrul media pentru 

tineri, 2003; Centrul de Investigaţii Jurnalistice, 2003; Consiliul de presă, 2009 etc.) realizează, 

în calitate de exponenţi ai societăţii civile, importante funcţii de control public în câmpul 

comunicării mediatice, precum şi al comportamentului mass-media naţionale întru promovarea 

dreptului cetăţeanului la informare.  

Formarea jurnaliştilor. În anul 1966 s-a produs selectarea primei grupe de studenţi-

filologi ai Universităţii de Stat din Moldova pentru specializarea în domeniul mass-mediei. Trei 

ani mai târziu a fost creată Secţia de jurnalistică în cadrul Facultăţii de Filologie a USM. În 1980, 

la Universitatea de Stat din Moldova a fost deschisă Facultatea de Jurnalistică. În 1993 a fost 

reprofilată în Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării. În 2005, facultatea adoptă o 

nouă concepţie de formare a jurnaliştilor. Ea prevede trei cicluri de instruire universitară: de 

licenţă (3 ani), de master (2 ani) şi de doctorat (3−4 ani).  

În prezent, formarea cadrelor de jurnalişti este efectuată şi în alte instituţii de învăţământ 

superior de stat şi private (Universitatea de Stat din Comrat, UTA Găgăuzia, Universitatea 

Liberă Internaţională din Moldova, Universitatea Slavonă etc.).  

Instruirea în câmpul jurnalismului este efectuată și de entități extrauniversitare, precum 

Școala de studii avansate în jurnalism. Aceasta este un proiect al Centrului pentru Jurnalism 

Independent, iniţiat în septembrie 2006 în cooperare cu Şcoala de Jurnalism din Missouri (SUA) 

şi Centrul de Formare Profesională a Jurnaliştilor din Paris (Franţa). Şcoala este concepută în 

baza unor programe postuniversitare avansate de pregătire a jurnaliştilor.  

Mediile de informare din Republica Moldova, în configuraţia lor actuală, pendulează 

între două tendinţe de dezvoltare. Prima este marcată de conservarea prezenţei lor în sfera 

societăţii politice, cea de-a doua sugerează proximitatea lor de spaţiul public al societăţii civile. 

Freedom House, reputata organizaţie neguvernamentală de vocaţie internaţională ce pledează 

pentru valorile democratice în lume, estimând starea presei din Republica Moldova, a calificat-o 

ca fiind parţial liberă (în anii 1994−1995, 1997−2003, 2010-2015) sau neliberă (1996, 

2004−2009). Libertatea presei, prin urmare, rămâne pe agenda reformării spaţiului mediatic 

autohton ca o necesitate imperativă.  

Bibliografie 

 

1. Chişinău: Enciclopedie. – Chişinău: Muzeum, 1997. 

2. Codul Audiovizualului al Republicii Moldova: analize și comentarii. – Chişinău: 

Arc, 2008. 

3. Constituţia Republicii Moldova. – Chişinău: Moldpres, 2000. 



 

 38 

4. Coval, Dumitru. Din istoria jurnalisticii româneşti. – Chişinău: Ştiinţa, 1992. 

5. Coval, Dumitru. Publicistica în vâltoarea vieţii. – Chişinău: Cartea moldovenească, 

1990. 

6. Ghid mass-media. 2008. – Chiţinău: CIJ, 2008. 

7. Ghid mass-media. 1999. – Chişinău:CIJ, 1999. 

8. Gorincioi, Gheorghe. Sistemul mass-media în Republica Moldova. – Chişinău: USM, 

1997. 

9. Gorincioi, Gheorghe. La izvoarele presei de partid şi sovietice. 1901-1924. – 

Chişinău: Cartea moldovenească, 1982. 

10. Gribincea, Vladislav. Mass-media şi campania electorală: Ghid juridic. – Chişinău: 

Ihtus, 2005. 

11. Gross, Peter. Mass media şi democraţia în ţările Europei de Est. – Iaşi: Polirom, 

2004. 

12. Malcoci, Ludmila. Mass-media şi opinia public în societatea de tranziţie: 

interferenţe. – Chişinău: AŞM, 2000. 

13. Marin, Constantin. Radiodifuziunea internaţională. – Chişinău: USM, 1996. 

14. Marin, Constantin. Societatea civilă: între mit politic şi pledoarie socială. – Chişinău: 

Epigraf, 2002. – 182 p. 

15. Mass-media în societăţile în tranziţie: realităţi şi perspective / Coordonator Valeriu 

Moşneaga. – Chişinău: CE USM – „CAPTES”, 2001. – 292 p. 

16. Mass-media şi legislaţia. Analiză. Opinii. Propuneri / Coordonator Vasile Spinei. – 

Chişinău: Universul, 2003. – 100 p. 

17. Moraru, Victor, Stepanov, Georgeta. Mass media din Republica Moldova.2004. – 

Chişinău: CCRE Presa, 2005. 

18. Moraru, Victor. Mass media vs politica. – Chişinău: CE USM, 2001. – 206 p. 

19. Moraru,Victor, Stepanov, Georgeta. Mass-media din Republica Moldova în anul 

2004. – Chişinău: CCRE Presa, 2005. 

20. O nouă concepţie formativă / Corod.: Constantin Marin, Victor Moraru. – Chişinău: 

USM, 1998. 

21. Presa basarabeană de la începuturi până în anul 1957. Сatalog. / Alc. Margarita 

Şcelcicova. Chişinău: Epigraf, 2002. 

22. Valori ale mass-media. Vol.3. – Chişinău: USM, 2005. 

23. Клобуцкий, В.С. Роль печати МАССР в формировании молдавской 

социалистической нации. – Кишинев: Штиинца, 1976. 

24. Крулицкий, Ф. Радиовещание Советской Молдавии. – Кишинев: Картя 

молдовеняскэ, 1979. 

 

 

SURSA: MARIN, Constantin. Mass-media. In: Republica Moldova: Enciclopedie. 

Chișinau: Biblioteca Științifică Centrală „A.Lupan” (Institut) a AȘM, 2016. pp. 761-778. ISBN: 

978-9975-3089-0-8. 


